Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Heb even een opzetje gemaakt voor de freeskop. Wil hem uit 2 delen maken zodat ik de spindel kan trimmen en als deze perfect staat de kier vullen met epoxy om er weer één geheel van te maken.
Kan de holle sectie onder de servo mooi vullen met wat EG. Wat denken julie van deze opzet?

Ik gebruik op mijn bf25 eigenlijk nooit iets groter dan 10mm op me 50mm vlakfrees na. Ik wil voor deze machine graag eens wat tools proberen met inserts voor het wat sneller kunnen ruw frezen.
Echte ruw frezen gebruikte ik ook wel op mijn bf25 ze maken alleen echt een terring herrie, of dat komt misschien door de instabiliteit van de machine. Ze maken idd wel mooi stof van het aluminium ipv grote spannen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Je zou eens even in de Madler tools moeten kijken of de combinatie van riem en riemschijf niet te krap is. Diameter van de schijven lijkt wat aan de krappe kant zo op het oog.

En waarom laat je de zijribben niet helemaal doorlopen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

De herrie die ruwfrezen maken ligt aan je machine. Bij mij zijn ze stiller dan een "normale" alu frees.

Wisselplaat frezen zijn geen garantie voor het sneller kunnen verwijderen van materiaal. Ligt aan meer zaken.
Daarnaast heb je een veel stabielere machine nodig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Ik kan op mijn machine met een gewone frees sneller materiaal verwijderen dan met mijn wisselplaathouders. Heeft voornamelijk te maken met de diepte; met een gewone frees kan ik best 2-3x de diameter diep, met een body met 2 wisselplaten niet. Scheelt natuurlijk ook dat ik geen grote houders kan gebruiken, dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet. Verder vreten wisselplaten toch meer vermogen voor dezelfde materiaalafname dan een mooi scherpe vingerfrees.
Daar staat dan weer tegenover dat 2 snijkantjes van een wisselplaat verslijten lang zo prijzig niet is als een vingerfrees met dezelfde diameter verslijten, en het is een stuk minder makkelijk kapot te krijgen. Dat maakt het tot een knap economische manier om grotere hoeveelheden materiaal te verwijderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door assink »

Waarom geen Poly-v riem in plaats een tandriem? Dat bouwt compacter, en is stiller. Enige nadeel is dat indexeren niet gaat, maar ik weet niet of dat een harde eis voor je is?
Kan me voorstellen als je aan ridgid tapping wilt of een toolchanger wilt dit wel een probleem is.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Beetje standaard wisselplaat frees is ook niet bedoeld om heel diep in 1x te gaan (uitzonderingen daargelaten).

Ik gebruik alleen wisselplaatfrezen als ik heel diep moet (waar een standaard frees niet bij komt) of als ik veel 3d moet frezen (met een radiusfrees bv).
Dan heb je ruw de contouren van het gefreesde onderdeel al. En dan hoef je alleen maar de boel af te werken.
Ik frees dan bv 80% diameter frees en maar 1 a 4mm max diepte, afhankelijk van het onderdeel.

Dan heb ik nog wisselplaat bodies met een 20mm (1 snijder), 25mm (2 snijder) en 50mm (4 snijder) zodat ik overal bij kan.

Maar 80% van het werk doe ik met een normale ruwfrees.
Kleinere diameter -> je komt overal beter bij
De meeste onderdelen zijn sneller te frezen met de ruwfrees dan met een wisselplaatfrees (complexe onderdelen weer met een wisselplaatfrees).

Wisselplaatfrezen vragen ook meer van je machine. Zowel vermogen, koppel als stijfheid.
Op mijn oude 7.5pk machine trok ik de spindelload zo naar 100%. Op mijn nieuwe met 15pk en stuk meer koppel geen problemen.

En je moet je afvragen of het investeren in een goeie (geen ali) wisselplaat body rendabel is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Ik zal ook eens een keer kijken voor een 16mm ruwfrees met een kleine radius onderaan aan de snijkanten (bullnose). Een lager volume spanen klinkt aantrekkelijk.

Investeren in een betere wisselplaatbody, nee, dat heeft in mijn geval niet zoveel zin. Hooguit eentje van een mm of 25-30 diameter met ronde plaatjes, die zou nog wel handig zijn. De CTC-tools bodies presteren verder prima voor het doel waar ik ze voor gebruik (economisch veel materiaal weghakken of heel diep frezen). Veel meer dan een wisselplaat op de plek houden hoeft een body ook niet te doen; je kunt het geld beter besteden aan een paar goede kwaliteit APMT/APGT plaatjes.
Perfect zijn ze echter niet; als je een verticale wand freest in meerdere Z-stappen dan is die wand net iets geribbeld. Enkel bruikbaar voor voorfrezen en vlakfrezen dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Perfect 90 graden met zoiets is sowieso moeilijk.
Je hebt bijna altijd een overgang van 1 of een paar honderste (ook weer afhankelijk van het gereedschap).
Ligt niet zozeer aan de APMT/APGT wisselplaten.

16mm ruwfrezen zijn wel pittig, zou ik niet in een 2.2kw spindeltje hangen :P
Laatst gewijzigd door willy wonka op 07 jun 2019 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Op de spindel zit standaard een htd5 50tands pully. Die komt dus ook op de motor want moet een 1 op 1 overbrengen wezen ivm de toolchanger. Een htd5 riem vind ik zelf niet zo log en kan het makelijk kwijt in de kop.

Gebruik momenteel vaak een 10mm 3snijder frees voor aluminium. 20mm diep en 1.2mm voorzet met 1000mm/min dat geeft al een mooie spanen regen op de bf25.

Stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef: 07 jun 2019 12:52 Perfect 90 graden met zoiets is sowieso moeilijk.
Je hebt bijna altijd een overgang van 1 of een paar honderste (ook weer afhankelijk van het gereedschap).
Ligt niet zozeer aan de APMT/APGT wisselplaten.
Zal inderdaad een paar honderdsten zijn. Goed zichtbaar, maar dat is het bij aluminium al gauw.
Ik geef kwaliteit van de body van slechts een paar euro gewoon de schuld, en belangrijk vind ik het niet.
16mm ruwfrezen zijn wel pittig, zou ik niet in een 2.2kw spindeltje hangen :P
Die heb ik dan ook niet :lol:
(ik heb bij 9000rpm maximaal 6kW ter beschikking, 3000-9000 schaalt evenredig, 9000-18000 neemt het koppel af. Voor alu is die 16mm wel een mooi maatje)
stef110 schreef: 07 jun 2019 13:02 Op de spindel zit standaard een htd5 50tands pully. Die komt dus ook op de motor want moet een 1 op 1 overbrengen wezen ivm de toolchanger. Een htd5 riem vind ik zelf niet zo log en kan het makelijk kwijt in de kop.
Is dat niet zonde van het motorkoppel? Je BT30 cartridge kon geen 12000rpm draaien toch? Dan zou ik eerder kiezen voor een 1:2 of 1:1.5 overbrenging en een extra indexpuls op je spindel. Met een 25t riemschijf op de motor heb je nog steeds 12 tanden in aangrijping, en dat is volgens de regeltjes helemaal okee.
Die extra indexpuls kan ook zo simpel zijn als een schijfje staalplaat bovenop je 50t riemschijf met een spleetje erin waar je zo'n vorkvormige optische sensor naar laat kijken. Zo heb ik het ook op mijn draaibankje gedaan. De besturing weet dat-ie 20000 pulsen oid per omwenteling binnen krijgt en de index komt van de spleet in plaats van de servo.

En dat extra koppel dat je ter beschikking krijgt door de reductie komt goed van pas als je gaat boren, tappen, etc. Schokken en variaties in afgenomen koppel komen half zo hard door, wat je regellus prettiger vind.
Gebruik momenteel vaak een 10mm 3snijder frees voor aluminium. 20mm diep en 1.2mm voorzet met 1000mm/min dat geeft al een mooie spanen regen op de bf25.
Voor enkelstuks freeswerk gaat dat ook meer dan vlot genoeg, tenzij enkelstuks inhoud dat je 10 kilo aluminium weg moet knauwen. Maar als je machine het kan dan ga je dat vanzelf ook wel eens doen; zo heel inefficient kwa tijd en kosten is het niet eens om een groter onderdeel in z'n geheel uit een blok toolingplate te beeldhouwen en daarbij 85% van het aluminium weg te frezen.
(alleen die ongelofelijke berg spanen.... :lol: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Deze motor heb ik ook in 2.2kw op mijn Draaibank zitten. Fijne motor en maakt geen herrie van zich zelf. Riem zou meer lawaai maken.
Ben niet bang dat je te kort gaat doen hier aan. :)
Ik zou het zelf ook bij 1:1 overbrenging houden. Dan maak je makkelijker gebruik van de encoder in de motor zelf.

Heb je ook de originele driver er bij aangeschaft? Wel zo fijn aan sluiten.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Heb je een nieuwe spindel op je machine zitten Bart? dacht dat je een 3 of 3,5kw spindel gebruikte?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Nee, nog steeds diezelfde 0-9000rpm constant koppel / 9000 - 18000 constant vermogen HF spindel. Ding kan 4kW volcontinu, 6kW met lagere duty cycle.

En het kostte destijds een lieve duit, maar dat maatje past me nog steeds heel prima. Relatief veel koppel in het toerengebied waar ik het nodig heb, bruikbaar hoge toeren voor pierewaaien met de kleinere frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

@ ebos, ja heb een complete set besteld alleen de regelaar en kabels zitten in een ander pakket die moet nog binnen komen.

Ben momenteel bezig met het levelen en monteren van de geleiders op de kolom. Epoxy is gegoten alleen is niet helemaal goed gegaan vrees ik. Ze lopen momenteel over een lengte van 900mm 0,15mm uit elkaar in de hoogte.
Morgen een poging wagen om dat weg te schuren als dat lukt :roll: .

Vandaag een mooi pakketje mogen ontvangen met daarin het hartje van de machine een nieuwe edingcnc 760 controller met alle breakout boards en een relay shield alvast voor de toolchanger. Hartelijk dank Hardware-cnc voor de super service!

Stef

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie