Bouw eerste CNC uit... beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Sven »

potnol schreef: en ga het beton volgens volgend recept maken voor 1 M³
Zoals ik het lees gaat ie een recept volgen dat voor een kuub is, niet dat ie een kuub gaat maken...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Ja inderdaad de samenstelling is voor 1 M³ maar ik zal maar +- 100 Liter gebruiken voor mijn machine.
serum schreef: Voor de strips in je beton om de geleiders op te schroeven; hoe ga je ze verankeren? Zou een I profiel niet praktisch zijn?
De strips zitten verankerd met M8 bouten die worden gebruikt voor hout zie foto's, en ook nog een deel betonankers
karangetang schreef:Ik zie dat je sikafume in zakken van 25 kg koopt of kan je kleinere verpakking krijgen? wanneer je wat over houd wil ik dat wel van je over nemen, Je zou.. ook nog microballoons kunnen toevoegen , schijnt te menging ten goede te komen
Inderdaad alleen in zakken van 25 kg verkrijgbaar de kostprijs is ook niet enorm 55 € excl btw hiermee heb je genoeg voor 1 M³ volgens Sika ik zal dus ook maar +- 2,5 kg nodig hebben dus als je nodig hebt laat maar weten ;-)
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

even nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

De mallen zijn hierbij klaar op een paar kleine puntjes na, de mallen zijn nu verzegeld tegen vocht nu. Het mdf zwelt nu al door de vocht in de garage laat staan als je er beton in gaat gieten. Er zijn al wel een paar punten die ik bij een tweede machine zeker rekening bij zou houden maar zo is het voor iedereen wel denk ik :lol:

Aangezien het hier toch beetje traditie is om je machine een naam te geven heb ik er wel al één:

Quick & Dirty :mrgreen:

Ik doe mijn best wel om in precisie modus te werken maar heb hier niet echt het geduld voor :oops:
Laatst gewijzigd door potnol op 09 mar 2017 20:24, 3 keer totaal gewijzigd.
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Ik heb problemen dat mijn foto's niet volledig worden weergegeven op het forum, komt dit door de resolutie :?:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Sven »

640 is de grootste breedte die in het forum weergegeven kan worden.

Anders rechter muisknop en "afbeelding bekijken"
potnol schreef: Ik doe mijn best wel om in precisie modus te werken maar heb hier niet echt het geduld voor :oops:
"There are no shortcuts", bijna altijd krijg je er spijt van ; )

Maar ga zo door met je berichten, vind het leuk om te volgen!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door serum »

ik ben errrrrg benieuwd naar het resultaat van de gieting. Ik houd mij ook warm aanbevolen voor een ~5- 7,5kg van deze sikafume (heb het even opgezocht, bijzonder spul). Zo te zien heb je alle gaatjes er al ingemaakt voor de geleiders? heb je de stalen delen nog gevlakt oid? hoe zit het met de krimp van beton tijdens het uitharden?
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

serum schreef:ik ben errrrrg benieuwd naar het resultaat van de gieting. Ik houd mij ook warm aanbevolen voor een ~5- 7,5kg van deze sikafume (heb het even opgezocht, bijzonder spul). Zo te zien heb je alle gaatjes er al ingemaakt voor de geleiders? heb je de stalen delen nog gevlakt oid? hoe zit het met de krimp van beton tijdens het uitharden?
De strippen zijn wel al voorzien van de gaten en ik hoop dat ik genoeg speling heb om de rails te kunnen stellen. Ze moeten nog gevlakt worden. Ik heb dus ook mijn best gedaan om de strips in de juiste positie te plaatsen. Laten we hopen dat dit binnen de tolerantie blijft... Vlakken op voorhand heeft weinig nut naar mijn mening laat eerst alles maar lekker krimpen.

Beton met een lage Water/Cement ratio (hoge sterkte beton) krimpt het in de eerste fase veel en na deze fase weinig.
Traditioneel beton is het juist andersom.
http://www.wtcb.be/homepage/download.cf ... df&lang=nl

Het plan is dus gieten en bevochtigen onder een folie voor de eerste 7 dagen. Daarna laat maar krimpen en harden.
Na 30 dagen denk ik dat de krimp voor huis tuin keuken gebruik verwaarloosbaar is en dan laat ik alles vlak en haaks
frezen.

Greetz
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Gisteren was het dus D-day. Alle ingrediënten nog bijeen moeten zoeken en alleen de cement is een CEM I portland ipv CEM III Hoogovencement geworden omdat de CEM III is hier in de buurt niet verkrijgbaar en het maakt niet zoveel uit voor mijn toepassing het is dus de CEM I 42,5 N LA geworden. De Silicafume was besteld van het merk SIKA maar is van Condensil geleverd ik denk dat dit de producent is van deze producten.

Afbeelding

Alles klaar voor de strijd

Afbeelding

Het plan was om 3 Keer 33 Liter te maken en ik ben zeer blij dat ik dit gedaan heb het betonmolentje is niet zo groot
en door het lage watergehalte moet ik toch wel zeggen dat het mengsel zeer raar reageert het vloeit bijna niet in de molen en als je de molen stopt vloeit het uit elkaar als water. Voor mensen die al eens gewoon beton hebben gemaakt in een molentje is dit helemaal niet vergelijkbaar. De superplastificeerder is echt een aanrader.


Van het gieten zelf heb ik geen foto's ik heb alles alleen moeten doen en het aanmaken van de specie is toch best omslachtig met het afmeten van alle ingrediënten.

Ik heb verder een paar lichte tikjes op de mal gegeven voor het vloeien een beetje te helpen maar de beton is zelfverdichtend dus normaal is dit niet nodig.

Afbeelding

Ik laat het nu meer als een week in de mal rusten en dan zullen we zien hoe het er uit ziet 8)
Ik heb er wel een gerust gevoel bij...
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Ik zit hier met mal, staal, beton en toeslagstoffen +- aan de 240 €
Een grotere machine is zal waarschijnlijk per kilo goedkoper gaan zijn :idea:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

En wat kostte het beton kaal per kilo? Dus steentjes, cement, toevoegingen, verzendkosten, etc.?
Dat kwam voor het epoxybeton waar ik mijn brug van gemaakt heb op zo'n 80 cent per kilo uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Dus voor 100 liter :

Cement 16 euro voor 50 kg
Zand en cement +- 20 euro heb factuur nog niet binnen
Superpl +- 40 euro uit Duitsland
Silicafume 67 euro voor 25 kilo maar heb maar 3 verbruikt.

Dus puur op gebruikte grondstoffen 100 L 240 kg = +- 85 euro

Dat is dus 35 cent per kg zo uit mijn hoofd ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door serum »

@dabit, vergeet niet dat de toegevoegde grindsoorten momenteel 2x zo duur zijn geworden voor je epoxy mix.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

Ja, bij die Multiquartz wel ja.

Da's dan 15 euro per 25kg. Epoxy grofweg 20 euro per kg. Verzenden ben je al gauw 3 tientjes aan kwijt.
Met 3% epoxy kost 100kg mengsel dus grofweg 150 euro, inderdaad zo'n beetje het dubbele.

MDF mal kost al gauw een tientje of 5 met alle schroefjes, losmiddeltjes, etc. erbij. Staalwerk tientje of 2; wapening heb je niet veel nodig in een EB mix dus het blijft beperkt tot de montagepunten.

Al met al voor mal+vulsel 200-250 euro.
Scheelt mekaar toch minder dan je zou verwachten, epoxybeton of cementbeton.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Het is zoals je zelf aangeeft een mal stalen onderdelen ankerpunten enz... Zijn de gemeenschappelijke kosten alleen als je een echt zware machine wilt maken zal het prijsverschil per kilo wel doorwegen.

Als je echt exotisch wilt gaan in betonsoort gaat de prijs natuurlijk nog omhoog. Dit valt nog onder hoge sterkte beton en is nog met relatief normale grondstoffen zelf te maken. Vezelversterktultrahogesterktebeton :roll: zou ik zelf niet aan willen beginnen....

De vraag is alleen is het allemaal nodig voor onze doeleinden ?

Ben zojuist te weten gekomen dat ik hier lokaal in een betoncentrale 20 kilo staalvezels kan krijgen voor 30 euro maar daar moet je op voorhand rekening mee houden in je ontwerp IVM Betondekking enz..
Plaats reactie