CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Kabels kabels kabels

14722

En het eerste bewegen
https://youtu.be/rKJf98nQVAI
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door ewoud »

dat gaat als een speer
humm, meten is....
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Vandaag weer even bezig geweest met de eind proxen, en het homen van de machine. Dit gaat nu vrij goed. Ook het aantal stappen per unit ingesteld zodat de juiste afstand afgelegd wordt.

Ik krijg alleen het relait voor plasma aan en uit niet geschakeld. Ik gebruik M03 en M05 in de code, alleen wat bedient deze code. Een van de beschikbare outputs, of spindel of vfd?
https://youtu.be/IO9ds_M4QhA


Boris
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door Breaker »

Misschien lees ik eroverheen, maar is een definitieve keuze voor de besturing (en eventueel BOB) al gemaakt?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Ik maak op dit moment gebruik van de gecko g540 voor de aansturing van motoren. Hier heb ik 4 inputs en 2 outputs tot me beschikking. De inputs worden op dit moment gebruikt voor de eindschakelaars en de floating head.
Ik heb op dit moment nog geen thc, maar als ik dat ga gebruiken en daar meer inputs voor nodig heb zet ik er een pci parallel kaart bij met een goedkope bob. Ik kan trouwens de proma thc testen van een collega, dus dat eerst maar eens.
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Vandaag de waterbak en de spijlen gemaakt. Ook de toorts gemonteerd. Het computer gedeelte nog niet voor elkaar maar dat komt hopelijk snel.

14907

14908

14909
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Mogguh,
nou ik heb de eerste snedes kunnen maken. en ik moet zeggen het gaat vrij vlot. Ik krijg alleen nog steeds niet het relait geschakeld met M03 en M05. Ik weet niet wat ik fout doe. Als ik de output waar hij aan hangt inverteer zeg maar, in port/pins schakeld hij wel dus ik weet dat hij werkt. Ik krijg het alleen nog niet via G-code geschakeld. De snedes die ik tot nu toe heb gemaakt zijn dus ook ff handmatig toorts aan en uit geschakeld.(F5)

Bij eerst inschakelen van de cnc machine gebruik ik de toets "ref all" en daarbij gaat de z-as ook aan de haal. Hoort dit bij een plasma tafel? Want ik dacht dat de z-as bij een te snijden programma oneindig lang gaat bewegen tot deze bovenkant plaat registeerd, en zichzelf op nul zet.
https://youtu.be/-QMWrBWkoyQ

Boris
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Post je M3 en M5 macro's in de map c:\mach3\macros eens zodat we kunnen zien wat daar in staat.
Hoe heb je je plasma start signaal ingesteld en aangesloten? Even helemaal omschrijven en / of een paar foto's.

Post eens een stukje Gcode.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door John Sellis »

BDekker schreef:Mogguh,
nou ik heb de eerste snedes kunnen maken. en ik moet zeggen het gaat vrij vlot. Ik krijg alleen nog steeds niet het relait geschakeld met M03 en M05. Ik weet niet wat ik fout doe. Als ik de output waar hij aan hangt inverteer zeg maar, in port/pins schakeld hij wel dus ik weet dat hij werkt. Ik krijg het alleen nog niet via G-code geschakeld. De snedes die ik tot nu toe heb gemaakt zijn dus ook ff handmatig toorts aan en uit geschakeld.(F5)

Bij eerst inschakelen van de cnc machine gebruik ik de toets "ref all" en daarbij gaat de z-as ook aan de haal. Hoort dit bij een plasma tafel? Want ik dacht dat de z-as bij een te snijden programma oneindig lang gaat bewegen tot deze bovenkant plaat registeerd, en zichzelf op nul zet.
https://youtu.be/-QMWrBWkoyQ

Boris
of installeer teamviewer zodat iemand hier op het forum even kan mee kijken
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Nou het is eindelijk voor elkaar. En ook zo simpel.
Ik wist nog niet echt van het bestaan van macro's af. Dus na de post van skillalot ben ik me er ff in gaan verdiepen, en wat bleek was dat alle macro's leeg waren. Ik weet niet of dat standaard is bij nieuwe mach3 profielen, of dat ik wat vreemds gedaan heb. Maar goed hij werkt nu, het relait schakeld. Ik heb in het m3 macro DoSpinCW() ingevuld en bij m5 DoSpinStop(). Bedankt hiervoor.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Nu nog verder uitbreiden met verschillende hoogtes (ontsteekhoogte, piercehoogte, snijhoogte) en een piercetijd die je kan instellen voordat de machine gaat bewegen ;-)
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Ontsteekhoogte, snijhoogte etc regel je toch gewoon met g code. Wat je in eerste instantie in sheetcam hebt ingesteld?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Kan, maar ideaal is het niet...
hoekie96
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2016 09:51
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door hoekie96 »

skillalot schreef:Kan, maar ideaal is het niet...
Wat is het voordeel van een marco in mach3?
Stuur je bepaalde parameters mee in de g-code om de parameters de te kunnen variëren tussen verschillende plaatdiktes en materialen?
Plaats reactie