Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Keurig, mooi werk!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Gaaf he, zo'n blok kunststeen? :P
Gefeliciteerd!
stef110 schreef: 29 apr 2019 21:10 In de handleiding van de epoxy staat 15 uur op 70 graden. Zou 40 graden dan wel werken?
Jawel, R&G belooft dat de epoxy al vanaf 15 graden volledig uithard zonder bros te worden. Alleen de glastransitietemperatuur (Tg) komt dan lager te liggen. Meestal is die niet veel hoger dan de hoogste temperatuur die je gebruikt bij het uitharden.
Probleem met glastransitietemperatuur is dat de (thermische) uitzetting boven die temperatuur veel groter is dan eronder, en epoxy met een lage Tg is ook minder stijf.
Om het 'probleem' nog erger te maken is die glastransitietemperatuur het midden van een gebied, en geen hard punt. De hogere uitzettingscoefficient (die is het vervelendste voor freesbouwers) doet zich dus al wat lager voor.

Met 40 graden zul je bij normaal bedrijf wel ongeveer goed zitten schat ik zo; weinig risico dat je frame heel warm word.

Maar aan de andere kant: als je 40 graden kunt, dan kun je 70-80 ook. Waarom zou je dat niet doen? Ik heb het ook gedaan door met karton, dekens, bouwfolie, een werkplaatskacheltje en een thermostaat een geimproviseerde oven te bouwen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Betonnen VMC

Bericht door FSSF »

Gaaf, aardig gelukt zo te zien.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vanavond het 350kg wegende monster omgedraaid en de rest van de kist ontdaan. Dammm wat is het goed gelukt dit had ik echt niet verwacht.
Ik ga dan gewoon voor de 70 graden oven, idd als 40 lukt moet 70 ook lukken en het stalen frame moet daar echt wel tegen kunnen.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door DirkSchipper »

stef110 schreef: 30 apr 2019 21:45Ik ga dan gewoon voor de 70 graden oven, idd als 40 lukt moet 70 ook lukken en het stalen frame moet daar echt wel tegen kunnen.
Als in de handleiding voor de epoxy staat 70 gr. dan kan het daar wel tegen, maar ....
Doe dat niet ineens, maar ga in stappen naar die 70 gr. toe.
Ik kan het verhaal niet meer exact reproduceren, maar het heeft iets te maken met de plastische grenstemperatuur.
Epoxy smelt niet, maar bij een bepaalde temperatuur wordt het wel vervormbaar.
Daar moet je onder blijven.
Door temperen (zo heet dat verwarmd uitharden) wordt die plastische grens naar hogere temperaturen verschoven, maar nu is hij daar nog niet.
Wat ik zou doen is in stappen van 2 uur telkens 10 gr. hoger, beginnen bij 40 gr. dan 50/60/70 en dan die 70 gr. nog 6 uur aanhouden.

Dit is de methode die ze bij (echt goed gebouwde vleugels uit mallen doen. Deze vleugels lopen daarna ook aanzienlijk minder kans op vervorming in de zon (carbon zwarte vleugels zijn daar flink gevoelig voor).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Ik denk dat 2 uur dan krap is. Het duurt even voor de warmte de binnenkant bereikt, zeker als je begint met een delta-T van slechts zo'n 20-25 graden. Het is nogal een bonk steen...

Ik had trouwens geen last van extra vervorming door direct 70 te doen, maar in staffels is wel zo veilig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door DirkSchipper »

DaBit schreef: 01 mei 2019 00:23 Ik denk dat 2 uur dan krap is. Het duurt even voor de warmte de binnenkant bereikt, zeker als je begint met een delta-T van slechts zo'n 20-25 graden.
Ja, ik denk nog teveel in 'dunne vleugels e.d.' :oops:
Maar het is inderdaad waarschijnlijk beter om met zulke blokken 24 uur te temperen en dan in tranches van 4 uur, en de eerste nog langer. Zolang je niet boven die 70 gr uitgaat kan het geen kwaad.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Afgelopen week heeft me vader het onderstel kunnen maken. Vandaag een kleurtje gegeven en de basis er op gehesen. Daarna moest natuurlijk meteen de X as er op getild worden voor het totaal plaatje.
Heb er nu een houten kist om heen gemaakt van wat rest hout en een kacheltje voor gehangen. Die de temperatuur in de kist rond de 40 graden krijgt. Daar wil ik hem vannacht in ieder geval veilig op laten door bakken.
Morgen dan beter isoleren en een tweede kachel bij plaatsen om aan de hogere temperatuur te komen. De uitgaande lucht van die kacheltjes heb ik al gemeten op 85 graden.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Stevig monster!! Mooi werk!!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Ballegooijen »

Heel mooi project !! En heel zwaar! Daar kun je wel e.e.a. op verspanen denk ik zo.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik hoop dat hier wel weer leuke dingetjes mee te frezen zijn. Maar voornamelijk wat zwaardere materialen dan aluminium.

De "oven" staat nu zins gisteren avond 5 uur aan. dat is nu een ruime 16 uur. Er zitten 2 temperatuur sensors in de oven eentje hangt boven in de kast en de andere heb ik met wat aluminium folie in een van de draad inserts gestoken in de bovenkant. Nu leest die sensor momenteel een krappe 51 graden af. Vannacht om 2 uur zat ie op 48 graden. Wat betekend dat hij gevoels matig niet echt meer stijgt. Heb momenteel een 2e kachel er bij geplaatst en de kist ingepakt met een vracht kleding voor wat betere isolatie. Het blok zou nu dan zins vannacht al een kleine 7 uur op +- 50 graden gebakken zijn. Ik wil hem nog een tijdje laten staan maar de 70 graden ga ik niet halen en wil ook niet 2 dagen lang die oven laten beuken.

stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Och, hetzelfde als beetje meer/beetje minder epoxy: goed genoeg is goed genoeg. Met die 51 graden is de Tg al een stuk omhoog geschoven en zit je bij normale zomerse temperaturen wel buiten dat transitiegebied. Ook geeft die 51 graden je een aardige versnelling van het hardingsproces ten opzichte van kamertemperatuur (laat staan hobbyhoktemperatuur); grofweg een verdubbeling per 10 graden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Op het moment van uitschakelen van de kachel was de temperatuur al opgelopen naar 57 graden in het blok. Dit is natuurlijk niet voor 15 uur geweest maar wat je zegt goed genoeg is goed genoeg. Mijn gevoel er over is goed.

Ben momenteel druk bezig met het ontwerpen van de kolom daarvoor moet ik ook al met een schuin oog naar de freeskop kijken gezien die er aan moet komen te hangen.
Nu zit ik in dubio er moet een servo als freesmotor komen gezien de indexing voor de toolchanger en een stevig koppel op lage toeren voor riged tapping.
Ben met meerdere verkopers op aliexpress in conclaaf over het kosten plaatje. Ik zit nu een beetje vast met het kiezen van de max rpm van de servo.
Mijn bt30 spindle die ik 2 jaar geleden al gekocht heb kan tot 6000rpm deze wil ik ook gebruiken. Maar ik wil misschien op een later moment deze spindel wel updaten naar hoger rpm.
Nu heb ik de keuze uit een 3,7kw spindle die max 8krpm doet maar voor een meerprijs van 400 dollar kunnen ze een 12krpm spindle leveren.
Op mijn bf25 heb ik momenteel ook 6000 rpm wat tot nu toe altijd genoeg is geweest voor me gevoel. Maar hoe sneller die kop draait hoe beter.
Zou iemand hier zijn mening over willen geven?

Het zou gaan om volgende servo http://www.szghauto.com/product/94.html

stef
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

Ik heb een servomotor en driver van deze fabrikant (en zelfs ook een cnc controller van hun) in gebruik. Deze kan tot 8k, ik kan gemakkelijk tappen met M16 bij 400 rpm, totaal geen probleem. Met andere woorden: prima keuze. Mijn bt40 spindel mag maar tot 5000 tpm, ik hier hier totaal geen hinder van!
Plaats reactie