Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Betonnen VMC

Bericht door Kjelt »

Top resultaat Pracht machine geworden 8) veel plezier met het frezen.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Hierbij nog wat foto's van het werk van gisteren.
Gisteren heb ik de beugels voor de lucht cilinder gemaakt en de montage plaat die op de karretjes komt. Echter wanneer ik deze wou monteren kwam ik er achter dat ik de verkeerde wagentjes besteld heb... heb HGW wagentjes besteld waar het HGH had moeten zijn. Kan helaas niet nu de boel al opbouwen zo als ik het in gedachten had helaas. Nieuwe wagentjes zijn wel al besteld alleen moeten die nog wel eventjes de halve wereld oversteken voor ze hier weer zijn.

De finish met mijn 50mm face mill is inderdaad echt super glad. en totaal geen overgang voelbaar tussen de passen.
Echter heb ik wel een chatter probleem op mijn Xas te pakken als ik met een 10mm frees aan het frezen ben en de tafel gaat van links naar rechts heb ik bijna altijd trillingen waarbij Y as nergens last van heeft. Eerdaags de afschermingen maar weer er af en op onderzoek uit gaan ik vermoed ergens speling op de X as ballscrew.

En BTW de machine staat wel op de juiste plek hoor :lol:

Stef


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door ruudderooy »

word echt een hele mooie machine Stef.
ben heel tevreden met mijn machientje maar ben best een beetje jaloers!

ga zo door!

Gr Ruud
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag weer 3 onderdeeltjes gefreest voor de toolchanger, waarmee het meeste freeswerk nu gedaan is.
Heb even tijdelijk van POM beugeltjes gemaakt die de verkeerd bestelde wagentjes imiteren zodat ik wel de boel in elkaar kan zetten.
Morgen wil ik de as gaan draaien zodat de plaat met de gereedschap houders er ook op kan.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag de as gedraaid, ging sneller dan ik verwacht had. Het stuk staf materiaal was flink voor het formaat draaibank dat ik heb maar met het mee draaiende center kon ik toch nog wel redelijk snel de meeste materiaal verwijderen.
Het grootste gedeelte van de toolchanger is nu wel klaar. alleen nog de pullys fixeren en sensors monteren dan kan er begonnen worden met het schrijven van de macro voor het aansturen.
Heb vanmiddag ook weer een klein filmpje opgenomen met een kleine update over de bouw. Daar is ook de toolchanger in beweging te zien 8).

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=-_5gqej_uTU
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Blijft toch knap gaaf allemaal!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit is een serieuze home-built VMC..

Wat de aandrijving van de "paraplu" betreft.. als je em aan de rand aandrijft, heb je minder koppel nodig.
op een Bridgeport zit een motortje aan de rand, met 2 ronde nokken (eigenlijk een rondsel met 2 tanden) die ingrijpen in gleuven in de paraplu.
per tool hoeft je motor maar een halve slag te maken.. makkelijk uit te rekenen en in te stellen.

Verder heb ik eigenlijk geen verder op of aanmerkingen, 't ziet er gewoon gelikt uit..

Ga je de Spanenbak nog van een kleurtje voorzien?.. of slijp je em netjes in één richting? dat zou er namelijk ook wel cool uitzien, en het past mooi bij je bedieningspaneel.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Heeeel dik. Echt te gek
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

@Arie, nee de buitenkant van de behuizing wil ik gewoon rvs look laten. Heb bewust voor rvs gekozen tegen het roesten zodat ik hem niet verplicht een kleurtje hoef te geven.

Afgelopen weekend de laatste hand gelegd aan het mechanische gedeelte van de toolchanger. And houston we had a succesfull first toolchange :)
Nadat het mechanische gedeelte klaar was heb ik met wat houtje touwtje gcode de demo toolchange macro van eding aangepast. Het is zo vet om de machine zelf ze eigen tools te zien wisselen :)
Het wisselen gaat nog tamelijk traag, de sensors op de toolchange arm en op de drawbar zijn nog niet werkend waardoor de marco gebaseerd is op pauzes en dus nog niet foool proof is.

Nu eerst vakantie, daarna wil de macro goed werkend maken en dan beloof ik jullie een fimpje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geweldig resultaat.
Een tip: leg een matrasje (flink stuk schuim) op je freesbed als je het wisselen aan het testen bent. Op een onbewaakt moment laat die spil opeens z'n tool los en zit er een deuk in je tafel. (zo'n o ja momentje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Betonnen VMC

Bericht door Kjelt »

Maar een woord voor: WOW! 8)
Wow van fantastisch resultaat
En
Wow dat ik dit kon :lol:
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Betonnen VMC

Bericht door FSSF »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2019 17:35 Geweldig resultaat.
Een tip: leg een matrasje (flink stuk schuim) op je freesbed als je het wisselen aan het testen bent. Op een onbewaakt moment laat die spil opeens z'n tool los en zit er een deuk in je tafel. (zo'n o ja momentje)
Ik zou een matrasje náást de freesmachine leggen... Voor je zelf dan wel eens waar. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Totaal RVS machinekast of een deel ervan is inderdaad wel cool..

Wat je bedieningspaneel betreft.. Kijk eens op Interweb of je niet ergens een Heidenhain bedieningspaneel kan vinden..

heb ik indertijd voor mijn machine ook gedaan.. is wel gaaf, werkt fijn, en het staat erg professioneel.

Afbeelding

See?.. 'k wil ze voor mijn 3 draaibanken ook, maar ik overweeg serieus om zelf een klavier te ontwerpen en te maken..
Op een Heidenhain klavier zitten 2 blokken van 10 toetsen elk.. daar kun je met een Pokeys kaartje de 20 userSubs achter knopen..
knopjes kun je zelf wel frezen uit een stukkie PVC of Acryl in een leuk kleurtje, symbooltje graveren.. presto!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Het matras naast de freesbank ligt er al :lol:
Is een goede tip om een matrasje onder de spindel neer te leggen. Heb eerst het proces droog gedraaid om te zien of de volg orde van acties goed was voordat ik het met tools geprobeerd heb.

@ arie, ik zie voor mijn toepassing het nut van deze hoeveelheid knopjes niet. Ik ben van de generatie die alles met een CAM programma doet zelfs als ik bijvoorbeeld 2 gaatjes moet boren in een blokje.
Ik doe alles via het touchscreen en gebruik enkel het keyboard om cijfertjes en benamingen van gereedschap in te toetsen.

Stef
Plaats reactie