Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Firehunter »

Geweldig om te zien hoe je deze machine maakt! Dikke vette complimenten! Hopelijk heb je veel plezier van de machine als hij af is (beetje het nadeel van zelfbouw, het is nooit af :roll: ).

Maar is Hiwin rails en 400W servo niet een beeeeeeeeetje overdreven voor een toolchanger?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Betonnen VMC

Bericht door FSSF »

Niet verwacht dat de TC er direct achter eraan zou komen! 8) Mis bij topics/posts als deze toch een beetje de ''vind ik leuk'' knop.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Dat is HHEEELL gaaf. Kannie wachte
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

Zeker een mooie machine, goed doordacht en niet bespaard op materialen die gebruikt zijn. Hier ga je zeker nog veeel plezier van hebben. Ik wou dat ik dit 20 jaar geleden kon realiseren toen ik nog bij me ouders woonde ( even er vanuit gaat dat hij nog bij zijn ouders woont als 20 jarige student :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door vip1980 op 05 nov 2019 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik heb inderdaad de mazzel dat ik nog thuis woon, en wel gewoon een fulltime inkomen heb zo lang mogelijk van proberen te genieten. 8)
Ja misschien is de tool changer iets over kill kwa materiaal maar een 100watt servo was niet goedkoper dus ja waarom niet dan XD.

Stef
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

zag dit toevallig vandaag, lijkt een beetje op elkaar

https://nl.aliexpress.com/item/32849226290.html

Greezt,

Markus
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ben deze al vaker tegen gekomen op aliexpress. Voor dit geld bouw je hem zelf ook even uitgaande dat je er geen servo opzet :roll:
Heb toevallig vandaag de order voor het snijwerk voor de ATC onderdelen de deur uitgedaan.
En tevens de order voor het snijden en zetten van het plaatwerk voor de onderbak van de behuizing uit 2mm RVS.

Ben me ondertussen een beetje aan het oriënteren in het flood coolant systeem heeft iemand ervaring met een gewenste druk of debiet?
Zit nu te denken aan een 5 tal richtbare nozzels aan de rechterkant van de spindel zodat ze niet in de weg zitten voor de toolchanger.
Wil laten mischien iets van een HAAS P-cool bouwen zodat de straal altijd op de juiste plek staat.

Zit nu te kijken naar een soort pomp als deze: https://www.waterpompshop.nl/dab-jetino ... eningspomp

Stef
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voel koelwater / emulsie worden meestal dit soort pompen toegepast.
https://koelpomp.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Voor een goede flow wil je een aardige pomp tot je beschikking hebben.
Belangrijk is dat deze ook druk kan opbouwen.

https://www.vdhmachines.nl/nl/toebehore ... -kw-3x400v

Ook dit kun je al voorbeeld nemen.
Beetje goede flow is toch wel 70 a 100 L/min op een meter.
De machine waar ik meer werk heeft 20L/min op 15meter. Dat is al groot verschil.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Mijn idee is om een lek bak te maken en deze onder het stalen frame de plaatsen waar de hele machine op staat. Daar heb ik echter niet heel veel hoogte. Ik dacht met een losse pomp wat makkelijker de boel weg te kunnen werken.
Misschien is het voor mij verstandig om eerst het nozzle blok te maken en daar met dompel pompje en wat water te experimenteren om te zien wat ik zou willen.
Ik heb van HBM een simpele koelpomp set liggen dat is met 1 nozzle die spuit opzicht wel aardig maar wil straks naar 5 nozzles. En wat ik absoluut niet wil is een laffe pis straal. Als ik een diepe pocket frees moet het water wel de spannen er uit kunnen blaffen.

Iemand ook enig idee hoe groot het reservoir zou moeten zijn? als ik een bak van 20cm hoog teken kan ik zeg ongeveer 80 liter koel water kwijt. Ter vergelijking de haas mini mill heeft een 24 galon tank wat 90 liter zou moeten zijn.

Stef
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Breaker »

EBos schreef: 12 nov 2019 16:19 Beetje goede flow is toch wel 70 a 100 L/min op een meter.
De machine waar ik meer werk heeft 20L/min op 15meter. Dat is al groot verschil.
Bedoel je hiermee iets anders dan ik begrijp?
Bij een flow van 90 l/min en 1 meter waterkolom (0,1 bar) is het pompvermogen 1,5W
Bij een flow van 20 l/min en 15 meter waterkolom (1,5 bar) wordt dat 5W. Natuurlijk is dat procentueel een groot verschil, maar het is absoluut nog steeds heel weinig.

Voor machines met gekoeld gereedschap heb ik wel getallen van 50-80 bar gezien, maar geen idee van de flow, als dat ook nog eens bij 100 l/min is dan komt het een eindje boven de kW uit.

De conventionele machines zie je vaak met een straaltje melk hun werk goed doen terwijl bij de grote CNC machines de spetters tot aan het dak van het bedrijfspand zitten en de machines een roterend venster hebben. Waar wil jij voor gaan? (de laatste optie toch? :lol: )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Die 10-15 meter opvoerhoogte klinkt eerder leuk voor een zaagmachine.

Als ik voor vloeistof zou gaan dan zou ik zeker een bar of 3-4 willen hebben bij de spuitmond, en als het even kan meer. Dat spettert, maar dan krijg je tenminste ook de spanen nog weg als het lastig toegankelijk is, en veel hardmetaal moet je vandaag de dag of heel goed koelen, of niet. Dit om temperatuurschokken te vermijden als er toevallig weer eens een druppel water bij de hete snijkant aan komt. Niet voor niks dat die machines van tegenwoordig op een autowasstraat lijken en ze de vloeistof door het gereedschap heen pompen. Conventionele machines gebruiken hss gereedschap op veel lagere snijsnelheden.

Mistkoeling blijft verder toch ook een goede optie, zij het een relatief prijzige als je veel freest. De kosten van de vloeistof vallen wel mee, maar perslucht is ook niet gratis, je hebt zo 1,5kW nodig om de perslucht te produceren die je mistkoeling verbruikt. Verder kan ik met mist prima de hardere staalsoorten (is naast RVS eigenlijk alleen Toolox 44) frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Betonnen VMC

Bericht door Bjornski1976 »

Laatst las ik stukje over koeling en hadden ze het over MQL. Is dat hetzelfde als mist coolant?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Ja, Minimum Quantity Lubrication is wat wij mistkoeling noemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie