Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag de resterende strippen gemaakt. Volgende stap word het maken van de gietmal vandaag bij de gamma een mdf plaat gehaald met daarop een lakdraagfolie die de plaat meteen schikt maakt om te schilderen. Heb hier van een malletje gemaakt en nog een staafje van 10% gegoten. morgen eens zien hoe makelijk deze los komt uit de plaat. Deze MDF plaat is vele malen goedkoper dan betonplex en het hoeft toch maar 1x mee te gaan.
Wat betreft het percentage, ik probeer altijd op me gevoel uit te gaan. En die zegt nu 10% voelt degelijk aan.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag is de Silimix geleverd best wel een vracht zo :shock:
Afgelopen week het gietmal getekend morgen ochtend hout halen, en lekker zagen en schroeven.
Waarschijnlijk ga ik de zending met epoxy mislopen dit weekend. Dan zal het storten wel volgend weekend gaan plaats vinden.

stef

Afbeelding
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Progressie van vandaag:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1010
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

Ziet er zeer goed uit wat voor kogelomloop spindels komen erin C7 of C5 of C3 ?

Greezt,

Markus
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dankje, er komen hiwin kogelomloop spindels in classe C7 wel met 2 moeren per spindel. Heb deze al een tijd geleden gekocht met het idee dat ik ze later altijd nog kan vervangen als het nauwkeuriger moet.

stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

c3, 5 of 7 zegt niets over de speling, dat zegt de preload P0, P1 of P2.; de C3/5/7 kwalificatie geeft aan hoeveel de KO af mag wijken per 300mm travel.

Doorgaans is C7 gerold en C3 en C5 geslepen. (de gerolde varianten hebben tegens als bijkomend 'nadeel' dat ze doorgaans niet helemaal recht zijn, oplosbaar, maar wel iets om rekening mee te houden) P0 geeft ruimte voor 0-0,08mm axiale speling, P1 geeft 0mm axiale speling. Volgens mij gebruikt P2 dan weer kogeltjes welke 0,002mm groter zijn in diameter oid, zodat de 'preload' nog groter is. (KO zal dan ook zwaarder lopen)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door diepchess »

stef110 schreef: 13 apr 2019 19:03 Mijn idee was om de balkjes aan een kant vast te houden en dan met een gewicht aan de andere kant en dan meten welke het meest door buigt. Te veel epoxy zou volgens mij moeten zorgen dat de balk "flexibel" zou zijn.
Compressietest is interessant om te doen.

In stalen drukpers leggen en dan met simpel krikje proberen te breken met paar ton kracht. Eventueel nog stuk staal erop zodat je een mooi vierkantje in 't midden van de staaf test.

Zeer benieuwd naar je breektesten voor dit slimix met verschillend percentage epoxy, geweldig dat je het wilt testen en met ons allen deelt!

Mijn gok is dat het een paar tonnetjes wel gaat houden want het zijn behoorlijk dikke teststaven. Voordeel van dat ze zo dik zijn is dat het veel betere test is dan de meeste testjes die gedaan worden omdat ze dan hooguit centimeter of 1.5 a 2 dik testen. Van die inie minie blokjes - waarbij gelijk de korrelgrootte van 't aggregaat het belangrijkste is en of dat toevallig net goed zit op die paar centimeters bla bla.

Natuurlijk is dit zonder dunne wapeningsstaven. Ik weet niet veel van wapeningsstaven af. Zou gokken dat voor trektesten je er stuk of 4 indoet van elk 4 mm. Bij zo'n CNC machine mag de wapening anders natuurlijk dan als zwaartekracht de enige vijand is.

p.s. op eerste gezicht zo ben ik niet kapot van het slimix mengsel - maar laten we je tests en ervaringen afwachten...
...doorbuiging meten lijkt niet zo nuttig want hoe klem je 'm met pak 'm beet een ton of 10 vast eerst en wel zo dat je dat elke keer op precies dezelfde manier doet zonder dat de staaf al verbrijzelt? Wat die youtuber daar deed lijkt heel interessant alleen als je goed in de video oplet heeft die oude grijze Engelsman met zijn hondenbotten een joekel van fout gemaakt bij fiks wat van die tests. De plek waar hij aan trok bij zijn kleine staafjes was elke keer een andere namelijk. In 1 van de latere tests zat het tuigje er niet eens goed om waardoor de hefboomwerking dus veel sterker was want hij trok helemaal aan 't einde van de staaf, terwijl eerdere testen zat het tuigje er 'beter' om waardoor hij minder hard kon trekken dankzij kleinere hefboom. Ja dan buigt hij minder door natuurlijk - afgezien van dat dat niks zegt behalve over hoe hij 'm vastgeklemd had...
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Zo uitgebreid testen zal het niet worden. Daar heb ik de kennis en spullen niet voor. Heb vanmiddag wel een balkje onder de pers gelegd en die klapte mooi uit elkaar maar ik heb geen manier om de kracht van de pers te meten voor me gevoel stond er al aardig wat kracht op alvorens die brak.
Ik ben echt niet bang dat me freesbank straks in elkaar pleurt. En als dat wel gebeurt zal ik dat hier zo wel melden 8)

De mal is bijna klaar hij moet nog gewaxt worden en in draad inserts voor de bodem moeten er nog in gemaakt worden. Ik hoop eind van volgende weekend gestort te kunnen hebben :)
Ik wil de mal eerst vullen tot net iets boven de uitsparing dan die houten bak er indrukken en dan de zijkanten aanvullen. Op die manier kan ik eerst goed bij de rest.

stef

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Houd er rekening mee dat het "indrukken van de bak" misschien niet lukt.
Het zal sterk afhangen van de natheid van je mix en misschien lukt het wel maar je hebt straks een grote plas mortel...

Als het niet lukt, heb je dan een plan b?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Och, dan schep je er toch gewoon wat epoxybeton uit de bak, wiebel je de bak op de plek, en vul je weer aan?
Het is gewoon een soort van nat zand waar je mee werkt. Als het je ooit gelukt is om een zandkasteel te bouwen dan lukt dit ook wel.

Met 10% w/w epoxy hoop ik trouwens dat je hele langzame hebt. Anders gaat het flink (te) warm worden in het midden van je gietstuk als je het ineens doet. Als je epoxy hebt met een verwerkingstijd van 45 minuten oid dan zou ik de bak vullen over de duur van een dag ofzo. Laagje storten van 25-50mm, laten reageren, uur of 2 later volgend laagje erop.

Die Silimix; is dat spul heel, heel droog of kun je het heel droog maken? Zo niet dan zou je eens moeten kijken of je nog ergens wat aminosilaan kunt vinden; dat spul verbetert de hechting van epoxy aan quarts fors.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

stef110 schreef: 22 apr 2019 20:25 Zo uitgebreid testen zal het niet worden. Daar heb ik de kennis en spullen niet voor. Heb vanmiddag wel een balkje onder de pers gelegd en die klapte mooi uit elkaar maar ik heb geen manier om de kracht van de pers te meten voor me gevoel stond er al aardig wat kracht op alvorens die

Misschien is dit een idee :?:
een bagage weegschaal parallel ernaast monteren, die zet je op automatisch dan zal hij het zwaarste gewicht aangeven ( het breekpunt gewicht ) kosten bij de action geen drol
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Aan de breuksterkte meten is zinloos.

Alleen het meten aan stijfheid en eventueel vervorming voorafgaand aan breuk heeft zin.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

Sven schreef: 23 apr 2019 12:49 Aan de breuksterkte meten is zinloos.

Alleen het meten aan stijfheid en eventueel vervorming voorafgaand aan breuk heeft zin.

dan meet je toch het aantal kilo's als het fysiek begint te buigen :mrgreen:
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

De epoxy heeft een verwerkingstijd van 210 minuten bij 20 graden. Ik zal de temperatuur in de gaten houden. maar als je het in meerdere lagen doet is de aanhechting op de vorige laag toch minder?
Over het in plaatsen van die bak maak ik me inderdaad geen zorgen beetje zand er uit en nog eens passen.
Kwa droogheid het is fijn poeder met grotere steentjes er in tot 4mm.

Zit er aan te denken om een motor onder de kist te monteren met een excentrische gewicht er aan. Voor het aan trillen van het geheel op cnczone.com zweren ze bij dit ten opzichte van niet trillen.
Ik heb overigens een weegschaal tot 100 kg ter beschikking.


Stef
Plaats reactie