Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door Tolp2 »

Voor mijn machine heb ik een vraag over welke machine-voeten het meest geschikt zijn en hoeveel. Wat gegevens over de machine:
- type: DHZ portaal-frees
- afmetingen ca. 1 x 1 meter;
- gewicht: ca. 200 kilo, maar kan ietsje meer zijn;
- werkbaar bereik: 600 x 400 mm;
- max feedrate: 5.000 mm/min;
- max acceleratie: 1.000 mm/s^2 (0,1 g);

In principe zit ik te denken aan het toepassen van vier machine-voeten op de vier hoekpunten van de tafel. Aan beide zijden zeg maar 50 mm vanaf het uiterste werkbereik (de machine steekt dan aan één kant iets verder over de machinevoeten heen, omdat daar de stappenmotor enzovoort zit). De afstand tussen de twee steunen is in dat geval 700 mm. Om doorbuiging in het midden van de machine te voorkomen zit ik te twijfelen aan het toepassen van een extra steun in het midden van de machine, maar dit biedt dan ook weer een uitdaging met de tafel goed te stellen denk ik.

De tafel zelf is gemaakt van 50x50x5 aluminium buis, onder de X-as is deze verstevigd met 50x20 massief aluminium staf met daarop een 60x20 massief aluminium staf. Om deze reden denk ik dat doorbuiging wel minimaal zal zijn gezien de hoeveelheid aluminium en dat daarmee een middensteunpunt een gevalletje 'over-dimensionering' is. Klopt mijn veronderstelling?

Daarnaast heb ik de vraag over welke machine-voeten toe te passen, gekeken naar de afmetingen van het machientje. Hebben mensen tips voor merk en/of winkel of wellicht nog ergens iets op de plank liggen?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door audiomanics »

Eerlijk gezegd denk ik dat massief aluminium staf minstens net zoveel doorbuigt als koker of H-profiel.
Als je het midden minder wil laten doorzakken kan je overwegen om een paar stukken profiel vanuit het midden, ongeveer, naar de onderkant van de poten te laten lopen. Die kan je dan met een paar bouten op lengte vastbouten.
Voor de poten volstaan een paar stelpoten wel. Die zijn er te kust en te keur. Makkelijk is wel dat de poten aan de onderzijde voorzien zijn van schroefdraad M8 waar de stelpoten ingedraaid kunnen worden en met hun borgmoer vast gezet kunnen worden als de tafel vlak en horizontaal staat.
Een voetje als deze:
https://www.boikon.nl/webshop/vloerelem ... kunststof/
kan 400 kilo per stuk dragen.. bij vier poten kan het totaal gewicht van 1600 kilo gedragen worden. Ruim voldoende voor jouw machien van ca 200 kilo..
Zelf heb ik onder deze voeten nog een blokje teflon liggen waar de stelpoten iets in vallen.
Mijn machine staat op een betonnen vloer met een waterdichte laag 2-componenten sealer er overheen.
Het voordeel van die teflon blokken is dat als ik mijn machine eens moet opschuiven omdat ik een heel lang object moet kunnen doorschuiven in dat kleine hokje waar hij staat, of omdat ik er (voor onderhoud bijv.) achter moet zijn, dat ik het hele gevaarte zo kan opschuiven.
Wieltjes er onder leken mij niet helemaal wat ik wilde, al kunnen die het gewicht ook wel dragen, als je ze maar groot genoeg neemt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door FSSF »

Ik heb hier nog een setje van liggen, waren voor mij wat aan de grote kant. Bij interesse hoor ik het wel.

Afbeelding
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door Tolp2 »

@FSSF: hoe groot is jouw machine?

Ik denk dat als ik deze voeten eronder wil krijgen dat ik eerst de machine moet vergroten 8) . De diameter van de steunen is 300 mm groot :shock: . In iedere doos zit er eentje denk ik?

Bedankt voor het aanbod, maar deze moet ik toch voorbij laten gaan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door skillalot »

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door hainjedaf »

https://nl.aliexpress.com/item/4PCS-Set ... 4b8280906f

casters, kan je je machine ook nog verplaatsen als het moet.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door Tolp2 »

Met een kleine pauze vanwege vaderschap 8) , wil ik toch nog even een terugkoppeling geven op wat het nu is geworden. Met dank aan jullie advies, uiteindelijk iets gekozen wat hier naast de deur bij Fabory te krijgen is:
https://www.fabory.com/nl/bevestigingsa ... 7676000010

Uiteindelijk maakt het bij de verschillende web-shops de verzenkosten het zodanig duur, dat uiteindelijk de duurdere versie, maar het op de fiets kunnen ophalen goedkoper is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door Sven »

Tolp2 schreef:Met een kleine pauze vanwege vaderschap
Gefeliciteerd man!
Op naar de eindeloze zee aan slapeloze nachten!

Enneh, als ik het goed heb dan ben je niet de enige verse vader in dit draadje... ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gevraagd: Advies voor machine-voeten

Bericht door spinningwheels »

@ FSSF
Heb je specs van die voeten? en hoeveel heb je er ?
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie