Portaal 1220x2440x100

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi Valckie,

In reactie op je eerste post zou ik het e.e.a. overwegen:
- Het basis frame in de lengte richting door slijpen en verbreden, stukken tussen lassen.
- Zoveel mogelijk kruisverbindingen/diagonalen plaatsen om het zo stijf mogelijk te krijgen.
- In lengte richting aan de beide boven zijde een verhoging plaatsen. Hierop ondersteunende geleiding of aan de zijkant een plaat voor V-groef lagers.
- Aan de binnen zijde van de verhoging de tandlatten plaatsen.
- Tandlaten onderste boven, tanden naar beneden om te voorkomen dat er vuil in loopt.
- De tandwielen die lopen op de latten vergezellen van een extra tandwiel die middels een snaar aangedreven is maar door de snaar te spannen de spelling verminderd.
- De lange as, indien aan een zijde aangedreven is torsie gevoelig. Middels een motor in het midden aandrijven halveert dit, echter torsie blijft aanwezig. Ik denk zelf ook dat dit problemen gaat geven met scheef trekken. Om aan iedere zijde van portaal een motor (Nema 23) te gebruiken lijkt me meer praktisch. Gebruik je die Nema 34 voor je y-as ;)
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, mogelijkheden genoeg.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Thx,
Aan zo een antwoord heb ik dus iets.. ;-)

Alles nog verstevigen was ik al van plan, in eerste instantie wou ik gewoon de grote lijnen uitzetten.

Torsie op lange as, kan ik moeilijk inschatten. Overbrenging 1/4 aan de uiteinden voorzien kan de krachten op de as beperken en diameter voldoende groot nemen kan torsie misschien volledig vermijden? Aandrijving in midden geeft nog een aslengte van +\-650mm.
Ik ga dit eens proberen simuleren om een inschatting te kunnen maken.

Wat is de kost om dergelijk frame te laten vlakken na lassen?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door kawarider »

Ja Ben, als je zou moeten kiezen tussen tandheugel en riem dan zou die laatste je voor keur hebben? Ook voor frezen? In ieder geval beter dan een tandheugel met de tanden naar boven. Da's vragen om problemen. Een enkele motor met dubbele aandrijving is wel prettig. 2 motoren, is dat veilig genoeg ? O closed loop steppers gebruiken?

Zee&Zee, die Mechmate is heel interessant. De v heb je niet zelf geslepen? Wielen gekocht of gedraaid?

Leuk topic. Ik zit te denken over een 3-1,5 router. Naar keuze te gebruiken voor plasma of frezen (hout/alu). Niet als combi, maar met dezelfde ruwbouw.
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

kawarider schreef:Ja Ben, als je zou moeten kiezen tussen tandheugel en riem dan zou die laatste je voor keur hebben? Ook voor frezen?
Je kan op je X een riem vast op je profiel lijmen en de riem waar je stepper overloopt hierin laten inhaken, dan heb je maar 10cm dat onderhevig is aan rek..
kawarider schreef: Leuk topic. Ik zit te denken over een 3-1,5 router. Naar keuze te gebruiken voor plasma of frezen (hout/alu). Niet als combi, maar met dezelfde ruwbouw.
Ik zie dat je al een plasma hebt. Is die te klein? Als je 2 machines wil bouwen, wil je dan constant draaien of heb je gewoon de plaats?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Sven »

Met het budget dat je noemde, is kettingaandrijving niet veel goedkoper?
Iets minder nauwkeurig, maar veeeeel goedkoper.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Ik heb al 6m nieuwe tandlatten liggen, Dus zou deze wel gebruiken. Al had ik ook genoeg meters ketting liggen van een afbraak van een machine. De tandlatten leken mij kwalitatiever en omdat het eerste idee was om de lengte van de machine te beperken en een aanbouw te maken waardoor het portaal gewoon verder kan rijden had ik de tandlatten al besteld..

Als de kost uiteindelijk 2000€ wordt is dat ook ok, ik wil iets dat ok werkt voor dat budget. Later kunnen toeters en bellen toegevoegd worden, zoals een deftige spindel, extra pc en scherm, afzuiging...

Ik moet eerst bewijzen dat ik iets werkend kan bouwen :P
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Zee&Zee »

@Valckie

V geleiding zelf geslepen ( met de tool zoals op de mm site - dat ging verbazingwekkend goed en accuraat. De V wielen gekocht.
CNC you later
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door kawarider »

Da s mooi. Als je het slijpen uit moet besteden is het verschil klein met kopen van geleidingen, lijkt me. Tot mijn plannen uitgekristaliseerd zijn neem ik dat in overweging.

Valckie, mijn huidige plasma is een geretrofitten Esab machine met de aanbrijving van de brug aan 1 kant. De krachten worden zo wel erg groot. Dubbele aandrijving is dus beter. Een doorlopende as betrouwbaarder dan 2 motoren. Gevoelsmatig vindt ik het link om 2 motoren aan weerszijde van de brug te gebruiken. Toch zijn hier een hoop mensen die dat doen. Daar zou ik wel meer van willen horen. Gaat dat wel eens mis?
Verder zou ik de aandrijving onder de tafel willen hebben. Mijn esab machine heeft de snijtafel lager dan de geleidingen. Hetzelfde als jouw ontwerp. Het stoort me dat ik platen over de geleiding moet tillen. Liever de tafel vrij. Maar ja, dat gaat ten koste van stabiliteit, denk ik. Waarom heb jij het zo getekend? Vanwege dubbele aandrijving? Liever een as ipv dubbele motoren?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door kawarider »

Nou zit ik net te bedenken dat mijn Trumpf ponsnibelaar ook die v geleiding heeft. Een supermachine met goede nauwkeurigheid. En die geleiding is dus goed zelf te maken, bedankt Zee&zee.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Zee&Zee »

Ik zal eens wat foto's schieten komende week als ik tijd heb
CNC you later
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

@ kawarider

Voor mijn X ben ik nog a h twijfelen, op mijn Y ga ik voor een kogelgeleiding. Ga wel al in mijn ontwerp rekening houden met kogelgeleiding voor de X ook..

Voor een plasma lijkt t mij wel haalbaar met aandrijving aan een kant, mits de geleidingpunten ver genoeg uit mekaar te zetten a de drijvende kant, ben zo al meerdere voorbeelden tegengekomen.

Voor een router zijn de krachten te groot, 2 motoren voor de X wordt heel veel toegepast, nog niet echt over problemen daar mee gehoord, software is er ook op voorzien.. alleen als er op een of andere manier stappenverlies optreed kan je problemen krijgen lijkt mij.

Bij mij zitten geleidingen boven de tafel om de tandlatten zo proper mogelijk te houden , en om de Y zo stabiel mogelijk te leggen, anders moet die op poten staan. Ook voor de aandrijving met een motor en de doorlopende as is het gemakkelijk als je tandlat ergens op dat niveau zit. De machine zou ik vanaf de kopse kant beladen, rolletjes monteren voor het bed...

Voor een router lijkt het mij het beste om de geleiding en aandrijving zoveel mogelijk op freeshoogte te houden, zo krijg je zo min mogelijk torsiekrachten op je geleidingen. Voor de plasma maakt het niet veel uit, die moet geen krachten leveren, daar zou ik vooral rekening proberen houden met vervuiling! Voor je plasma zou ook nog de X op de korte kant van uw tafel kunnen monteren om de machine aan de breedste kant te kunnen beladen?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door kawarider »

Valkie. Heb je al nagedacht over overbrengverhouding? Wat is moduul van je tandlat en hoeveel tanden heeft je tandwiel? Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door valckie »

Ik heb tandlatten modul 2, overbrenging ben ik nog niet uit. Ik had in eerste instantie een rechtstreekse aandrijving in gedachten met een tandwiel van 12tanden.. daarom dat ik een iets grotere motor gekozen had voor de X.

Nu zou ik toch minstens een 1:2 of 1:3overbrenging monteren om de resolutie te verbeteren al heb ik er geen idee van hoe belangrijk dit is.

Klopt deze redenering?
Stel dat ik voor de 1:1 ga : modul2 , tandwiel 12 tanden = 24mm/omw
Stepper 200steps per omwenteling dus nauwkeurigheid is 0,12mm per stap?
Is dit dan ineens de theoretische nauwkeurigheid van de aandrijving? (Zonder rekening te houden met backlash, geleidingen, ed..)
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaal 1220x2440x100

Bericht door Zee&Zee »

Moduul 1 is beter voor je mechanische resolutie, en sterk zat. Gebruik ik ook.
CNC you later
Plaats reactie