Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Betonnen VMC

Bericht door FreesKever »

Ik heb lang niet alles gelezen van deze lange draad...
Mooie machine hoor, ik wou dat ik plaats had voor zoiets...

Maar waar ik me over verbaas is dat je maar 2005 spindels heb voor de X en Y-as.
Verspaningskrachten in alle richtingen worden overgebracht door een van de schroefspindels op het volgende machine onderdeel, en daarmee zijn de kogelomloopspindels direct van invloed op de stijfheid van de machine.

Een of twee maatjes dikker (25mm of 32mm) lijkt meer in verhouding met de rest van de machine. Nog dikker geeft denk ik ook nog verbetering, maar dan gaan de kosten weer erg oplopen.

4kW spindel motor is ook niet veel voor een machine als dit. In grote mantelkop frezen kun je al snel veel vermogen stoppen (25kW is geen uitzondering). En als je BT30 toch maar tot 6000rpm gaat... Stop dan een overbrengingsverhouding in je tandriem.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dankjewel, Voor het freeswerk dat ik doe heb ik nog niet echt een limitatie gemerkt aan een mogelijk te kleine ballscrew.
Wat de spindel servo betreft ik heb nog steeds het idee om de spindel te upgrade naar hoger rpm zodat ik wel de volle 10 of 12krpm kan gebruiken wat me met kleine freesjes meer mogelijkheden moet kunnen geven.

Stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Gisteren weer een filmpje online gezet heb een tijdje geleden een onderdeel gemaakt met me 5de as trunnion. Had alle stapjes geprobeerd te filmen om beetje uitleg te geven hoe ik zo iets aanpak. Tevens heb ik zojuist het 3d model online gezet op grabcad voor de eventueel geïnteresseerde.

Stef

https://youtu.be/Oz4gIEaPUwI

https://grabcad.com/library/5th-axis-trunnion-cnc-1
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Mooi werk weer Stef!
Leuk dat je ook uitlegt hoe je e.e.a. moest instellen want dat soort informatie wordt meestal niet gedeeld.
Waar ga je je battlebot inzetten?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

De robot waar het batterij bakje voor was heeft zijn eerste evenement al achter de rug gehad 3 weken gelezen in Belgie tijdens Facts 2021.
Geen hele heftige competitie maar wel eerste plaats weten te scoren 8).

Hierbij wat foto's van de afgeronde machine:
2021-10-09 14.51.39.jpg
2021-10-09 14.51.19.jpg
2021-11-07 13.08.36.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Betonnen VMC

Bericht door Caesar »

hele gave video en dank je wel voor de moeite om je howto te delen! Indrukwekkende machine en mooi resultaat.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Betonnen VMC

Bericht door Kars-cnc »

Mooi om te zien hoe je dit met de trunnion kunt doen. Het allermooist zou zijn om de 5 assen eens simultaan in actie te zien bij het frezen van een 3d object.... Maar ik geloof niet dat Fusion zoiets ondersteund?

Interessant ook om te zien hoe je het ontwerp in Fusion aanpakt, dat is zeker leerzaam voor mij.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dankje, fusion kan het wel maar zit niet in mijn pakket, ik kan wel een swarf functie doen dat is te zien in part 6 van de trunnion build series: https://youtu.be/BpmAx-WZ4NI?t=658
Voor ik begonnen ben met bouwen had ik me al gerealiseerd dat het ik het voornamelijk voor 3+2 machining zou gaan gebruiken wat in principe voor mij meer dan genoeg is.

Stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Zo het is een tijdje geleden in dit topic, het was me laatst al eens opgevallen dat alle foto's niet meer te bekijken zijn.
Gaat ergens iets fout bij mijn website host. Vandaar dat ik besloten heb om alle fotos te verwerken in een slide show in een youtube video.
Op deze manier hoop ik dat de foto's nog lang te zien zijn voor de meeste van ons. Had ik ook meteen de mogelijkheid om bij elke foto een kleine toelichting te geven. Zal de link ook even in de beginpost zetten.

Stef

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Stef, waanzinnig gave machine met uitzonderlijk hoog afwerkingsnivo en dito functioneren. Jaloers ben ik, niet te zuinig. Maaruh, kun je dat houten blokje achter je bediening geen kleurtje geven of zo? Dat doet afbreuk aan je project.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Arie Kabaalstra »

24918

'nuff said...

'k heb em dan (nog) niet aan een Betonnen VMC hangen, maar ik zou zeggen.. "gooi er een paar munten tegenaan", en spit het internet af voor een 2de hands Heidenhain klavier, geef me een PBtje, en ik leg je haarfijn uit hoe je dat aansluit met een Pokeys kaartje.

Wat de machine betreft.. 1 woord.. GEWELDIG..
momenteel ben ik ook bezig met een machine ontwerp, en ik neig ook meer en meer naar UHPC (Polymeerbeton) en niet meer naar EpoxyGraniet.
Naar het schijnt is de Demping en stijfheid van een UHPC frame toch beterderder..Qua mallen maakt het geen verschil.. dus waarom ook niet..
Plaats reactie