Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Denk dat door trillen de krachten op je mal erg groot worden hoor! Volgens mij sorteer je door trillen van een natte mortel je stenen juist op grootte en massa in de verschillende resonantievelden die ontstaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

stef110 schreef: 23 apr 2019 20:47 De epoxy heeft een verwerkingstijd van 210 minuten bij 20 graden. Ik zal de temperatuur in de gaten houden. maar als je het in meerdere lagen doet is de aanhechting op de vorige laag toch minder?
Met 210 minuten verwerkingstijd hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Dat gaat wel goed. Ging het bij mij wel in ieder geval. Had je de 45-60 minuten variant gehad dan word het midden in een dikke sectie heel erg warm. Meng maar eens een mayonaise-emmertje vol met dat 45-60 minuten spul en laat die staan. Na 20 minuten weet je niet hoe snel je dat emmertje naar buiten moet werken; dan is het een grote rokende en bubbelende bende....

Maar mocht je toch in meerdere lagen willen werken: je moet niet de tweede laag storten als de eerste volledig uitgehard is, of althans niet zonder die laag goed te wassen en op te schuren. Maar als je de tweede laag stort als de eerste nog plakkerig is dan is de hechting ruim voldoende en het merendeel van de hitteproductie achter de rug.
Kwa droogheid het is fijn poeder met grotere steentjes er in tot 4mm.
Mjah, voor cementbeton hoeft het niet droog te zijn, kwarts is zowiezo hygroscopisch, en epoxy houd niet van vocht....
Als je het vinden kunt dan is wat silaan 'hechtingspromotor' geen slecht idee. Dat spul reageert met het water in de nanometers brede kloven in het kwarts en laat een soort van tentakels groeien waar de epoxy weer goed aan kan hechten.
Veel heb je niet nodig, zo uit het blote hoofd iets van 0,2% van je epoxyvolume. Misschien eens langs een lokale epoxyvloeren-toko gaan? Daar heb ik destijds een pot van gekregen.
Zit er aan te denken om een motor onder de kist te monteren met een excentrische gewicht er aan. Voor het aan trillen van het geheel op cnczone.com zweren ze bij dit ten opzichte van niet trillen.
Ik gebruikte een heel droog mensel (3% epoxy), dus ik kon stampen en hameren. Als je inderdaad richting de 6-12% gaat dan is trillen misschien nog niet zo'n gek plan, want aanhameren lukt dan niet meer zo lekker.

Aan de andere kant: ik heb een tijdje op cnczone dat topic in de gaten gehouden, maar daar was het wel heel veel beste-stuurlui-staan-aan-wal. Voor een forse hoeveelheid epoxybeton moet je toch ook wel heel fors trillen; zo makkelijk krijg je niet alle steentjes in 100 kilo mix zodanig aan het trillen dat ze zich herschikken.

Je hebt 210 minuten verwerkingstijd per batch, batches van meer dan 30kg vond ik onpraktisch om te hanteren en te mengen dus je moet er toch al meerdere maken, als je slim bent ruim je een hele dag in voor het maken en storten van het epoxybeton. En dan heb je ook tijd zat om gewoon lekker met een stuk bezemsteel te prikken, met een rubber hamer en een plankje schokken erin te jagen en er de horlepiep op dansen. Alles wat met vochtig zand in je tuin werkt doet de truuk met epoxybeton ook. Ik zou me niet heel druk maken, het is al gauw goed genoeg.

Als je mal groot genoeg is kun je natuurlijk ook een trilnaald huren voor een dagje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Betonnen VMC

Bericht door marten optimum »

met de schuurmachine tegen de mal kun je ook trillen. echt diepgaand trillen doe je dan niet, maar voor de buitenkant van je werkstuk kan dit wel wat doen.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Tada, 4,5 uur mixen stampen en trillen is er 265kg silimix en 29,5 kg epoxy in de mal verdwenen.
Het verwerken ging super goed, had een trilnaald gehuurd wat volgens mij zijn werk wel goed gedaan heeft.
Nu kan het vervelende wachten beginnen. Ben super benieuwd naar hoe het er uit ziet als ik de kist er af gekregen heb.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door ruudderooy »

ziet er goed uit spannend!!!
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Je bent lekker bezig Stef, je schiet erg goed op! Wanneer mag de mal er vanaf?
Ga je de strippen van de y-as geleiders laten vlakfrezen of ga je met Epoxy werken en stelbouten oid gebruiken?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Er staat 48 uur uitharden voor de epoxy hij is nu al hard. De test stukjes haalde ik er na 24 uur al uit alleen heb ik daarmee 1x een gietstukje beschadigt dus ik wacht geduldig af tot minimaal 48 uur of langer.
Wil hem hoe dan ook pas volgend weekend proberen op te hijsen.

In het ontwerp ben ik er van uit gegaan om ze na te laten frezen, wil echter eerst zelf proberen ze te levelen met epoxy en boutjes om een ritje van 300+ kg te vermijden. De brug was met 2 man goed te tillen en paste in de kofferbak van een auto. Mocht het echt niet lukken het zelf vlak maken of niet het gewenste resultaat op leveren kan het altijd nog gevlakt worden.

Nu het volgende, om iets recht te krijgen heb ik wat referentie gereedschap nodig. Dit is waar ik nu naar zit te kijken:

https://www.hogetex.com/meten/linialen/ ... n-din874-0
1000mm rei voor het uitlijnen van de rails

https://www.hogetex.com/meten/waterpass ... aterpassen
een 200 of 300mm 0,02 waterpas voor het waterpas stellen van de machine.

https://www.hogetex.com/meten/haken/hoe ... n-hoekhaak
400x250x40 klasse 00 haakse hoek voor het recht stellen van mijn kolom, deze heb ik pas later nodig op het moment dat ik me kolom gemaakt heb.

Ik zit te denken om de techniek van Markus muller te gebruiken die spuit epoxy onder zijn rei om een zo vlak mogelijke oppervlakte te maken.
Hij heeft deze later nog na geschraapt, geschuurd maar hij zegt dat hij tot +- 0,03mm kwam met enkel zijn rei.
https://www.youtube.com/watch?v=xtFzb6r6Np8

Heeft er iemand op en aanmerkingen over het meet gereedschap of mischien andere adressen voor goedkoper/beter materiaal?

Stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

stef110 schreef: 28 apr 2019 08:33 Er staat 48 uur uitharden voor de epoxy hij is nu al hard. De test stukjes haalde ik er na 24 uur al uit alleen heb ik daarmee 1x een gietstukje beschadigt dus ik wacht geduldig af tot minimaal 48 uur of langer.
Wil hem hoe dan ook pas volgend weekend proberen op te hijsen.
Ja, hij plakt niet meer. Uitgehard is toch wat anders.

Welke epoxy had je ook al weer? R&G hars L met harder GL2 (die 210 minuten komen me bekend voor... :mrgreen:)?
Voordeel van die hars is dat-ie ook zonder nahard-cyclus op hogere temperatuur (70C) op eindsterkte komt. Nadeel is dat dat knap lang duurt met Nederlandse temperaturen, 2-4 weken.

Ik zou of een constructie verzinnen waarmee je het spul een etmaaltje op 70 graden kunt zetten, of er de komende maand alleen wat lichte arbeid aan te verrichten en nog niet proberen volledig vlak te maken. Dat is vrij zinloos zolang de epoxy nog bezig is met reageren; epoxy is 'vrijwel krimpvrij', maar voor onze doeleinden niet krimpvrij genoeg om dat te verwaarlozen. 0,1mm krimp in de lengterichting en je stalen strips staan weer zo krom als een banaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb jaaaren m'n epoxy laten naharden in de vensterbank in de zon, of bij windstil weer in een plastic zak buiten in de zon. Werkt fantastisch voor modelvliegtuigen, maar een CNC-frees in de vensterbank .... :shock:
Maar sinds een jaar heb ik een oude 2 persoons elektrische deken (€ 10,- bij de kringloopwinkel) en dat werkt nog veel beter. Extra deken er overheen voor wat betere isolatie, temperatuur op max, dat wordt zo'n 45-50 grC.
Dat werkt heerlijk moet ik zeggen.

N.B.
Bij hogere temperatuur laten uitharden gaat niet alleen sneller (dat ook wel, elke 10 gr hoger halveert de uithardtijd), maar het wordt ook harder/sterker.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Maar sinds een jaar heb ik een oude 2 persoons elektrische deken (€ 10,- bij de kringloopwinkel) en dat werkt nog veel beter. Extra deken er overheen voor wat betere isolatie, temperatuur op max, dat wordt zo'n 45-50 grC.
Gouden tip.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik wil hem eerst op ze frame hebben staan dan staat ie mooi van de grond af en kan ik daar een kachel onder plaatsen. En er een kast omheen bouwen om warmte binnen te houden.

Stef
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jeroenh89 »

Ja een simpele warmte tent werkt prima. Ik zou je "postcure" rond de 40 graden doen, en je kan simpel frame maken met twee laags bubbeltjes plastic. Je wil ook niet teveel thermische spanningen introduceren in je frame.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Kon het toch niet laten vanmiddag om voorzichtig hem uit de mal te slopen. Was begonnen met de achterkant. Na 3 klappen met de hamer viel de plaat er letterlijk van af :shock: PVA heeft dus heel goed zijn werk gedaan.
Helaas is er een strip hout die niet los wil komen lijkt wel of ik die niet goed ingesmeerd heb.
Draad inserts zijn er heel goed uit gekomen. Zitten hier en daar wat kleine lucht belletjes en holletjes aan de buiten kant maar dit is wel weg te werken met wat plamuur.
In de handleiding van de epoxy staat 15 uur op 70 graden. Zou 40 graden dan wel werken? Ik kan het gietstuk op het frame zetten zonder goed vast te bouten zodat ze onderling vrij kunnen uitzetten zonder gekke spanningen.
Ben heel blij met het resultaat, nu zien om te keren en de leukste kant zien te bevrijden van het hout.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Tonybryden »

Ja ja dat ziet er toch heel netjes uit.
Leuk om het resultaat te zien na zoveel arbeid.
Krijg er nu zelf ook weer zin in om verder te gaan met mijn bouw.
Plaats reactie