Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door hoeby »

Hallo Allen,

Ik ben een cnc machine aan het bouwen. Die lijkt op een CNC Frieda.
Dit ontwerp komt van uit duitsland. Het doel voor mij is om hout/plastic/foam te frezen voor de modelbouw.

De zijkanten van de frees heb ik bij hun gekocht.
De zijkanten bepalen ook gelijk het te gebruiken profiel voor de X-as.
Dit profiel gekocht en ook ontvangen. Vrolijk M8 in de zijkanten getapt en het geheel gemonteerd.
Ik heb in het profiel ook een kleine uitsparing moeten maken voor mijn vast lager. Dat ging allemaal goed.
Het geheel opgebouwd en zo ver als het nu mogelijk is in het huidige stadium wilde ik de x-as al uitlijnen. En daar kwam ik erachter, dat de zaagsnede niet haaks is.

Als ik de zijkant nameet van het 80x120 profiel, dan meet ik +/-0,4mm afwijking.
De ander zijde heeft dit ook. Dus hun zaag staat gewoon scheef lijkt mij.
Alvorens ik hier wat wilde berichten heb ik eerst contact met hun opgenomen en het verhaal voorgelegd dat dit een "groot" probleem voor mij is. Want bij 80mm meet ik deze afwijking al. Maar mijn x-as is 550mm lang, dus dan wordt met meer dan 0,4mm. Helaas konden ze niets betekenen voor het gekochte product, want het valt binnen de tolerantie van de verkoopvoorwaarden. Daar liep ik tegen dood spoor.

Heeft iemand tips hoe dit recht te krijgen. Een freesmachine waar ik het geheel kan opspannen en na bewerken heb ik hiervoor niet. Mijn idee was schuren met schuurpapier. Maar dat de zijkant dan 100% vlak blijft, ben bang van niet. Want met schuren creëer je veelal automatische en lichte bolling in het schuurwerk. Tenminste als je met de hand schuurt. Een schuurschijf zou ideaal zijn, maar dan kan ik beter een nieuw profiel kopen dan een machine aanschaffen.

Heeft er iemand tips, hoe ik deze afwijking uit mijn profiel kan krijgen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door audiomanics »

Met een beetje afkortzaag kan je aluminium ook te lijf gaan.. Zorg dan dat het zaagblad ook perfect haaks staat in alle richtingen en dan "schillen" tot het op maat is..
Voorzichtig werken want zo'n zaag kan ook hakken als je het verkeerd doet..
En anders het oude vertrouwde vijlen, goede blokhaak er langs, vijlen, blokhaak er langs, vijlen..... etc etc
(goed voor je armspieren)
0,4mm (gemiddeld dus 0,2mm) heb je er zo af..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door hoeby »

Dan ga ik voor het oud vertrouwd vijlen.

het is gemiddeld niet 0,2mm. Als ik de blokhaak tegen de zijkant zet, dan stoot hij aan 1 zijde tegen het profiel. 80mm verder op mis ik 0,4mm. Daar daar hij aanstoot moet ik niets zien te verwijderen.
Maar als 0,2mm er zo af is. Dan is 0,4mm er ietsjes later vanaf. Op naar het oude vertrouwde vijlen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door audiomanics »

Als 1 kant 0,4 afwijkt en de andere zijde nul, dan is het gemiddelde toch 0,2mm?? Of laat mijn kennis van goniometrie me nu in de steek?....(denk 't niet..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door hoeby »

ik denk niet dat jouw kennis je in de steek laat, het zal eerder aan de mijn liggen.

Mijn gedacht was. Als 1 kant op 0 staat en de andere wijkt 0,4mm af. Dan moet ik er 0,4mm af halen om beide zijde op 0 te krijgen. Als ik er maar 0,2mm af haal, dan heb ik vanaf 1 zijde tot het midden van het profiel haaks. Daarna heb ik dan nog 0,2mm afwijking.

Onderstaande is wat ik bedoel.
Het gele is wat het nu afwijkt.
De cycan kleur is als ik 0,2mm verwijder, dan ben ik tot de helft.
Het groen is wat eraf moet om het haaks te krijgen.

sorry voor de spraakverwarring of als ik je verkeerd begrijp.

14736
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door DaBit »

Maar dan hoef je gemiddeld nog maar 0,2mm van het hele oppervlak af te halen. ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door audiomanics »

Natuurlijk moet je 0,4mm weghalen..
Als de oppervlakte/materiaalverhouding van dat profiel bijv 60% is moet je dus 0,5 x 0,4 x 80 x 120 x 0,6 = 1152 mm^3 wegvijlen
Als het oppervlak nu niet schuin was, maar vlak, dan moet je voor de zelfde hoeveelheid weg te vijlen materiaal:
1152/(120x80x0,6)= 0,2mm afvijlen.. een schuin vlak, waarvan het hoogste punt 0,4mm is heeft dus een gemiddelde hoogte van 0,2mm..

Maar, laat maar.. ga maar vijlen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door hoeby »

audiomanics schreef: Maar, laat maar.. ga maar vijlen...
jammer dat je zo moet eindigen
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door keesfrees »

Tegen de schuurband, met haaks-houd hulpstuk.
of
Uitvullen

Uiteindelijk gaat het om de afwijking van de gemonteerde constructie.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium profiel haaks maken, maar hoe?

Bericht door audiomanics »

hoeby schreef:jammer dat je zo moet eindigen
Hoezo? ik kan wel eindeloos gaan uitleggen waarom bij zo'n driehoek de gemiddelde hoogte de helft is maar daar wordt je profiel niet haaks van.. daar heb je echt een vijl en een blokhaak bij nodig en eventueel een stuk schuurpapier om je vijl.. Wel een beetje kruislings vijlen svp.. en veel meten met je blokhaak..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie