Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

ITS A LIFE!!!! :!: :!:

Vanmorgen eerst de beugel voor de ATC cilinder afgemaakt. Daarna was de verleiding zo groot om het gewoon te proberen 8)
Met een lage feed rate begonnen na paar rondjes opgeschroeft naar uit eindelijk 4000mm/min met 10mm diepte en 1.5mm voorzet op 6000 rpm.
Waarschijnlijk nog een pussy cut voor deze machine maar ik heb nog geen idee wat ik kan verwachten.

stef

https://www.youtube.com/watch?v=vvh2v1rE8iM
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Ballegooijen »

Schitterend, zo veel power te zien !!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door audiomanics »

Mooi man, je bent waarschijnlijk langer bezig om al die spanen overal tussen vandaan te zuigen dan dat je aan het frezen bent.. ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hrscharft »

4000mm/min met 10mm diepte en 1.5mm voorzet op 6000 rpm.
Waarschijnlijk nog een pussy cut voor deze machine maar ik heb nog geen idee wat ik kan verwachten.
Ik denk dat je dat op zijn minst mag verdubbelen :evil: :evil: 8m/min bij 12Krpm en dan 3mm voorzet oid :evil: :evil:

Mooi ding dat je daar neer gezet hebt hoor Zo!! :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Niet sneller voeden
Maar grotere en diepere happen nemen, heb je meer aan.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Moet nu eerst zorgen dat de machine af komt met een omkasting voordat ik weer wat ga proberen te frezen. Maar het voelt zo lekker dat ie doet wat ie moet doen.
Wil nu eerst de home sensors en kabelrupsen monteren en de waycovers bestellen voor Y en Z as.
Hierbij nog even een fototje van de cilinder gemonteerd.

Stef

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Gefeliciteerd! Loopt heerlijk zo te zien.

(en ik ben jaloers op jouw Z-bereik)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Betonnen VMC

Bericht door benkr »

Ja, ik krijg ook wel zin om zoiets te gaan bouwen, als ik maar tijd had, want daar wringt de schoen ondanks het feit dat ik officieel vanaf 1 september met pensioen ben. En ik begin toch ook te denken in termen van "wat kan ik in dit leven nog gaan bouwen", alles wat voorbij die horizon ligt ben ik aan het opruimen.
En mijn horizon heb ik voor het gemak maar even op nu + 10 jaar gelegd, dan ben ik 77, als ik dan nog steeds kan lopen, rechtop staan en zien zonder hulpmiddelen ben ik al dik heel tevreden, ik ken heel veel gevallen waar het anders is uitgepakt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Loopt mooi en stabiel kerel! Een waardig cnczone afstudeerproject. :mrgreen: . Iemand die door heeft gezet met EG ipv er alleen maar over te ouwehoeren..
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dankjewel, me eerste afstudeer project in me leven dan :lol:

Wou er eerst niet aan beginnen met epoxy je leest er zo veel over, eigenlijk mischien wel te veel bang makerij. Achteraf heel blij mee dat ik er voor gekozen heb.
Eigenlijk is het zo verdomde makelijk kist timmeren mixen storten en wachten. Voornamelijk omdat ik voor silimix gekozen heb denk ik.
Ja het zal waarschijnlijk niet zo sterk of trilling absorberend wezen als een professionele EG casting maar hé het is hobby en ik vermoed echt niet dat ie in 2e zal breken.
Wat betreft Z as hoogte, heb bewust voor een enorme z hoogte gekozen met de onderdelen die ik maak voor mijn hobby frees ik regelmatig dingetjes in kopse kanten van onderdelen daarvoor ga je snel de hoogte in.
Daarbij is er ook wat hoogte gereserveerd voor de toolchanger carrousel. Zie soms wel eens videos van machines waar het gereedschap zo dicht op de werkstukjes hangt, krijg ik helemaal jeuk van. Nu weet ik zeker dat het niet snel in de weg hangt.

stef
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Tonybryden »

prachtig wat je hier heb laten zien, menig handje jeukt nu bij anderen.
Hoop nog veel leuks te zien in je topic met frezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Betonnen VMC

Bericht door Kjelt »

Erg mooie machine. 8)
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Wat een mooie machine is het al.
Heb je al behuizing getekend? Ben zeer benieuwd.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Nee ben nog niet echt bezig geweest het de behuizing, alleen wat concept werk zodat ik wist hoe ik het wou monteren aan me basis voor het positioneren van de draad inserts.
Wil een bak maken uit 1 stuk gelast zodat deze waterdicht is als opvang bak voor de flood coolant. Aan deze bak een omgezette rand maken en van af daar weer verder bouwen zodat boven bouw makkelijker te demonteren is.
Vind de bak alleen nu iets te hoog omdat je niet makelijk meer bij de Y as kan komen voor onderhoud zonder echt de hele machine uit elkaar te hoeven halen.
Heb wel afgelopen weekend het ontwerp van voor het pneumatische contra gewicht afgemaakt en spullen voor besteld. En alle home sensors gemonteerd en 2 kabel rupsjes gemaakt op de X en Y as.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie