Portaal 1220x2440x100

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Halo,
Zoals velen denk ik er al een tijd aan om een cnc tafel te bouwen, en lees ik al een tijdje dit interessante forum.
Doel is een portaal te maken waar een volledige pdf plaat op kan en waar eventueel ook een plasmacutter op kan..
Ik wil hiervoor een metalen onderstel van 1200x2500 recycleren dat ik staan heb. De geleidingen moeten dus nog iets verder buiten het frame staan want het is nu te smal voor een mdf. Qua precisie hoop ik ergens rond de 0,5mm te halen.

Ik ben al een tijdje materiaal aan het sprokkelen, intussen heb ik al :
Stevig onderstel 1200x2500 in metalen buis 40-60
Setje steppers uit China https://nl.aliexpress.com/item/Germany- ... =100007155
Tandlatten
Z as : lineaire module van Igus
Metalen stuurkast

De aandrijving zou ik met tandheugels doen, 2redenen: de lengte 2440mm en omdat het eerste idee was om de tafel korter te maken en een gedeelte te kunnen opklappen om de tafel te kunnen uitbreiden... (plaats besparing)
intussen ben ik wel van het idee afgestapt om de tafel op te delen, ik ga een dekplaat maken zodat ik de machine als werktafel kan gebruiken als ze niet in dienst is.
De Y wordt een portaal in plaatstaal, ik heb het torsiebox concept gelezen en dat lijkt mij wel interessant. Ik heb ook enkele simulaties geprobeerd in solidworks om verschillende opbouwen te kunnen vergelijken. (Ik post de plaatjes en vergelijking later.)
Ik zou het portaal zo licht mogelijk willen houden (maar toch in staal, kan ik gemakkelijk aangeraken en kan ik lassen)
Ik wil ook het portaal aandrijven met 1 motor, doorlopende as die aan beide zijden met tandwiel op de tandlat loopt.

Welke geleidingen ik nodig heb ben ik nog niet uit, ik dacht ook aan Igus drylin? Of toch beter voor Ondersteunde ronde geleiding gaan? China is geen optie met lengtes van 2500mm. Adressen in NL van hier op het forum ken ik al, maar verzending zal ook wel prijzig zijn vrees ik . Iemand een idee? Iemand een adres in België?

Ik las ook een draadje over geleidingen die steeds overgedimentioneerd worden... gewicht van portaal enzo is allemaal goed in te schatten, maar hoe schat je de krachten tijdens het frezen in?

Zijn er forumleden in Oost-Vlaanderen , rond Wetteren?

Groeten!

Valckie

Voorlopig ontwerp:
Afbeelding

Afbeelding
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Lukt blijkbaar niet om afbeelding vanop Google+ weer te geven... wat gebruiken jullie?
Afbeelding
Ok, dropbox lukt wel. Alleen nog formaat in orde krijgen...
Laatst gewijzigd door valckie op 30 dec 2016 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door create »

Kan wel alleen je afbeelding aanpassen

greetz Create

ps, succes met je machine
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Thanks!
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Heeft ooit al iemand de wrijving van verschillende soorten lineaire geleiders in kaart gebracht?
Ik heb al lang gezocht maar nog geen concrete info gevonden, ik wil de knoop doorhakken of ik voor goedkope kogelomloop ga of voor Igus Drylin..
ervaringsdeskundigen?
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door fcnh »

valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Dat draadje had ik al eens doorgenomen... niet echt concrete gegevens, maar voorkeur voor de kogelomloop heb ik onthouden.
Ik heb wel al een paar keer Drylin gevoeld in de praktijk, beweegt heel goed als je het los in de hand hebt. Ooit een klein boorkaliber met 2drylin wagens in de handen gehad en het belang van de "floating" kant gevoeld , als je beide wagens vast zet gaat het toch direct stroever lopen... ik weet niet wat het geeft als je er een portaal van een kleine 100kg opzet?

Vandaag nog een beetje bijgelezen en via Posts van zee&zee op Mechmate uitgekomen, daar ben ik ook al eens gaan rondneuzen, lijkt mij een interessante piste om de v-groeflagers te gebruiken op mijn X-as, waarschijnlijk zijn ze minder accuraat , maar ik mik toch niet zo hoog...
voor mijn y-as zou ik wel nog opteren voor "betere" geleidingen.
Iemand een idee welke toleranties ongeveer haalbaar zijn met V groef lagers?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Sven »

Misschien moet je eerst vertellen hoeveel geld je totaal eigenlijk wilt besteden en wat je er op wilt gaan maken.

Maar in het algemeen vind ik machines bouwen met "goedkope troep" een grote verspilling, en hele grote machines helemaal.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Zee&Zee »

Bovenstaande post (in de context van v-geleiding zoals ik hem lees) is een persoonlijke mening van Sven en geen voldongen feit. Goedkoop klopt dan, troep en verspilling geenzins. En ik was zelf sceptisch van te voren, maar heb nu een grote machine en v geleiding, dus ben ervaringsdeskundige.

Mbt de accuratesse van v geleidingen:

De acuratesse van een machine wordt niet enkel bepaald door de geleiding dus staar je daar niet blind op. Alle geleiding is slappe spaghetti op een lengte van 2,5 meter. Ook lineare rails.

Door het accuraat monteren op een zo massief mogelijke basis (vandaar dat profi machines zo lomp zwaar worden gemaakt), krijg je een recht spoor met zo min mogelijk flex erin ( maar alles beweegt als je maar hard genoeg duwt ), en dan wordt het volgende zwakste punt in de schakel dus je verbinding met die rail ( een wagentje, een vgroef lager, drylinhuls etc. Dit alles even versimpeld opgeschreven. En dan bepaald die speling (als je niet te hard duwt en de rest van je machine ook goed is gebouwd) je acuratesse.

Als ervaringsdeskundige met een grote tafel en de zelfgemaakte (!) v geleidingen kan ik je vertellen...V geleiding op mijn tafel van 2*3 meter voldoet prima en en bespaarde me zoveel geld ( 2*3,3 meter geleiding en 2*2,3 mtr geleiding) dat ik er een zwaarde spindel met vfd en een vacuumtafel (2*3mtr) van heb kunnen kopen/bouwen.

Ik verspaan hele platen 18mm multiplex in 1 pass, exact op maat en frees acrylaat platen van 2*3 meter met een betere finish dan mijn leverancier waar de machines allemaal lineare geleidingen hebben maar een aluframe ( mijn tafel is lomp zwaar en van staal). Ik heb geen afwijking of andere problemen door de v geleiding. Maar mijn v rails en tafel zijn wel profi gemaakt, de tafel van 2*3 meter is onder de 0,1 mm in elkaar gelast op een lastafel, en rails onder de 0,01 mm geslepen, omdat ik de beschikking heb over een groot netwerk en een goede werkplaats.

Als je hout en kunstoffen gaat verspanen, en af en toe een plaatje alu voldoet v- geleiding dus prima. Je ziet ook op het mm forum allerlei mensen met prachtig werk.
Wil je hele dagen alumium of staal hakken ( maar ik zou niet weten waarom je dan zo'n grote tafel maakt ) dan is lineare rails een betere keus. Als je v rails gaat kopen, dan kan je net zo goed tweedehands lineare rails proberen te kopen, want ook vrails zijn duur.

Je kan je geld maar 1 keer uitgeven, dus de vraag wat is je budget is een goede van sven.
CNC you later
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Sven »

Ik ben twee keer begonnen met het schrijven van een epistel zoals zee en zee nu heeft gedaan.

Daar kwam ik niet uit, zou me veel te veel energie kosten. Vandaar de vraag om budget.
En idd, ik gaf een mening, en probeer dat altijd zo op te schrijven.

Ik kan niet in iemand hoofd of portomonee kijken en kan niet inschatten wat voor investering iemand zijn eigen plan waard vind.

Maar wat mij betreft is een forum als dit bij uitstek een plek om meer bang voor je buck te krijgen als je een plan hebt, en dan heb ik twee opties. Ik schrijf het op of ik schrijf het niet op.

Dat zee en zee tevreden is met v-groef betekent niet dat het voor TS de beste optie is, net zo min als dat het pad dat ik gekozen heb voor mijn nieuwe frees voor TS de beste optie hoeft te zijn.

Om dat vast te stellen is meer info voor nodig.
En als je resultaat van de ene machine met je eigen machine wil vergelijken, leuk en heel erg prettig voor je dat je betere resultaten haalt maar dat is niet meer dan een anekdotische vergelijking.

Als je de verschillende geleidingen echt wilt vergelijken moet je identiek opgebouwde machines vergelijken met verschillende geleidingen.

En die vergelijking moet dan ook alles vergelijken, precisie, finish, snelheid, bouwtijd, budget, enzovoort....
Laatst gewijzigd door Sven op 05 jan 2017 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
WillyVL
Donateur
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016 09:19
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door WillyVL »

Beste,

Indien het U moest interesseren ik heb een CNC Studio te koop staan?
Aantal uren gedraaid +/- 50
Bereik X 1770 mm, Y 3330 mm en Z 260 mm.
Voorzien van een uitstekende vacuüm tafel met bijhorende pomp.
Type machine zoals Jan plastiek;
Reden van verkoop : heb er 2 dezelfde waarvan 1 weg mag.

Met vriendelijke groeten

WillyVL
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Zee&Zee »

Dat zee en zee tevreden is met v-groef betekent niet dat het voor TS de beste optie is,
net zo min als dat het pad dat ik gekozen heb voor mijn nieuwe frees voor TS de beste optie hoeft te zijn.

Om dat vast te stellen is meer info voor nodig.
En als je resultaat van de ene machine met je eigen machine wil vergelijken, leuk en heel erg prettig voor je dat je betere resultaten haalt maar dat is niet meer dan een anekdotische vergelijking.

Als je de verschillende geleidingen echt wilt vergelijken moet je identiek opgebouwde machines vergelijken met verschillende geleidingen.

En die vergelijking moet dan ook alles vergelijken, precisie, finish, snelheid, bouwtijd, budget, enzovoort....
Nergens geschreven dat het voor hem de beste keuze is, enkel een beetje tegengas op jou allergie van v rails op grote machines, die mijn inziens niet op ervaring is gebaseerd (of heb je ook een machine van een dergelijk formaat die is uitgerust met v-rails lang gebruikt ?) :mrgreen:

De vergelijking is zeker anekdotisch, zo scrijf ik hem ook, maar ook een ervaring uit het echte leven. Staar je niet teveel blind op enkel theorie omtrent geleidingen op grote hobby machines, er zijn altijd meerdere goede wegen om in rome te komen... dat is enkel wat ik zeg.

Je eigen aversie tegen lassen los je heel creatief op. Ik zie je verder ook heel vaak dingen besluiten of doen onder motivatie van een beperkt budget in je threads. Dingen die ik of Ts dan mischien weer heel anders zou doen. Ieder zijn ding.

Ts is goed geinformeerd... aan hem de keuze waar hij en hoe hij zijn dukaten investeert.

Dit is trouwens absoluut niet persoonlijk sven. We kunnen allemaal van elkaar leren. Mijn mening na first hand experiences met een groot formaat machine met vrails rack en pinion en gearbox is dat dat prima werkt.

Maar op een groot formaat industriemachine zie je, gegoten frames, helical rack,servos,dubbele ballscrews van 40 mm met aangedreven moeren etc. En terecht...want als je 24 uur per dag loopt te hakken, dan investeer je in het beste van het beste, en is de initiele investering snel genoeg terug te verdienen.
CNC you later
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

:mrgreen:
in verschillende posts al gezien dat sven niet echt breeddenkend is! maar wel bedankt om zijn mening ongezouten te geven, in elk forum zijn sommige mensen fan van A andere zweren bij B ! Het is een kwestie van rekening te houden met de gegronde argumenten van iedereen en daaruit uw eigen waarheid te distilleren.
Sven schreef: Maar in het algemeen vind ik machines bouwen met "goedkope troep" een grote verspilling, en hele grote machines helemaal.
Misschien nog net even mijn mening hierover: een kleine machine bouwen als die van jou zou pas verspilling zijn, want dan kan ik helemaal niet de grote stukken maken die ik voor ogen heb... :lol:

budget is niet echt bepaald, 1500€ zou ik zo zeggen. ik heb nog andere projectjes staan die ook nog centen gaan kosten. (verbouwing, oldtimersauto's - traktor - moto ) Ik heb nogal een breed interessegebied...
Zee&Zee schreef: Ik verspaan hele platen 18mm multiplex in 1 pass, exact op maat en frees acrylaat platen van 2*3 meter met een betere finish dan mijn leverancier waar de machines allemaal lineare geleidingen hebben maar een aluframe ( mijn tafel is lomp zwaar en van staal).
Mijn doel is een puur hobby machine, dus als ik 18mm multiplex in 6 gangen moet frezen om een goeie finish en precisie te hebben is dat geen ramp. 200kg meer staal is ook de kost niet, maar wat is goed of goed genoeg ?? dat is nu net de moeilijkheid hé..

In het bedrijf waarvoor ik werk kunnen we ponsen tot 3mm galva, dus ik probeer hiermee het portaal te bouwen..
WillyVL schreef:Beste,
Indien het U moest interesseren ik heb een CNC Studio te koop staan?
buiten budget vrees ik... of is 2000€ ok? :P
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door benkr »

Ga eens bij JVE in Eindhoven kijken, hij had vorig jaar profiel liggen met zo'n tandriem er in, van ruim meer dan 100 x 100 mm vierkant(heb er overheen gelopen in zijn magazijn) super stabiel, ik denk zo'n metertje of 3 a 4 lang en daar vroeg hij toen 400 Euro voor 2 stuks voor. Daar knoop je zo een motor aan en je hebt een complete as voor minder dan 700 Euro voor 2 rails (dus 1 as) met daarbij 2 motoren en drivers, of 1 motor en een koppeling tussen beide assen, wat je zelf fijner vindt. Zelfde truuk nog een keer voor de andere as, die al flink korter is, en je bent al bijna klaar.
Plaats reactie