Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door karangetang »

Dan laat ik deze ook maar even zien
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

Ik heb samen met een van mijn stagiaires meerdere proeven gedaan met Durcrete , op zich best positief, het hoeft niet getrild te worden maar de mengtijd is wel wat kritisch vooral als je met een meng staaf werkt in plaats van een betonmolen.

Het zelf ontluchten heeft als nadeel dat de bovenkant lelijk wordt ook al veeg je zoals de video laat zien tijdens het uitharden. Weet nog niet of ik uiteindelijk Durcrete ga gebruiken er zijn andere mogelijkheden die ik nog wil verkennen.

18391

Nadeel is dat je geen onbehandelde Aluminium erin kwijt kunt. Ik heb trouwens best leuke inserts kunnen vinden van Fischer Turboanker FTP, als iemand wat nodig heeft stuur maar een PB ik heb er aardig wat liggen.

18392

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Betonnen VMC

Bericht door Bjornski1976 »

Is er een reden waarom er geen bewapening in de vorm van glasvezel oid word gebruikt?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door karangetang »

Is er een reden waarom er geen bewapening in de vorm van glasvezel oid word gebruikt?
Waaarom zou je? wannneer een blok beton hebt van zeg 80 lang 50 breed en 20 dik van UHCP denk je dan dat dat zo gouw door midden breekt ?
UHCP is wel echt iets anders dan het beton van je tottoir bandjes .
Zoals je overal leest is luisterd de menging nogal nauw dus denk dat dat door toevoeging van vezels alleen maar bemoeilijkt wordt .
Wanneer je toch wilt bewapenen, denk ik dt je beter wat betonstaal er in kan doen .

Veel staal erin verminderd ook nog eens de demping ....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

In mijn proefjes met epoxy beton ging het glasvezel allemaal aan de bodem van de pot kleven, ik kreeg het er niet doorheen.

Geen idee of dat met beton ook gebeurd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

karangetang schreef: 07 apr 2019 18:23 Zelf heb ik al een proefje genomen met Sacrete krimpvrije gietmortel GM5 dat kost 19 euro de 25 kg,,, dit soort beton heeft toevoegingen
die uitzetten en de betonkrimp compenseren.
Niet compenseren maar verminderen. Ze hebben het nog steeds over -0,5mm/m krimp na 7 dagen, en na 7 dagen is het bepaald nog niet afgelopen met de krimp. Met 0,5mm krimp over een meter kun je een vlakke stalen strip zo krom als een banaan maken.

Dat maakt het niet onbruikbaar, integendeel zelfs. Als je er maar rekening mee houd in je ontwerp dat het gebeurt.

Overigens is epoxybeton ook niet heilig; geeneen van de vlakke stalen strips die ik destijds in mijn machine verwerkt heb was nog vlak genoeg na uitharden van het epoxybeton.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door skillalot »

Als je die filmpjes van "Thomas Zietz" bekijkt, zie je dat ze tegenwoordig de basis gieten, en de referentieflakken later een stalen rij boven klemmen en vervolgens epoxy er onder spuiten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Datron gebruikt volgens mij helemaal geen staal meer onder de geleidingen
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jeroenh89 »

Bij de Datron Neo ziet het er zo uit:
Afbeelding

Lijkt inderdaad op epoxy gegoten onder een stalenrij
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Precies.. daar refereerde ook naar. Spindel al een keer in de soep gelopen van jullie Neo?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

De plaat onder de rail zal toch wel met wat meer staal vast zitten ( ingegoten ) ???
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Geen idee. Moeilijk te zien. Lijkt iets van straal onder te liggen, Waarom zou een goed anker in eg eigenlijk niet kunnen? Het lijkt in 1 run gegoten te zijn. (Gezien de luchtbellen).Wellicht is het composiet als vulmiddel gebruikt en achteraf gevlakt. Of is er een los deel in de mal als referentie gebruikt.
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jeroenh89 »

serum schreef: 08 apr 2019 15:32 Precies.. daar refereerde ook naar. Spindel al een keer in de soep gelopen van jullie Neo?
Beetje offtopic, maar nee onze spindel werkt nog prima :) Hoezo?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Ja, offtopic, maar daar is het het cncforum voor, verontschuldigen is het laatste dat je hier hoeft te doen... We gaan straks over op welke kleur vitrage Andrefc101 dit jaar voor de ramen heeft hangen en klagen wat over het smelten van de poolkappen omdat iemand een vraag stelt over een 2-takt brommer.

Op welk toerental draait ie bij jullie maximaal?
Plaats reactie