CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Hallo,
Ik ben Boris en ik ben een cnc plasma tafel aan het bouwen. Ik ben dit idee begonnen nadat ik op Facebook deze dingen voorbij heb zien komen. Weliswaar in Amerika, waar volgens mij het gross van de zelfbouw machines staan. Maar ik dacht, dat kan ik ook. Ik vind het bouwen en vooral leren van de verschillende technieken (aansturingen stappenmotoren etc) erg leuk. Ik ben de tafel enigszins on the cheap aan het bouwen en heb daar een paar afwegingen in gemaakt van waar het verstandig is om wat meer te investeren en waar het goedkoop kan(lees AliExpress :lol: ).
Het frame van de tafel is van 50x50x2 koker gemaakt.
De waterbak word van 3mm staal en het effectieve bereik word 1x1mtr
Lineaire geleidingen zijn soort van zelf gemaakt net als de reducties voor de motoren.
Er komt een hypertherm 45 aan te hangen met voorlopig nog even de handtoorts zonder thc(voorlopig)
14418
14417
14419
14420
14421
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door assink »

Ziet er goed uit. Wat wil je doen qua geleiding? Op de kokerprofielen?
Je investeert in ieder geval in een degelijke plasmasnijder, dat is in ieder geval een goed begin.
Heb hier ook een hypertherm powermax 600, en op den duur moet er ook zoiets gaan komen.
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Ik wil de karretjes op de foto per 2 over een stalen strip 80x6 laten lopen. De strip word bovenop de kokers gebout. ik heb er nu warmgewalste strip voor wat eigenlijk niet echt ideaal is, maar ik kon ff niks anders krijgen. hopelijk na wat slijp werk gaat het soepel lopen. Anders toch maar op zoek naar koudgewalst, of aluminium geextrudeerd. De plasma bron heb ik toevallig van marktplaats kunnen scoren. Die dingen zijn echt enorm duur.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door assink »

Hmm, dus geleiding ala cncrouterparts :P
Koudgewalst is wel te vinden, wordt meer gebruikt in de verspanende industrie.
Dus tussen het constructiestaal ga je het niet vinden in ieder geval.
Hier bvb:
https://metaalcenter.nl/staal/blank-get ... staal.html

Blank platstaal moet je het onder zoeken iig.
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Vandaag weer even wat gehobbyd. Het ging niet helemaal vanzelf maar ik heb er 1 in elkaar.
Draai ik ook nog een gat waar het lager in zit te ruim uit. :evil: Nouja daar is locktite voor cilindrisch bevestigen voor zullen we maar zeggen.

14447

14438

Boris
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Vraagje,
Misschien weet iemand dat hier. Ik heb een hypertherm PM45 staan met aan de achterkant de CPC port. Als deze poort aanwezig is, heeft de machine dan altijd de 1:50 voltage verdeler ingebouwd?
Nog een vraag is wat een goede torch hoogte regeling is, welke goed verkrijgbaar is hier in nederland? Ik heb proma gezien bij hardware-cnc.

boris
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Ligt er aan welke besturing je wilt wat de mogelijkheden zijn. Cslabs heeft iets eigens, waar je een gedeelde spanning op binnen kan laten komen, verder geen ervaring mee.
Voor mach3 zijn er verschillende opties. Voor eding alleen proma of iets van sorotec, waar weinig over te vinden is.
Proma is een separaat systeem wat alleen torch up en down signalen geeft. Dat staat per definitie de hele tijd te dansen. Of ze moeten inmiddels een systeem hebben wat de z-as zelf bediend buiten de besturing om...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door assink »

dat hebben ze al een tijd bij mijn weten.
Maar er zijn meer systemen die dat kunnen, john hier op het forum maakt gebruik van een russisch systeem.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Nee, john heeft neuron thc
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Ik ben van plan mach3 te gaan gebruiken.
Ook gebruik ik de gecko g540, volgens mij kan ik hiermee ook weer niet alle THC's mee gebruiken?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door John Sellis »

BDekker schreef:Ik ben van plan mach3 te gaan gebruiken.
Ook gebruik ik de gecko g540, volgens mij kan ik hiermee ook weer niet alle THC's mee gebruiken?
Zou misschien ook wel voor candcnc gaan. Deze kun je op je plasmasnijder aansluiten.

Anders kan ik je cslab besturing aanrader (24v en verbinding met de pc via ethernet) met neuroncnc.com thc.

Uiteindelijk bepaald plasma en thc 95%van de snij kwaliteit.

Motor zou ik zeker closed loop doen. Omdat je motoren echt op max acceleratie moet staan met plasmasnijden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Cslabs kan de thc zelf doen dacht ik.

Ervaring met die candcnc john? Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar wel ooit eens een swiftcut machine gezien die dat setje gebruikt. T zag er allemaal beetje knullig uit, of t goed of slecht werkt verder geen idee.

Plasma en thc is idd belangrijkste.
Met hypertherm powermax 45 zit je in ieder geval wel goed daarmee. Heb je de nieuwe XP of een ouder model?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Cslabs kan de thc zelf doen dacht ik.

Ervaring met die candcnc john? Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar wel ooit eens een swiftcut machine gezien die dat setje gebruikt. T zag er allemaal beetje knullig uit, of t goed of slecht werkt verder geen idee.

Plasma en thc is idd belangrijkste.
Met hypertherm powermax 45 zit je in ieder geval wel goed daarmee. Heb je de nieuwe XP of een ouder model?
Ja klopt. Dat zou kunnen. Alleen mis je dan alle andere instellingen die bij een goede thc komen kijken. Heb ook proma geprobeerd maar dat was het ook niet helemaal.

Gebruik nu cslab voor de x en y as. En neuron de z as. Dit bevalt super goed omdat je ook makelijk een profiel kunt aanmaken waar alle instellingen in staan. Dit scheelt veel tijd en foutjes.

Cand cnc geen ervaring mee. Maar lijkt leuk te werken en is plug en play.

Purelogic.ru dan?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door karangetang »

Kijk ook eens naar ucccnc die zijn ook toegespits op plasmasnijden incl THC en is zeer betaalbaar


14490



Lees er over op diverse fora zoals hier
http://www.forum.cncdrive.com/viewtopic.php?f=9&t=122
Plaats reactie