Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Ik had een stuk karton gepakt en alles wat er in moest komen neergelegd inclusief ruimte voor de goten.
Toen de goten in de kast en kwam ik er achter dat een driver een halve cm naast de goot er voor zorgt dat je de deksel er niet meer af krijgt. Dus opnieuw indelen.

Nu zijn mijn goten 40 breed en 60 hoog. Dus vrij ruim.
Maar kon ze goedkoop krijgen en heb voor nog een kast of 6 over denk ik.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik had de kast eerst op de computer getekend om beetje te puzzelen wat een goede indeling kon zijn. Daarna heb ik alles op de montage plaat gelegt om te zien en voelen of het in de praktijk ook een beetje handig is.
Daarna de gootjes op maat gemaakt en dinrails dat allemaal vast gemaakt en daarna de componenten er in gekikt.
Ik ben Elektricien van beroep daar bouwen we eigenlijk nooit zulke kasten maar kon me van me schooltijd nog herinneren dat dit heel leuk werk is om te doen. Die herinnering klopte wel het is alleen een ruggen sloper de hele dag beetje over zoon kast heen hangen.

@ jasper
in mijn geval heeft de cnc760 kaart standaard al 10 in en uitgangen beschikbaar. Met deze kan je prima relais aansturen. Maar naast deze in en uit gangen kom ik nog steeds te kort vandaar de uitbreiding. Nu kan je met de 760 ook modbus comandos versturen als ik het goed begrijp. Dus je zou in theorie een arduino via modbus kunnen aanroepen en die weer relais laten schakelen. goedkopere oplossing maar vind het gemak van deze Eding uitbreiding dan wel weer waard.

Ik heb overigens 30x80mm bedradings kokers gebruikt. De rijgklemmen onderin de kast zijn mini klemtjes met push in terminals van Wago gemonteerd op een 15 mm dinrail om ruimte te besparen en je kan de draden van boven af inbrengen waardoor ze strak tegen de bedradings koker aan konden.

Stef
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Ik bedoel niet om een arduino te gaan gebruiken, denk dat zoiets alleen maar problemen oplevert.
Ik bedoel zo'n pcb met 4/6 of 8 relais erop en die met een aux van de controller aan te sturen.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Zojuist de giet stukken geschilderd. Zoon beetje de hele dag bezig geweest met voorbereiden de PVA coating zat er nog op die moest er af gewassen worden daarna alles goed geschuurd en vanavond de verf aangebracht.
Is een 2k verf, zelfde als mosoft gebruikt heeft voor zijn machine waar de verf er nog prima op blijkt te zitten. Verf was prima aan te brengen met een kwast en rollertje hopelijk droogt ie net zo goed op als ie er nu uit ziet.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door ruudderooy »

ziet er strak uit hoor!!!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

@ruud dankje.

Dit weekend de stalen delen ook geschilderd. Van de week eerst het smeer systeem gemonteerd, omdat daar nog een paar gaatjes voor geboord en getapt moesten worden, dit wou ik niet na het schilderen doen.
Ook is van de week al het staalwerk gezandstraald omdat de walshuid er nog op zat. Gisteren alles in de primer gezet en zojuist afgelakt met de zelfde verf als waar de basis en kolom mee zijn geschilderd.

Gisteren ook een montage plaatjes gemaakt waar de smeerpomp en pneumatiek gedeelte op zit. Er zijn 2 regulators eentje voor het opdruk houden van het pneumatische contra gewicht (mocht er ooit een lekje zijn zal dit niet voor problemen zorgen) komt wel nog een terugslag klep zodat als de compressor uit is het contra gewicht ook niet zonder druk komt te staan. Andere regelaar voed het ventielen blok met daarop 3 kleppen. één voor de drawbar éen voor de ATC arm en eentje voor de toolsetter om de spaantjes weg te blazen.

Komend weekend kan begonnen worden met het in elkaar zetten van alle onderdelen en het afstellen.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

Mooi hoor ! Maareh... heb je de achterkant v/d machine na al die andere gedane moeite nou gewoon ongeschilderd gelaten ( tape op muur ) of had je die ervoor al ff gepakt ?

Afbeelding
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Speciaal voor jou gedaan, omdat je anders niets te klagen had.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ssssstt niet verder vertellen, de achterkant en onderkant van de basis zijn inderdaad niet geschilderd. Valt niet mee om dit zwaar gewicht even van de kant te schuiven en je ziet er toch niks meer van. (Slecht excuus of niet dan)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

De meeste gebruikers hier roepen 'lieverd, heb je een tel? Wil even de plumeau onder de machine doorhalen, kan je hem even optillen'.. Gaat bij jou gewoon niet. Eersteklas excuus.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

serum schreef: 07 okt 2019 19:02 Speciaal voor jou gedaan, omdat je anders niets te klagen had.
Zo vriend, heb je issues ? Ik zie mezelf igg nergens klagen hier.. Laatst ook al tegen Hugo. Ik begrijp vast je aparte humor niet.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 08 okt 2019 09:22, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

stef110 schreef: 07 okt 2019 19:37 Ssssstt niet verder vertellen, de achterkant en onderkant van de basis zijn inderdaad niet geschilderd. Valt niet mee om dit zwaar gewicht even van de kant te schuiven en je ziet er toch niks meer van. (Slecht excuus of niet dan)
Ik vermoedde dat al :mrgreen: gebeurd de besten. Zit ding in elkaar denk je fuck....khad eerst die kant moeten doen. Been there done that.
CNC you later
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Betonnen VMC

Bericht door lordprimoz »

Is wat lastig in te schatting vanuit deze hoek, maar kan je straks nog wel door de deur? Helemaal als je er nog een behuizing omheen bouwt?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op zich is een machine constructie waarbij je de machine nooit van de wand af hoeft te halen wel een pre. De meeste machines moet je niet strak tegen een wand plaatsen om service werkzaamheden mogelijk te houden.
Zee&Zee schreef: 08 okt 2019 09:19 Laatst ook al tegen Hugo. Ik begrijp vast je aparte humor niet.
Ik weet nergens van. :lol:
Misschien een therapie sessie op CNC-zone dag om alles uit te praten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie