Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

stef110 schreef: 08 jun 2019 20:33 Epoxy is gegoten alleen is niet helemaal goed gegaan vrees ik
Gelukkig, dan kunnen mijn mee-lees ogen weer even uit hun scheel van jaloezie positie komen.
Ik vind het bijna jammer dat ik toch niet met EB ben gaan bouwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef110 schreef: 08 jun 2019 20:33 Epoxy is gegoten alleen is niet helemaal goed gegaan vrees ik. Ze lopen momenteel over een lengte van 900mm 0,15mm uit elkaar in de hoogte.
Het zou natuurlijk extreem leerzaam zijn als je ook kunt aangeven waar het fout gegaan is.
Ik kan me voorstellen dat de basis waar je op werkt toch nog niet helemaal stabiel was en er daar nog een vervorming opgetreden is, of kun jij er een andere oorzaak voor bedenken?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Hoe heb je dat gemeten Stef?
Als je vanuit een wagentje aan een kant de andere zijde meet kun je snel een meetfout creëren..
Of heb je dit gemeten vanaf je montagelineaal?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Wat is er fout gegaan?
Wat ik telkens doe is voor het gieten van de epoxy zorgen dat er een stapeltje shims aan de "floating" kant van de liniaal legt zo dat de liniaal mooi waterpas staat.
Na het ingieten van de epoxy en het er in drukken van de rei check ik telkens of de rei nog waterpas is. Deze keer was dat helaas niet zo waar ik een beetje verbaast over was. Dus ik voorzichtig wat shims weg gehaald zo dat hij weer waterpas was.
Wat blijkt nou uit de metingen dat hij scheef liep ongeveer de dikte van de verwijderde shims. Waarschijnlijk heeft er iets tussen de waterpas gezeten en had ik er gewoon van af moeten blijven.

Nu heb ik er ongeveer een ochtendje aan geschuurd en telkens weer gemeten maar uit eindelijk toch goed genoeg gekregen. In eerste instantie had ik uit de losse hand geschuurd met een parallel blokje boven op me schuurpapiertje.
Nou bleek ik daar door toch iets scheef geschuurd te hebben. Daarom heb ik na der hand het hele vlak nog eens geschuurd maar deze keer klem onder een arm die vast zat aan een karretje van de master rail. Na deze een x aantal keer heen en weer geschuurd te hebben was de rail toch weer parallel. Het hoogte verschil tussen de 2 rails zal ik straks moeten uit shimmen op me freeskop.

De servo voor de Zas is er eentje met een rem er in. De spindel is een 25mm hiwin spindel met een fk17 lager blok. De servo mounts voor een 80mm servo gaan enkel tot fk15 lagers. Heb een servomount gemodificeerd zodat er een fk17 lager blok in past.

Vandaag dan de kolom op de machine kunnen hijsen wat een ding zo. totaal gewicht zo van de foto zit al gauw rond de 800 a 900kg :shock:

Ben even opzoek geweest naar een htd5 pully voor op de servo om de spindle aan te kunnen drijven. Nu zit er een 50 tants pully op de spindle nu blijkt dit een zeer ongunstige maat te wezen en is volgens mij eigenlijk nergens te krijgen als losse pully. Enkel in 20cm stock materiaal. Heeft iemand misschien een idee waar ik zoon pully zou kunnen vinden? Een htd5m 50 tanden ongeveer 40mm breed.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Wat een kneiter! Aardig beest aan t worden!
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Betonnen VMC

Bericht door kevertje »

Ziet er geweldig uit! Heel leuk om het bouwverslag te volgen. Kan niet wachten op de volgende stappen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Echt gewoon een gaaf ding. Nu al!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Stef, ik heb waarschijnlijk net zo een Pulley op mijn spindel zitten, kun je die misschien gebruiken? Of ik neem die van jou over en dan koop je zelf twee nieuwe? Is zomaar een ideetje..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

Geweldig, ben benieuwd naar de haaksheid metingen

Greezt,

Markus
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik heb op aliexpress wat pulley's besteld. Er moeten officieel volgens mijn 2 riemen van 20mm op deze spindel aangesloten worden.
De pulleys wisselen is denk ik niet zo slim. In de pully zitten allemaal gaten met schroefdraad er in, en een aantal hebben er een stelschroef in zitten lijkt er op of ze hiermee de spindel gebalanceerd hebben.

Voor het haaks zetten van de kolom moet ik nog een mooie blokhaak kopen hij staat er momenteel nog gewoon kwakeloos boven op.
Vandaag ook een 2e hands inbouw touchscreen gekocht op marktplaats voor het bedienings paneel.

Stef
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Tonybryden »

Wat een machine is dit, leuk om dit topic te volgen.
Ga zo door met foto’s plaatsen
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Afgelopen weekend de "anti backlash" moer houders gemaakt voor de X en Y as.
Tevens de cnc controller op de servo drives aangesloten om het geheel in beweging te kunnen brengen.
In het demo filmpje heb ik even een oud frees programma geladen om hem te laten bewegen.
Van de week een 2e hands inbouw 17inch touchscreen gekocht via MP dit wordt straks het bedienings paneel van de machine.
Nu nog een simpel mini itx computertje scoren waar de software op komt te draaien.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/vOtWfeSxJ18
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Ballegooijen »

Je gaat lekker Stef!! Wordt een schitterende machine! Petje af hoor!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

jeetje, wat wordt echt wat. Ga zo door.
Ben ook wel benieuwd naar de behuizing die er om heen komt.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Plaats reactie