Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door QupiX »

Ik zou vooral het gedeelte met het toetsenbord onder een hoek zetten. Typen op iets dat verticaal staat is volkomen waardeloos, zeker als je een beetje kracht moet zetten om toetsen in te drukken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Gros van de echte besturingen werken doorgaans met een vertikaal toetsenbord. Als je niet in staat bent om een toets vertikaal in te drukken is er meer aan de hand.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Ik moet er niet aan denken om op een vertikaal toetsenbord te moeten programeren...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 17 sep 2019 07:58 Gros van de echte besturingen werken doorgaans met een vertikaal toetsenbord. Als je niet in staat bent om een toets vertikaal in te drukken is er meer aan de hand.
Gros van de 'echte' besturingen is dan ook een drama om te bedienen, comfort staat niet hoog op het lijstje en is commercieel niet interessant.
(40 jaar geleden hadden fabrikanten het al over besturingen met alleen een 'groene knop', en ondanks dat 99% uit CAM komt, durven ze die knoppen niet weg te laten, maar zijn ze ook niet heel belangrijk)

Net als ingebouwde handwielen. Als ik een handwiel nodig heb, wil ik vaak ook met m'n neus op het werk staan, die 2 gaan niet lekker samen.
En 100 extra toetsen om van alles en nog wat te bedienen, terwijl je met softkeys alles op het logische moment dat je het nodig hebt kunt tonen.

(ik weet het, als je eenmaal grondig verpest bent door luxe is iets anders niet snel goed genoeg meer :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

De oudere machines bij ons hebben allemaal een verticaal toetsenbord (niet compleet QWERTY maar cijfers pijltjes F toetsen en wat specifieke toetsen)

Werkt prima voor ons maar krijg van deze foto wel het idee dat hij wat laag zit, hier zitten ze op schouder hoogte.

De nieuwe besturingssystemen hebben touch en van die toetsen rondom het Siemens scherm. Die zitten op ooghoogte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 17 sep 2019 09:26 De oudere machines bij ons hebben allemaal een verticaal toetsenbord (niet compleet QWERTY maar cijfers pijltjes F toetsen en wat specifieke toetsen)

Werkt prima voor ons maar krijg van deze foto wel het idee dat hij wat laag zit, hier zitten ze op schouder hoogte.

De nieuwe besturingssystemen hebben touch en van die toetsen rondom het Siemens scherm. Die zitten op ooghoogte.
Ook ideaal voor de 'ervaren' medewerkers met lees gedeelte in de bril.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Ja die hebben er zeker moeite mee, staan naar het plafond te turen denk je maar nee, ze lezen op het scherm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Voor die kabouters moet je er ook een krukje bijzetten. Als ze een bezem nodig hebben om op de groene knop te mokeren kan je zelfs nadenken over een steigerplatform.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

o.a. Haas en Fanuc hebben een verticaal besturingspaneel.
Nooit problemen mee gehad want programmeren op de machine met een Haas wil je toch niet (uitgezonderd wat simpel draaiwerk).

Meer veel nieuwe machines met Heidenhein, Winmax (hurco), Siemens etc hebben heel vaak een kantelbare besturing met touchscreen.
Nadeel hiervan vind ik dat er weer spanen op je besturingspaneel komen...En in het geval van Hurco kunnen deze spaantjes tussen de knoppen (waardoor je systeem niet meer reageert...)

Ik vond de Haas besturingspanelen altijd wel fijn, en logisch in elkaar zitten.
Programmeren op de machine doe ik toch niet. Dat is iets voor arme mensen met een zwart/wit televisie...

Als ik nu moet kiezen geef ik de voorkeur aan een verticaal paneel.
Programmeer je aan de machine: 100% een kantelbaar toetsenbord.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik hou me toetsenbord gewoon verticaal voorlopig zo veel typ werk heb ik toch niet.

Afgelopen weekend begin gemaakt aan de schakelkast. Deze is nu zo ver bedraad dat de machine ook weer in beweging is.
De extra functies en dingetjes die ik er nog bij wil maken, maak ik er bij op het moment dat ik ze nodig heb denk aan de toolchanger koeling enz.
Heb besloten om de drivers voor 4de en 5de as er uit te halen, mochten die ooit nodig zijn plaats ik die in een separaat kastje nu heeft alles net iets meer ruimte.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Zier er strak uit zeg, is dat een EDING relay board?
Ik wil nog wel relais gaan gebruiken maar vind hem erg duur.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Jep dat is het uitbreidings kaartje van eding. Zijn inderdaad dure extra in en uit gangetjes. Vanwegen de gereedschap wisselaar en wat extra dingetjes die ik er op wil maken kwam ik vermoedelijk wat in uitgangen te kort.
Daarom maar gekozen om meteen een module er bij de kopen zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. en ik me niet terug hoef te houden met extra functies.

Stef
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Ik was aan het kijken naar zo'n relais module van een paar stuks voor arduino maar geen idee of dat wel kan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Even een algemene kastbouwvraag:
Als je begint, doe je dan eerst die kabelgoten rondom en ga je pas dan de spullen er in doen?

(Ik heb geen flauw benul hoe je zelfs maar moet beginnen om een nette kast te maken, vandaar ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie