Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

G84 is geen rigid tapping he.... je zult het wel weten, maar ik meld het maar even :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jullie praten wel simpel over rigid tapping.
Het lijkt ook niet heel complex, je synchroniseerd de Z-as met de omwentelingen van de spil.
Bij het starten van de cyclus is dat ook geen heel grote uitdaging, spil start, zodra de index langskomt, gaat de Z-as als slave mee lopen. (voeding in mm/omwenteling)
Maar wanneer de diepte bereikt is. Moet de spil stoppen en dus ook de voeding in Z. Denken jullie dat die spil van toeren naar stilstand dat kan zonder remweg?
Helaas is er maar 1 index puls beschikbaar, dus de slave beweging moet maar gokken hoelang die remweg is.
En toeren omkeren, versnellen is zo mogelijk een nog groter probleem.

Ik zou er een opname tussen zetten die enige lengte verandering toestaat zolang niet ook het encoder signaal van de spil mee genomen wordt in de regeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

stef110 schreef: 26 okt 2019 19:30 @ Ebos

Dat zou wel heel mooi zijn. als ik in de handleiding van de driver kijk is er inderdaad een encoder output OA+ OA- / OB+ OB- / OZ+ OZ- Nu gaat het voor mij volgens mij om de OZ aansluitingen heb er wat aan geprobeerd te meten met multimeter.
Maar kreeg daar geen meetbare puls uit tussen OZ+ en OZ- Volgens de handleiding is dit een RS422 signaal als ik daar op google zou dat wel een puls achtig iets moeten zijn. Ik meten ook iets rond de 7v terwijl eding graag 5v ziet op die input.
De eding manual zegt dat ie 1 pulse per omwenteling wil hebben en daarmee de feedrate bepaald voor riged tapping.
Heb jij meer info over deze output op de driver?



Dit is wat de handleiding van eding zegt:

RPMSensor: Check if you have connected a spindle speed sensor to the
Sync input of the CPU. The sensor should give 1
pulse/revolution, minimum pulse width 0.5ms.


3.6.20.6 G84 CYCLE
The G84 cycle is intended for right hand tapping.
Program G84 X… Y… Z… A… B… C… R… L…
1. Preliminary motion, as described above.
2. Move the Z-axis only at the current feed rate/per revolution to the Z
position.
So assume the spindle is running M3 S600. Then and F value of F1 will
give A feed of 600 /minute. Feed starts synchronized with spindle pulse
allowing to tap the same hole again.
3. When Z position reached, reverse spindle M4. (Waits until spindle rampup and new measurement of spindle speed)
4. Retract the Z-axis at the current feed rate to clear Z.

Stef
Ik zal zeker beschrijving op zoeken van de driver.
Even voor de duidelijk heid. Maat van mij heeft ook de zelfde motor op zijn freesbank. Hij doet er keurig rigid tapping mee. Zelfs form tapping. En hij gebruikt het veel.
Ook hij maakt gebruik van de Mesa 7i76e en linuxcnc. Heb het net zo aangesloten.
Nou is het wel belangrijk dat je 1:1 riem overvang hebt.

Je moet wel de volledige encoder gebruikten. Een enkele puls zal voor tappen niet (goed) werken.
De Z puls wordt als reverentie gebruikt in de motor. Wel weer heel handig voor Tool wisselaar om de tool op positie te draaien.

Hoe edingcnc het wil weet ik niet.

G84 is tapping cyle bij Haas en Fanuc. Haas ken ik, nog nooit gebruikt, maar Fanuc 18i ontzettend veel mee gewerkt in het verleden.
Bij linuxcnc hebben ze het er in, maar is ongedefinieerd. Tapping cyle is G33.1 ipv G84.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 okt 2019 10:11 Maar wanneer de diepte bereikt is. Moet de spil stoppen en dus ook de voeding in Z. Denken jullie dat die spil van toeren naar stilstand dat kan zonder remweg?
LinuxCNC gaat na bereiken eindpunt door met gesynchroniseerd bewegen tot de spil stilstaat, en draait dan om.
Ik zou dus niet doorgaan met tappen tot 0,1mm van de onderkant van het blinde gat :lol:
Helaas is er maar 1 index puls beschikbaar, dus de slave beweging moet maar gokken hoelang die remweg is.
En toeren omkeren, versnellen is zo mogelijk een nog groter probleem.
Is het eigenlijk gangbaar dat rigid tapping echt rigid is? Dus de tap vast in de spindel zonder vrijheid in Z? Lijkt mij toch niet ideaal, dan krijg je ook zowel de spoedafwijking van de tap plus de onnauwkeurigheid van de spindel voor de kiezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 27 okt 2019 11:27
hugo stoutjesdijk schreef: 27 okt 2019 10:11 Maar wanneer de diepte bereikt is. Moet de spil stoppen en dus ook de voeding in Z. Denken jullie dat die spil van toeren naar stilstand dat kan zonder remweg?
LinuxCNC gaat na bereiken eindpunt door met gesynchroniseerd bewegen tot de spil stilstaat, en draait dan om.
Dat dat bij LinuxCNC zo gaat, ging ik eigenlijk wel van uit, maar als een 'andere' besturing geen encoder ingang heeft maar alleen een index puls, gaat dat dus niet lukken.
Is het eigenlijk gangbaar dat rigid tapping echt rigid is? Dus de tap vast in de spindel zonder vrijheid in Z? Lijkt mij toch niet ideaal, dan krijg je ook zowel de spoedafwijking van de tap plus de onnauwkeurigheid van de spindel voor de kiezen.
Ja, bij dergelijke machines zette ik de tap gewoon in een spantang houder.
Die spindel module werd op dat moment ook een 'servo' module. Daar werd dus wel iets intern aangepast met de parameters waarschijnlijk. En dan is het eigenlijk niets anders dan een G1.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Het tappen wordt dus iets waar ik wat mee moet experimenteren, en als dat betekend dat ik wel een floating tap houder nodig heb is dat maar zo.

Afgelopen weekend heb ik de kolom en de kop haaks gesteld en gisteren avond heb ik de gaten tussen de basis en de kolom gevuld met epoxy.
WAT EEN DRAMA, de epoxy was veel dikker als ik me kon herinneren van het levellen van de rails.
Wat ik gedaan had was de kier rond om af plakken en 2 gaatjes er in geprikt zodat ik 1 kant kon vullen en andere kant kon ontluchten.

Eerst de potjes met DWH310FL gemixt die toen in een lege kit koker gestopt zodat ik met de kit spuit de epoxy on injecteren echter ging die helemaal niet zo makelijk als ik verwacht had.
En de kier tussen de spindel neus en de freeskop wou ik van boven af vullen met epoxy maar dat viel er mooi niet vanzelf tussen...
Met een potlife van 50 minuten was er ook niet veel tijd om te klote. na die 50 minuten begon het redelijk stroperig te worden en was er niet veel meer mee te doen.

Vanmorgen voordat ik naar werk ging kon ik de tape verwijderen en zien hoe de epoxy zich verspreid had gelukkig viel dat toch niet tegen.
De kop bleek toch wel helemaal gevuld te zijn in ieder geval is de epoxy rond om overal te zien. en 1 van de 2 voeten is ook helemaal gevuld.
Echter de andere voet is slechts voor een kwart gevuld. Hiervoor zal ik dus nog een extra potje epoxy moeten bestellen en proberen deze als nog te injecteren mischien door een dun rietje of iets dergelijke.

Vanavond de bouten aangedraaid waar de epoxy wel netjes tussen gelopen was kijkend naar de meetklok op het bed die gaf geen krimp dus de epoxy doet wel echt zijn werk met het gat opvullen.
Vandaag is ook een nieuwe machine klem binnen gekomen voor de machine is een Vertex vmc-6 geworden deze was nog enig zins betaalbaar voor het bereik dat ie heeft met verwisselbare bekken.

Komend weekend wil ik de afscherming van de kolom er op maken en laatste bedrading doen en dan is de machine zo goed als operationeel, volgende stap is enclosure en toolchanger waar momenteel alle onderdelen al voor besteld zijn.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(mislukte voet)

Afbeelding
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door K.J. »

Echt een schitterende machine, en een mooi bouwverslag.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door assink »

Zou je het niet kunnen doen met een grote injectiespuit? Is net iets verfijnder dan een kitspuit.
Volgens mij gebruikte stefan gotteswinter die methode ook, met epoxy hars van diamant?
https://www.youtube.com/watch?v=U7Qs-J2swIc
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik voor zoiets metaal gevuld araldid, heeft een heel lange potlife, en lijkt in het begin wat dik, maar vloeit overal tussendoor (als je de kiertjes niet goed afsluit)
RenCast CW 2418-1 + Ren HY 5160
Harde, slijtvaste metaalgevulde gietepoxy tot 80 mm te gieten en 90 minuten verwerkingstijd.
Toepassing: mallenbouw, aangieten, ondersabelen van zware machines, etc.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Die dwh310 is opzicht prima spul om mee te werken had me alleen vergist in het even injecteren. Ik had in de kolom soort van vul kanaaltjes moeten maken zodat je van uit het midden de voet zou kunnen vullen of iets dergelijks.
In dat filmpje van Stefan heeft hij heel veel ruimte tussen de kolom en de voet omdat hij de kolom pas haaks stelt na het injecteren ik heb het andersom gedaan en eerst alles gesteld en toen vast bezet met epoxy. Waardoor de kier al bepaald is.

Stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

De epoxy wat opwarmen scheelt een bult in de viscositeit. In de verwerkingstijd helaas ook.

Ik heb voor mijn frees een DIY mengsel gebruikt bestaande uit traaghardende/zeer vloeibare lamineerhars en kwartsmeel. Gemengd tot consistentie pindakaas was dat met een injectiespuit nog redelijk goed in de ca. 2mm brede spleet te persen, al ging dat ook niet vlot. Maarja, ik had een paar uur om mijn ding te doen, en met lange strips die ondersabeld moeten worden is het vooral een kwestie van niet teveel ineens aanmaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jaywalk »

Wat een indrukwekkende machine zeg, ziet er erg netjes uit allemaal.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

gebruik meestal voor het ergens tussen vullen deze....


https://www.bestel-verf.nl/lijminjectie ... gIdGvD_BwE

Werkt prima, en het zit waar het hoort :lol: ( werk zelf in een ziekenhuis)
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik had een grote injectie spuit legen maar daar kreeg ik de epoxy niet eens mee op gezogen die tactiek vertrouwde ik niet heb daarom voor de kitspuit methode gekozen.

Kleine update van afgelopen weekend. Z as cover zit er nu ook op. Heb in de schakel kast de laatste dingen er ook bij bedraad en de wartel plaat gemaakt. Even een fatsoenlijk gootje tussen de kast en de machine gemaakt waar de kabeltjes netjes door heen kunnen ziet er net even gelikter uit dan los hangende kabels. kost wat tijd om allemaal netjes te maken maar is straks als het af is wel elke minuut waard!
Als straks alles netjes aangesloten zit is de machine eigenlijk klaar om te gaan rammen. Of wacht eerst nog die vervelende behuizing... Wil nu eerst de onder bak laten maken en van daaruit het plaatwerk dat tegen de kolom aan komt uitmeten.
Ik durf niet het plaatwerk van uit het cad model te maken, waarschijnlijk zit er wel iets in de giet stukken so beter safe then sorry.

Voor de toolchanger heb ik momenteel bijna alle spullen al wel besteld het moet een 18 positie umbrella toolchanger worden aangedreven door een 400watt delta servo met een gearbox 10:1 verhouding.
Het geheel komt met een arm aan de zijkant van de kolom te hangen. Moet nog wat kleine ontwerp dingetjes afronden en dan kunnen de snijdelen besteld worden.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie