Meten en weten bij een 4e as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Meten en weten bij een 4e as

Bericht door Sven »

Bij mijn laatste controle van de 4e as bleek dat hij achterover gekanteld staat.
Dat wil ik er uit gaan frezen.

Oeh! Sven die doelbewust staal gaat frezen....

Om te beginnen, wat voor freesjes zal ik daar voor kopen?
Mijn spantangen gaan tot 13 mm.

Maar dan.
Hoe weet ik dat wat ik meet ook daadwerkelijk betekend dat de as parallel staat aan het bed?
Kan ik er van uit gaan dat de klauwplaat aan de buitenkant goed geslepen is en daar aan meten?

Of is het beter een as in te spannen en daar aan te meten?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door DaBit »

Ik zou beginnen met een 6mm TiAlN-gecoate 4-snijder. Als dat nou heel lekker loopt kun je altijd nog eens ooit een grotere proberen.

De klauwplaat zelf kun je volgens mij niet per definitie van uit gaan; het zijn de bekken die wel parallel en haaks op het montagevlak horen te staan. Magoed, meet het en je weet het: bekjes eruit draaien, meetklok tegen de voorkant, en de klauw ronddraaien. Als de wijzer stil blijft staan is de voorkant haaks tov de montage.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door Tiny »

Ik span nooit iets op de butenkant van een drie/vier klauw maar altijd erin :mrgreen:

Het dus ook niet zinvol om te gaan meten op de buitenkant. Pak een stuk recht kaliber as , span die in en ga daarop meten/afstellen. Dan meet je het meest nauwkeurig omdat je werkstuk uiteindelijk ook opgespannen is IN de klauw.

Ik zie de volgende raag al aankomen: een stuk recht kaliber as van enige diameter :lol: . Materiaal blijft voor velen een probleem, misschien maar eens een pakket (C45 kaliber as, aluminium strip/staf ??) samenstellen voor de liefhebbers (als er genoeg zijn).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door DaBit »

Die as hoeft niet kaarsrecht te zijn, als je maar 2 metingen doet. Eentje op '0 graden' en eentje op 180 graden. Dan het gemiddelde van de metingen pakken; daar zit het hart van de rotatie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door Tiny »

DaBit schreef:Die as hoeft niet kaarsrecht te zijn, als je maar 2 metingen doet. Eentje op '0 graden' en eentje op 180 graden. Dan het gemiddelde van de metingen pakken; daar zit het hart van de rotatie.
maar een recht stukkie rond 50h9 van 250 mm lengte is dan toch wel zo gemakkelijk :lol: maar jij mag dan wel een krom stukkie hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door audiomanics »

Misschien hoef je niet eens echt te frezen: als ik zo naar jouw 4e as kijk zou je ook de achterkant kunnen uitvullen. Dat zou je zelfs met een stelschroef kunnen doen, maar het mooist lijkt het me om eerst een vlakke plaat te nemen, die te voorzien van een loswax of een laagje cellofaan, van die epoxy, met metaaldeeltjes er in, (is er speciaal voor om, bij machines, stukken op elkaar uit te lijnen) tussen die plaat en de vierde as en met een goede rechte as de zaak uitklokken en uit laten harden. Dan die vlakke plaat er onder uit en de randjes nog wat afwerken..

Rechtstreeks op het bed uitvullen kan ook, dan weet je in ieder geval hoeveel het verschil is en kan je dat er af slijpen/schrapen (ja, een kutklus!)

Rest dan alleen nog het op de goede hoogte brengen van je tegencenter.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tiny schreef:
DaBit schreef:Die as hoeft niet kaarsrecht te zijn, als je maar 2 metingen doet. Eentje op '0 graden' en eentje op 180 graden. Dan het gemiddelde van de metingen pakken; daar zit het hart van de rotatie.
maar een recht stukkie rond 50h9 van 250 mm lengte is dan toch wel zo gemakkelijk :lol: maar jij mag dan wel een krom stukkie hebben :mrgreen:
Ook met een recht stukkie zou ik 2 meteingen doen. (ik ga niet uitleggen waarom)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door benkr »

Ik heb nog wel een stuk (ik schat zo'n cm of 30 a 40) rond 25mm liggen, zou recht moeten zijn, waren ooit passtangen, maar kunnen in tussentijd (20 jaar) wel mishandeld zijn, maar dat is te meten, dat moet toch.
Voor 6,95 Euro is het bij jou, maar ophalen mag natuurlijk ook altijd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door Sven »

Dank mannen.

Hoe het gebeurd, dat maakt me op zich ook niet zo uit, alleen een stelschroef (had ik ook al aan gedacht), zie ik niet zo zitten, ivm mijn alu T-sleufplaat.
Een mooi glad vlak creeëren lijkt me wel zo verstandig.

Gevulde epoxy zou idd ook kunnen.
hugo stoutjesdijk schreef:Ook met een recht stukkie zou ik 2 meteingen doen. (ik ga niet uitleggen waarom)
Eh, je weet blijkbaar dat het een HBM drieklauw is? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meten en weten bij een 4e as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Eh, je weet blijkbaar dat het een HBM drieklauw is? :)
Mooi, m'n punt is duidelijk. :mrgreen:
Nou, ook bij elke andere drieklauw zou ik het doen. Gewoon als je wilt weten wat de fout is, zul je wel moeten.
mompel mompel gehoord van ervaren monteur: rechte meetdoorns bestaan alleen in de folder.
Volgens mij moeten je tussendoor ook nog de 4e as roteren tussen het meten door, anders weet je nog niet waar wat scheef zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie