Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Welk vermogen spindel heb jij als ik vragen mag? toer jij je 5k spindel over tot 8k?

stef
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Ik heb rechstreeks van deze fabrikant mijn servo motors en spindel servo motor gekcoht voor mijn cnc draaibank restauratie.

Motor is een fijn ding. Vrij eenvoudig in te stellen.

Betreft je toerental. Op het werk werk ik regelmatig op een felhmann P56L. Deze heeft een BT30 motor spindel (niet spindel motor) die tot 12k omw gaat. Zeer prettig. Voor gereedschap gebruiken wij de vhm frezen van WNT.
Vhm hebben vaak hoge snijsnelheden. Bij aluminium 28st al snel 700m/min. Dus onder de 8k omw wil je niet zitten. 10k krijg je nog redelijk goede oppervlakte resultaat. Natuurlijk hangt toerental af van de diameter, daar ga ik even niet op in.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Bericht door andrefc101 » 07 mei 2019 19:27

Ik heb een servomotor en driver van deze fabrikant (en zelfs ook een cnc controller van hun) in gebruik. Deze kan tot 8k, ik kan gemakkelijk tappen met M16 bij 400 rpm, totaal geen probleem. Met andere woorden: prima keuze. Mijn bt40 spindel mag maar tot 5000 tpm, ik hier hier totaal geen hinder van!
@Andrefj: Gebruik je een 1-1 overbrenging voor de motor - freesspindel?

@Stef: zou het nog kosten schelen als we ook meteen een 2,2 kW voor mij erbij zouden bestellen?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Niet heel veel progressie te melden. machine vandaag op zijn plek gezet, en een bestelling geplaatst voor een 12krpm 3.7kw servo voor de spindel.
Van de week is ook wat meet gereedschap binnen gekomen. Nu wachten op de epoxy om me Y geleiding kunnen te monteren.
Het ontwerp van de kolom is momenteel ook redelijk definitief. Daar kan ik nu ook alvast het staal voor gereed gaan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dit weekend het staal voor de kolom klaar gemaakt, hoop volgend weekend te kunnen beginnen met de mal en het dan het hemelvaars weekend weer te kunnen storten.
Epoxy voor onder me geleiding is ook binnen gekomen, genoeg te doen komende tijd :lol:

Stef

Afbeelding

Afbeelding
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Van het weekend het malletje gemaakt voor de kolom, ging vele malen sneller dan de mal voor de basis. Iets met het wiel niet nog een keer uitvinden.
Van de week de mal waxen en voorzien van PVA coating en dan wil ik hem eigenlijk donderdag ochtend storten met beetje geluk kan die dan zondag al weer afgebakken zijn.
Heb er toch maar voor gekozen om aan de voeten nog wat stukjes draadeind te lassen om hem ietsjes sterker te maken onderin of het heel veel zin hebt geen idee maar gevoel zegt dat er niks mee gaat gebeuren zo.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door nijsinkgj »

Ziet er goed uit stef,
Herkenbaar 😊

Tip, stort gelijk ook iets mee waar je hijsogen in kunt draaien, ga je gemak van hebben

Groet Gertjan
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Ik heb destijds in mijn brug een paar C-profielen meegegoten om van alles en nog wat aan te kunnen schroeven. Heb ik geen spijt van gehad.

Word wel een mooi machientje zo!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Aan de bovenkant van de kolom zitten 2 draadbussen voor hijsogen om hem op de tafel te kunnen zetten. Had in de basis ook draadbussen gemaakt voor m16 ogen werkt idd mirakels.
Verder zitten er overal m6 busjes op de plekken waar ze ook echt nodig zijn. Mocht ik toch echt nog wat vergeten zijn zal dat met de juiste lijm wel weer op te lossen zijn.
Aan weerskanten van de kolom zitten ook nog m10 bussen voor het monteren van de toolchanger arm.
Mal staat momenteel helemaal stort klaar, gewaxt en wel.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Zo de kolom is ook gestort, deze keer ging er 258kg zand in en 28,5 kg epoxy, een kleine 7kg lichter dan de basis.
Nu weer geduldig afwachten, ondertussen kan ik beginnen met het levelen van de Y as rails op de basis.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Gelukkig. Hij heeft weer een paar dagen vrij. Dat betekent vooruitgang. Je lag je gisteravond in bed toch gewoon te verkneuteren om ermee bezig te gaan of niet? :mrgreen:

Je postte een paar weken geleden je aanschaf van een granieten hoekstuk en wat meetgereedschap. Ik zat in een soortgelijke situatie. Heb wat prijzen opgevraagd in Duitsland en Taiwan, maar ben uiteindelijk gezwicht voor een DIN875/00 meshoekhaak/haarwinkel,(en een din875/0 hoekhaak met aanslag) (en een paar haar linealen, altijd handig (maar ook zeer confronterend... ) :) Je kan de eerstgenoemden ook krijgen met aanslag. DIN875/00 is kennelijk de standaard voor die haarlineaal-achtigen. (makkelijker proces om een klein vlak recht te krijgen dan een groter vlak). Je kan er nog prima met een taster langs, de punt van het mes is nog een ,3mm-,5mm dik oid. Meer dan voldoende om de taster langs te laten lopen. Maar goed, graniet is natuurlijk ook mooi, maar een stukje prijziger.

Je kan met een niet haakse hoek je machine trouwens ook binnen 0,001 recht krijgen. (als de afstelling van de machine het tenminste toelaat). Kwestie van 2x meten.

Ik heb het hier besteld;
https://www.pruefmittel24.com/ Leveren ook met meetrapport.
Goede kwaliteit, als ik het gereedschap met elkaar meet, zie ik geen afwijking.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Hmm wou dat ik die website eerder gezien had, mijn geslepen rei is daar een 100 euro goedkoper als waar ik hem nu gehaald heb.
Ik vermoed dat ik die granieten haakse hoek maar even vergeet en zoon stalen hoek bestel scheelt ook een 150 euro.


Gisteren avond begonnen met het levelen van de rails. Zo als eerder gezegd probeer ik de methode van Mark Muller na te bootsen.
Door een ronde staaf waterpas aan de voorkant te monteren en deze vervolgens als vaste aanslag te gebruiken voor de hoogte van de 2 rail vlakken.
Het eerste vlak is klaar ziet er goed uit klein beetje lucht insluiting helaas. Had net iets te weinig epoxy aangemaakt waardoor het niet overal is komen te zitten.
Voor het tweede vlak had ik meer dan genoeg en ik vermoed dat deze er morgen dan ook heel mooi uit gaat komen.
Als de 2e ook hard is kan ik gaan proberen te meten hoe vlak deze 2 nu zijn tegen over elkaar.

De gebruikte epoxy is DWH 310FL, het is een staal gevulde epoxy speciaal voor dit soort toepassingen.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door nijsinkgj »

Geweldig!!
Gaat een beest van een machine worden,
Mooi om te zien hoe het langzaam samenkomt
Wetense hoeveel werk hier inzit.

💪

Groet Gertjan
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dankje gertjan jij bent de gene die me weer getriggerd hebt om verder te bouwen!

Vandaag de dag begonnen met het monteren van de yas rails op de epoxy laag om te zien of het een beetje gelukt is.
Na wat pielen en meten lijkt het er op dat de 2 vlakken 0,04mm scheef liggen ten op zichtte van elkaar over een afstand van 500mm.

Aan het begin van de middag mocht eindelijk de kist er af na braaf 48 uur gewacht te hebben na het storten. Het ontkisten ging nog makelijker dan de vorige keer. Had deze keer de pva coating overvloedig gebruikt.
Na het losmaken van het meeste hout de kolom recht op gezet voor het verwijderen van het laatste stukje mal. Man wat een beest van een kolom in geen mogelijkheid te vergelijken met mijn huidige bf25.
Kolom is momenteel weer ingepakt en staat een kacheltje onder om hem weer af te bakken.
Volgende stap is het boren van de resterende gaatjes voor de Y as rail en daarna nog wat meer te meten om te zien wat ik aan de epoxy moet weg schuren om het zo goed mogelijk vlak te krijgen.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie