Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Niet gehinderd door enige vorm van kennis op het gebied van CNC frezen toch besloten om met de bouw van de cnczone.nl Open Source Portaalfrees te beginnen.

- Waarom bouwen en niet kant en klaar kopen? Simpel: als je 'm zelf bouwt weet je wat waar zit en waarom, en bij problemen kun je de troubleshooting zelf doen. Oh ja, 't is natuurlijk ook heel leuk om te doen!

- Waarom de OS frees en geen kant en klare kit van fabrikant X? Ook simpel: bij problemen kun je bij de Open Source project terug vallen op de OS community (in dit geval de onvolprezen cnczone.nl) die toevallig ook nog in NL zit! Voor mij reden genoeg om voor het 'Audiomanics' ontwerp te gaan, ofwel de "Kees-frees" (zonder al die mensen die hun steentjes hebben bijgedragen tekort te willen doen).

Wat ik zelf met de frees wil gaan doen? Prototype PCB's mee frezen, frontplaatjes maken, alu objecten maken, in combinatie met een laser misschien ook wat grafeer- en snij-werk? Mogelijkheden te over!

Zoals gezegd weet ik niets, maar dan ook echt helemaal niets van CNC frezen.
Ik werk bij een bedrijf dat Open Source (software) en kennisdeling hoog in het vaandel heeft staan, dus mijn plan is om het bouw- en het leer-proces hier te documenteren, zodat iemand die met dezelfde gedachten speelt er misschien iets van op kan steken. Ongetwijfeld zal ik vele vragen hebben, fouten maken, open deuren in trappen etc. etc. en de learning curve zal voor mij behoorlijk verticaal lopen, dus ik hoop op de welwillende steun van de cnczone.nl community ;-)

Groeten,
Tjoeb
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

De start!

Vorige week bij Audiomanics geweest om de platenset op te halen, een sigaartje te roken en te kletsen over gemeenschappelijke hobby's. 15 mooie glimmende stukken aluminium waar ik nu nog geen idee van heb wat waarvoor dient, want ik moet de tekeningen nog echt bestuderen. Voor mij het start-punt van dit project, en tevens stok achter de deur, want zo'n set platen is toch een aardige investering, dus daar moet iets mee gebeuren.

Binnenkort maar 's kijken naar profielen. Werkbereik weet ik nog niet, dus daar moet ik nog 's even over na gaan denken. Misschien dat ik dat afhankelijk moet maken van het onderstel? Ik heb nog een oud bureau staan met een stalen frame, misschien dat dat wat is? De default instelling in de configurator van de OS frees is 100x60cm. Zijn er al mensen die de '60' hebben opgeschaald naar wat groters (80?) en zo ja, hoe is de stabiliteit?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Ja, Klaas66 hier op het forum heeft een werkbereik van maar liefst 130 x 100 cm. Dat heeft echter wel consequenties vwb de maximale snelheid.. Die hele lange schroefspindels gaan gewoon eerder vibreren en beperken daarmee de maximale snelheid.. Toch altijd nog een respectable 7 tot 8 meter per minuut hoor..
Over het algemeen kun je stellen dat hoe langer de balken worden , hoe minder stijf ze zijn.. Nu is het ook onzin om te zeggen dat je het werkbereik zo klein mogelijk moet nemen..
Het is gewoon zo dat als je een machine maakt met een bereik van X cm dat je ooit iets moet doen waarbij je een bereik van X+1 nodig hebt..
Alles tegen elkaar uit gezet, dus stijfheid versus werkbereik versus kosten, is een werkbereik van 100 x 60 cm een mooie maat. Maar dat is geen standaard, hoor.. Het maakt eigenlijk niet hoe groot je 'm wil maken, het principe is gelijk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Op de "clean"-topic pagina ("CNCzone Portaalfrees (opensource) Topic Clean Version") http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1 ... 12#p143412 toont Alex.hobby een STEP file.
Mooi... geen idee... even opgezocht wat een STEP file is: een 3D file format. Volgens Google is er Open Source CAD programma (voor mijn Mac, maar ook andere platformen) dat STEP begrijpt : https://github.com/FreeCAD/FreeCAD. Net geïnstalleerd en jawel, de STEP file kan geopend worden en ik zie de frees in al z'n 3D glorie. Dank je wel Alex.hobby!
Nu nog tijd vinden om tijd in FreeCAD te steken...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door keesfrees »

Goed verhaal, veel plezier enzo . .
maarrr, dit valt me op :
Tjoeb schreef:Ik werk bij een bedrijf dat Open Source (software) en kennisdeling hoog in het vaandel heeft staan,
en even later zie ik :
Tjoeb schreef:Volgens Google is er Open Source CAD programma (voor mijn Mac)
Dat is nmi nogal een tegenstelling, om het zacht uit te drukken :->
Ik deed zojuist : apt-get install freecad
En het werkt :-)
Nu er nog achter zien te komen hoe het beeld te draaien . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Freecad: mooi! 1ste kennisdeling feitje volbracht!

En nee... en werk niet voor die zoekgigant. Als ik iets op wil zoeken op 't internet gebruik ik meestal G**gle, maar ik had natuurlijk net zo goed B*ng, Y*h**, *xq**ck, d*ckd*ckg* etc etc kunnen gebruiken. End of discussion.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door keesfrees »

Tjoeb schreef:Freecad: mooi! 1ste kennisdeling feitje volbracht!
Nou ja, die kende ik al, toen ik 'm opende zag ik het direct, die staat in mijn lange lijst van CAD tekenprogramma's die ik in de loop der jaren ben tegengekomen.

Verder, ik doelde eigenlijk op dat fruitmerk . . <-> opensource :-/// ???
Maar dat valt idd een beetje buiten dit draadje.

Waarbij ik nog maar eens opmerk dat het jammer is dat alle forums die ik ken als (wat ik noem) een telstrook werken en geen zijtakken kent zoals dat op usenet al heel lang wel het geval is.
Op die manier kun je logischer een praatje over een bijzaak houden zonder het hoofdonderwerp te verstoren.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 mar 2024 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Waarbij ik nog maar eens opmerk dat het jammer is dat alle forums die ik ken als (wat ik noem) een telstrook werken en geen zijtakken kent zoals dat op usenet al heel lang wel het geval is.
Op die manier kun je logischer een praatje over een bijzaak houden zonder het hoofdonderwerp te verstoren.
Helemaal mee eens... phpbb (en consorten) werken prima, maar komen niet echt meer overeen met het functionele verwachtingspatroon van hun gebruikers anno 2017 ;-)
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Omdat ik er nog niet helemaal uit ben vwb het werkbereik (100x60cm is een mooi formaat, maar misschien toch 100x80? ik weet 't nog niet...) alvast aan het kijken naar wat andere benodigde hardware die niet direct gerelateerd zijn aan het werkbereik van de frees:

Spindle (spindel?): waterkoeling lijkt me teveel gedoe, dus ik ga voor een luchtgekoelde spindle; een "chineesje" (zoals ook voorgesteld in het "OS clean" topic met bijbehorende driver (VFD = Variable Frequency Drive, ook wel "Inverter" genoemd, om draairichting en snelheid/torque te regelen). Als ik zo op 't internet rond kijk zie al meteen 2 verschillende behuizingen van zo'n spindle: of ze zijn rond, of vierkant.

De chinese 2.2KW ronde spindles hebben een doorsnede van 80mm, dus daar heb je een ronde klem voor nodig om 'm vast te zetten. In het topic http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7 ... nl#p140253 zegt Audiomanics "Kwestie van de juiste klem bestellen bij Stappenmotor.nl.. Daar zijn de gaten op gepositioneerd op de Z-plaat.", Eens even zoeken daar, een beetje een "ouderwetse" site ;-) ), maar: http://www.stappenmotor.nl/Steppermotor ... ousing.htm , de 80mm versie H2-80, is dat 'm? Ik zie zo geen bevestigings-gaten in de PDF bouwtekening (link) zitten op die pagina, maar dat kan aan mijn zeer beperkte tekening-lees-skills liggen...

Heeft een spindle met een ronde behuizing voordelen ten opzichte van een rechthoekige behuizing? De spindle in de ronde behuizing zou je simpel in hoogte kunnen verstellen (als dat nodig zou moeten zijn?), de rechthoekige niet, want die schroef je rechtstreeks tegen de Z-plaat.

Uiteraard moet je 't freesje zelf ook nog in de spindle kunnen vastzetten. Een methode hiervoor is een ER20 chuck (een soort van generieke houder, waar je dan een setje bijbehorende ER20 collets (spantangen) in kunt zetten om uiteindelijk een bepaalde diameter frees in te kunnen spannen. De afmeting ER20 schijnt vrij gangbaar te zijn; z'n grotere broer ER32 schijnt voor het "normale" werk (wat dat ook moge zijn) weer misschien een slag te groot te zijn, maar er is ook nog de kleinere een ER16...

Als je 't heel fraai wilt maken zou je nog voor een ATC (Automatic Tool Change) variant van een ERxx kunnen gaan om het later mogelijk te maken dat de machine zelf een andere frees "op kan pakken"... mooi!
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door ewoud »

pffff, nou ik heb mijn opensource bijna compleet in onderdelen bijelkaar. :mrgreen:
nu ook ik ben geheel nieuw met cnc. zoals vele die een opensource aan het bouwen zijn.
niets voor niets toch :mrgreen: want anders zou je de schetsplaten zelf kunnen maken.
en wat let iemand die bekent is met cnc en het bouwen er van zelf een frees te onwerpen.
ik laat mij geheel leiden door de mensen achter de opensource.
en als die zeggen "zo moet (kan) dat." dan neem ik dat gelijk aan.
ook van het werkbereik wist ik niets.
dus ben gewoon letterlijk de opensource te bouwen zoals die is..... en niet anders.
misschien in de toekomst als ik wel meer weet van cnc machines en programma's.
dan kan ik iets gaan veranderen...... :roll:
maar veel plezier ik het bouwen van een opensource cnc portaalfrees. :P
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Hoi Ewoud, ja, gewoon het plan volgen is misschien wel de beste optie.

Weet jij of die 80mm spindle klem http://www.stappenmotor.nl/Steppermotor ... ousing.htm de juiste is met de gaten al op de goede plek?
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Tjoeb schreef:Hoi Ewoud, ja, gewoon het plan volgen is misschien wel de beste optie.

Weet jij of die 80mm spindle klem http://www.stappenmotor.nl/Steppermotor ... ousing.htm de juiste is met de gaten al op de goede plek?
Net contact gehad met stappenmotor.nl; de gaten voor bevestiging op de Z-plaat zitten er inderdaad al in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Ballegooijen »

Tjoep,
Veel plezier en succes gewenst met het bouwen van een portaalfrees. Er is op het forum genoeg te beleven en te leren. Ik ben zelf ook als nieuweling begonnen aan het bouwen van mijn eigen frees. (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339) Met hulp van de forumleden is versie 2.0 bijna af. Nogmaals veel succes!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Richardoe »

Ja de H2-80 is de juiste voor een ronde 80 mm spindle en past standaard op de platen van de opensource.
Plaats reactie