Bouw eerste CNC uit... beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Hier kan je alle beton exotische beton grondstoffen vinden voor de liefhebbers https://www.moertelshop.com/NANODUR-Zem ... tig-kaufen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

potnol schreef: De vraag is alleen is het allemaal nodig voor onze doeleinden ?
Ik vind van niet. Wat 'wij' nodig hebben is stijfheid, massa en vormstabiliteit. Op vormstabiliteit na verbeteren die eigenschappen niet zo gek veel bij speciale mortelmengsels.

Ik heb nog ergens een ideetje liggen voor een lowbudget CNC op basis van doodnormaal cementbeton. Om daar het gedonder met krimp enigzins voor te zijn had ik het plan om een groot deel van het volume te laten bestaan uit prefab betondelen zoals stoepbandjes en betontegels. Die liggen veelal al best een tijdje te liggen (zeker als je 2e hands koopt), hebben het merendeel van de krimp wel gehad, en zeker 2e hands kost het 3x niks per kilo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door skillalot »

En waarom zou je daar dan ook niet gewoon EG voor nemen zoals je nu ook hebt gedaan?
Want als het wat kosten betreft niet veel uitmaakt of je beton of EG neemt...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door serum »

Nee, met dergelijke prijzen is epoxy zo gek nog niet. (en de nagenoeg verwaarloosbare krimp van de minimale hoeveelheid epoxy). Ik ben er wel uit, alle voordelen wijzen voor mij in de richting van epoxy, maar desalniettemin, ik vind dit een zeer interessant topic en kan niet wachten totdat het bekisting eraf gaat!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

skillalot schreef:En waarom zou je daar dan ook niet gewoon EG voor nemen zoals je nu ook hebt gedaan?
Want als het wat kosten betreft niet veel uitmaakt of je beton of EG neemt...
Een aantal redenen:
- Een zakje cementbeton haal je makkelijk bij de bouwmarkt en kost een euro of 5 per zak.
- Epoxy is knap gevoelig voor vocht. Dan zou je je prefab-delen moeten drogen wat voor een 'eerste machine, krap budget' doelgroep lastig is.
- Alle serieuze epoxies vereisen een naharding op hogere temperatuur. Ook weer een extra complicatie.
- Zowel epoxy als droog en schoon toeslagmateriaal kosten je al evenveel of meer aan verzendkosten als 100kg beton bij de lokale bouwmaterialenhandel. Dat geld komt beter tot z'n recht in geleidingen e.d.

Ik ben voorlopig nog steeds van mening dat gewoon beton 'ruimschoots goed zat' is, mits je de krimp onder controle kunt houden. Of door het spul maar een tijd te laten liggen, of door 'reeds oud beton' te verwerken, of een combinatie van beiden.
serum schreef:(en de nagenoeg verwaarloosbare krimp van de minimale hoeveelheid epoxy)
Verwaarloosbaar is-ie niet. De strips van mijn brug waren aardig banaanvormig na harden en naharden. Op de uiteinden iets van 0,2mm 'lager' dan in het midden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door karangetang »

Dat adres van de Moertelshop in Duidsland heb ik natuurlijk vele malen bekeken
Ik vind ze nogal duur.
Nu ben ik op internet een ander adres tegengekomen war ze exotische mortels maken.
https://www.myuhpc.com/products/

Kijk daar es rond
Ik overweeg een paar zakjes te bestellen om es te proberen
Wellicht zijn er meer geïnteresseerden dan kunnen we gezamenlijk inkopen bv een bag van 500 kg à ca 1 euro per kilo (exlusief vervoer)
IK heb een werkplaats in Zeist met een cement molen, een mixer en een formaatzaag
ook een mig las apparaat om bewapening in elkaar te lassen , Het beton kan zo sterk zijn dat je geen metalen strippen hoeft te gebruiken maar de raillsen zo op het beton kan schroeven d.mv. in gestorte moeren.
Als er geintereseerden zijn, stuur me een PB of mail
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door serum »

Dat klinkt erg interessant Karangetang!
De strips van mijn brug waren aardig banaanvormig na harden en naharden. Op de uiteinden iets van 0,2mm 'lager' dan in het midden.
In welke richting? In de radi van je portaal meegebogen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

De kromgetrokken strips waren de strips voor de X-as rails. Die waren in lengterichting kromgetrokken.
Met m'n neus naar de brug toe zat het midden van die strips 0,2mm dichterbij dan de uiteinden.

Als je gaat bekijken hoeveel de boel moet krimpen om een strip van een cm of 80 lang in het midden 0,2mm omhoog te laten komen dan is het alsnog bijna niks (daar heb je microns krimp voor nodig op die lengte), maar dus niet verwaarloosbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Vandaag even tijd gehad om al 1 mal open te breken (letterlijk) :roll: het resultaat is zeker goed naar mijn mening praktisch geen luchtbellen te zien. Hier en daar een schoonheidsfoutje maar voor de rest ziet het er super uit... De brug voelt echt solide en is echt zwaar.

De basis is echt te zwaar voor mij alleen om te verslepen
En ik zal hulp moeten hebben om die te kunnen ontkisten foto's volgen 8)
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

14489

14488

14487
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door DaBit »

Ik ben maar wat achteruit gaat zitten, anders druipt het kwijl op m'n toetsenbord...

Gaaf!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Sven »

Ja, ik weet het. Jij wilde ook altijd zo'n rood klein autootje.

Maar dat gietwerk, best ok, ga zo door! ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door karangetang »

Prachtig !! Ziet er mooi uit ! Maar ben je niet wat dingen vergeten zoals mogelijkheid voor hijs ogen in te schroeven?
Zoals je al gezien (http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=14142) hebt, ook ik ben begonnen mallen te bouwen en dacht dat in een paar dagen te doen maar onder het knutselen bedenk ik er van alles bij ... want na het gieten kan je niet veel meer veranderen ...
Daar kan je straks meer over te lezen krijgen > voorlopig vol lof en je hebt me geïnspireerd om de draad ook weer op te pakken .. ik blijf je volgen ben benieuwd hoe het verder gaat , Ook ben ik benieuwd hoe je de boel gaat vlakken en uitlijnen. Ga je dat zelf doen of heb je een adresje. Ook aan naar de kosten kant ben ik nieuwschierig .
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Klaasvaak »

Ziet er erg netjes uit, mooi uit de mal gekomen. Je zei op pagina 2 dat je het gaat laten vlakfrezen. Ik snap dat je bij het basis blok de y-as rail bevestigingplaat en de steunen waar de voeten van de gantry komen allemaal in 1 vlak kan laten frezen (of parallele vlakken). Maar bij het gantry gedeelte lijkt het me vrij lastig om de x-rail bevestiging en voetplaten in 2 vlakken te frezen die precies haaks zijn en ook zo dat de z-as verticaal is bij bevestiging van de 2 delen, of is dit geen probleem voor sommige bedrijven? Zou zelf graag iets vergelijkbaars willen proberen maar dan op kleinere schaal, maar vraag me altijd af hoe je ervoor zorgt alles haaks is.. Wel mooi bedacht ook om het in 2 delen te doen.
Plaats reactie