BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Na lang wikken en wegen en vele maanden online struinen voor een betaalbare (hobby-matig) kant-en-klaar oplossing om meer flexibiliteit te hebben m.b.t. mijn ATC (ISO25 toolholders zijn zeer slecht verkrijgbaar, of absurd duur) heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om zelf een BT30 setup te maken.

Het plan word om de ISO25 BF20 kop er te halen en deze in zijn geheel te vervangen voor een aluminium kop/behuizing die een BT30 spindel gaat dragen.

Omdat het hobby matig is en ik het betaalbaar wil houden (wat is betaalbaar :evil: ;) ), zal ik soms wat concessies moeten doen. De reden dat ik de knoop heb doorgehakt is omdat ik een 2e hands 11.000rpm servo motor goedkoop heb kunnen bemachtigen die ik komende week ophaal (details volgen nog) en daarom een grote kostenpost al weggeschreven is.

Ik heb dit draadje geopend omdat enerzijds ik ongetwijfeld jullie hulp nodig heb m.b.t. kennis en ervaring en anderzijds om anderen aan te moedigen om iets soortgelijks te doen. Ik hoop door dit in een draadje te zetten informatie en kennis m.b.t. betaalbare ATC spindels (en in het specifiek BT30) samenkomt zodat wellicht de drempel voor anderen lager wordt om zoiets te ondernemen.

Er is heel weinig informatie/ervaring gedeeld met het gebruik van Chinese BT30 spindels terwijl, wanneer het goed werkt, het op de lange termijn een goede oplossing kan zijn. BT30 toolholders zijn van goede kwaliteit al goedkoop te krijgen (25 euro nieuw p/st, 12k rpm), veel verschillende opnames (facemill, ER, speciale opspangtangen) en 2e hands heel veel verkrijgbaar. M.a.w. eenmaal de pijn van de bouw/aanschaf van een BT30 ATC spindel heb je er daarna je leven lang plezier van.

Het globale plan:

Vervang de huidige kop met ISO25 ATC + 0.75kw motor riemaangedreven voor een zelf gemaakte aluminium kop/behuizing die een direct drive BT30 spindel uit 'China' huisvest. De kop moet 1:1 op de BF20 stalen mountplate/slede passen: dus ik wil de mountplate van de kop namaken.

De kop zal relatief simpel worden en uit aluminium panelen opgebouwd worden. (alle 6 zijden als een doosje in elkaar gezet)

Ontwerp eisen:

-Modulair: losse motor, losse spindel zodat ik in de toekomst kan upgraden of delen kan vervangen/onderhouden in de lange toekomst.
-Ik frees 99% van de tijd aluminium
-rpm range: 10.000-15.000 rpm (balans tussen laag-hoog rpm voor aluminium en kosten met ATC. Daarnaast behoud ik hiermee wat koppel voor facemills die op lager toerental moeten.
-Pneumatische ATC: harde eis, dit is de reden dat ik van ISO25 naar BT30 ga. Tool carrousel is niet nodig, wel dat ik een vaste bibliotheek/voorraad toolholder met frezen erin kan opbouwen zodat ik door kan frezen zonder telkens freeslengte op te meten tussen tool-changes door

De freesmachine

-BF20L omgebouwd naar kogelomloop spindel (ik meen ISEL 16mm)
-EdingCNC CPU5A4E
-Kleine compressor (25L) voor aandrijving van ATC; geen ruimte voor grotere compressor, frees staat in de keuken ;).
-Stappen motor zonder feedbackloop

Huidige setup (te vervangen dus)

Draait op +/- 8000 rpm (85 hz voor 3000rpm motor + overdrive in riem overbrenging is ongeveer 8000rpm)

AfbeeldingP1150587
AfbeeldingP1150586
AfbeeldingP1150585
AfbeeldingP1150584


De problemen/uitdagingen
(voornamelijk financieel uitgedaagd, voor veel geld is alles mogelijk ;)):

1. welke spindel? Ik ben in contact met aantal alibaba leveranciers. Er zijn verschillende opties mogelijk die verderop uiteengezet worden.
2. aandrijving van de servo motor: de motor heeft een resolver decoder (wat een beetje gedateerd is en wat moeilijker is om daar een (betaalbare) driver voor te vinden) ipv een hall-effect.
3. Connectie tussen servo motor en de direct drive (DD) spindel: uit de toegestuurde documentatie blijkt dat de verschillende spindels een opname van 28mm-38mm hebben, terwijl de servo motor 11mm heeft. De uitdaging is om een geschikte koppeling te vinden die 11k rpm aankan
4. De meeste spindels moeten extern gekoeld worden door middel van olie (of koelmiddel? bijv voor waterkoeling voor pc's?). Dat betekend dat de spindel in een 'buis/tunnel/mantel' gemonteerd moet worden met een nauwkeurige diameter waar het koelmiddel om de spindel rond gepompt kan worden. Productie van zo'n mantel kan ik zelf niet (geen draaibank); leverancier vinden die dit kan voor een te rechtvaardigende prijs.

Ik heb de problemen in 4 verschillende reacties hieronder gezet zodat ik die in de loop der tijd kan updaten; m.a.w. de 5 bovenste reactie zijn 'van mij'

M.b.t. bovenstaande problemen heb ik een aantal ideeën/oplossingen in mijn hoofd, die ik van harte laat afschieten door jullie. Echter hoop ik dat jullie in het achterhoofd houden dat het betaalbaar moet blijven en aan mijn eisen moet blijven voldoen (m.a.w. een kant en klare 24k ATC spindel van 3000 euro gaat hem niet worden).

Om te voorkomen dat ik grote bedragen uitgeef aan onderdelen die ongeschikt blijken te zijn of met andere grote investeringen blijken te komen wil ik proberen om eerst alle ontwerpen/ideeen uit te kristalliseren met kritiek en hulp van jullie zodat er een goede plan van aanpak komt en dan de producten aangeschaft worden. Dat geeft mij ook wat tijd om de tweedehands markt af te struinen (bijvoorbeeld een geschikte servo drive).

Zoals gezegd compromissen zullen gesloten moeten worden, maar ik hoop de juiste balans tussen kwaliteit en kosten te kunnen gaan vinden!
Laatst gewijzigd door Caesar op 17 jun 2017 13:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Welke Spindel?

Bericht door Caesar »

probleem 1: welke spindel

De eisen: (ik zie jullie mening graag tegemoet!)

-BT30 (betaalbare toolholders, grote diversiteit en makkelijk te leveren)
-12.000-15.000 rpm (meer is altijd beter, maar ik ben niet van plan om sneller te gaan; als ik 20k+ nodig heb monteer ik wel zo'n all-in-one water gekoelde spindel zonder atc aan de zijkant van de huidige behuizing)
-Direct Drive (ik heb ruimte in de hoogte, niet in de breedte/diepte voor een riem aandrijving: plus compliceert de overbrenging door pulley's/riemen en ik heb een 1kw 11k rpm servo tot mijn beschikking)
-ATC drawbar op lucht/pneumatiek (ingebouwd in spindel)
-Drive-cogs/dogs.
-interne koeling d.m.v. vet, mogelijk externe koeling d.m.v. olie/koelmiddel

De opties:

Ik heb er een aantal op het oog, waarbij o.a. 1 leverancier 3 spindels heeft die interessant zijn (allemaal zelfde prijs-range gek genoeg):

1. 12.000rpm BT30
AfbeeldingHN-95ZL-BT30
1,150-1,250$ per stuk (bij afname van 5 stuks, kijken of het mogelijk is om 1 af te nemen)

2. 18.000rpm BT30
AfbeeldingHN-100ZL-BT30
1,150-1,250$ per stuk (bij afname van 5 stuks, kijken of het mogelijk is om 1 af te nemen)

3. 24.000rpm BT30
Afbeelding100Dk24-BT30
1,150-1,250$ per stuk (bij afname van 5 stuks, kijken of het mogelijk is om 1 af te nemen)

Ook heb ik contact gehad met een leverancier m.b.t. de volgende:

4. 12.000rpm BT30
AfbeeldingBT30 drawing

Prijsrange: 1,600-2,000$ per stuk (afname 1 stuks): daar zouden we het nog over moeten hebben. Dat is significant hoger dan de eerder genoemde leverancier mits de eerst genoemde ook per stuk levert)

Nu zeggen looks niet zoveel m.b.t. kwaliteit, maar het geeft naar mijn idee wel weer wat de afwerking/instelling is m.b.t. kwaliteit (voor zover dat dus wat waard is):

Afbeelding100Dk24-BT30 - photo

AfbeeldingBT30 photo

uiteraard komt bij bovenstaande prijzen nog verschepen + douane + btw erbij (voor het gemak +/- 450 euro totaal)

Afgezien of ze de specificaties waarmaken (eerste 3: <0.002mm statische runout, en <0.008mm op lengte van 300mm, tweede <0.008mm op lengte van 200mm) zien jullie problemen/voordelen m.b.t. de bouw van de spindel?

Spindel 4 lijkt de langste behuizing te hebben zodat de mantel eromheen ook langer moet worden. Dit is een nadeel voor productie van de mantel, maar een voordeel m.b.t. de stabiliteit lijkt me?
Laatst gewijzigd door Caesar op 17 jun 2017 14:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Welke servo drive?

Bericht door Caesar »

Welke servo drive?

De gespeficieerde details van de servo volgen deze week, maar de servo heeft de volgende eigenschappen:

RPM: 11.000
Stall Torque: 1.9Nm
Stall stroom: 3.96A (230VAC) (dus ongeveer 1kw vermogen te leveren)
Feedback: Resolver type (helaas)

Eisen:

-Ondersteuning voor 11k toeren
-RPM instelbaar d.m.v. 0-10V of PWM signaal van CPU5A4E
-+/- 1kw-1.5kw range

Ik heb wat ervaring met VFD's en die zijn in vele verschillende modellen en specificaties te koop als particulier, maar servo drives heb ik geen ervaring mee en informatie/beschikbaarheid als particulier is heel sumier. Meeste topics gaan niet diep in op de mogelijkheden tot aankoop van een geschikte servo drive; en servo drive lijkt hand in hand te gaan met de professionele industrie en dus per definitie duur :(.

Nu allereerst de vraag: heb ik perse een servo drive nodig die gebruik maakt van de feedback loop? Ik zou niet perse geïnteresseerd zijn in de feedback loop omdat ik geen tool-carrousel ga gebruiken. M.a.w. de positie van de spindel/drive-dogs maakt mij niets uit. Echter heeft een servo voeding/drive perse de feedback nodig om goed te werken? Dat mijn snelheid dan iets indipt bij belasting maakt mij in dit geval niet zoveel uit. Ik zoek een goedkope oplossing om de servo drive op 11k rpm te voeden.

Mocht ik toch perse een feedback-loop nodig hebben, dan zit ik dus helaas vast aan de resolver (i.p.v. SinCos of incremental Encoders).

Een nieuwe drive dit dit zou kunnen en ik als particulier kan kopen is bijvoorbeeld deze:

Granite Argon

Is helaas het duurste model (489 €) in hun assortiment, maar ondersteunt als enige Resolver feedback. Lijkt een hele mooie driver te zijn met veel opties en ondersteuning, maar daar is de prijs dan ook naar. Echter andere nieuwe te verkrijgen modellen (met prijs voor particulier aankoop) kan ik niet vinden.

Hebben jullie hier wat ideeën over/ervaring mee?

Ik zou het niet erg vinden om een 2e handsje te vinden. Ik heb alle poespas niet nodig (pc-controlled etc), als hij maar aangaat en reageert op de 0-10V of PWM output signaal van de CPU5A4E. Maar wat zijn dan courante merken/modellen waar ik op kan zoeken op Ebay (mag internationaal zijn)?
Laatst gewijzigd door Caesar op 17 jun 2017 14:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Gereserveerd voor probleem 3: koppeling tussen motor en spindel (direct drive)
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Gereserveerd voor probleem 4: mantel voor spindel koeling
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Gereserveerd voor ontwerp van de behuizing van de spindel
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door kawarider »

Interessant. ATC lokt hier ook, gewoon omdat het kan. Riemaandrijving heb ik liever niet. Koppeling moet toch niet te lastig zijn? Meestal zit de pullstud in de weg voor directe aandrijving. Dat zijn interessante spindels die je gevonden hebt. Koelmantel is toch niet meer dan een cilinder om de spindel? Met o-ringen afgedicht en toe/afvoer. montage op de kolom lukt je ook wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door benkr »

Een tijdje geleden, ergens in maart of zo ben ik bij POPOL167 geweest om een aantal Beckhoff servodrives aan de praat te brengen. Ik heb er toen een aantal voor hem aan de praat gemaakt en er toen ook zelf een paar van hem overgenomen / gekregen.
Ik denk dat hij er best eentje aan je wil verkopen voor een niet al te absurd bedrag, neem eens contact met hem op.
Hij had o.a. nog een 7 kW drive de ik toen niet aan de gang kreeg, maar waar ik van denk dat het probleem alleen maar slechte contacten en verkeerde instellingen is, ik heb er zelf ook zo eentje van hem meegebracht die ik toen niet aan de praat kreeg, die draaide al heel snel daarna en mankeerde niets, die zit nu op mijn boor/freesmachine. Nadeel van die drives is wel dat ze met 3 fasen gevoed moeten worden, ik weet niet of je dat hebt. En die 7 kW is het maximum, maar minder vindt die drive ook goed. En ja, ze hebben een resolver terugkoppel ingang, de uitdaging is alleen wel om die goed aan te sluiten, dan moet je dus van jouw resolver de aansluitingen weten.
Een ander nadeel is dat POPOL167 in zuidwest België woont, vrijwel tegen de Franse grens aan, was voor mij vanuit Tilburg 210 km rijden heen, en ook weer terug.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Heren, alvast bedankt voor de reacties.
Koppeling moet toch niet te lastig zijn? Meestal zit de pullstud in de weg voor directe aandrijving. Dat zijn interessante spindels die je gevonden hebt. Koelmantel is toch niet meer dan een cilinder om de spindel? Met o-ringen afgedicht en toe/afvoer. montage op de kolom lukt je ook wel.
Voor wat ik begrijp zit de luchtcilinder ingebouwd in de kern, en sluit je de luchtdruk aan op een nippel aan de zijkant. Bij mijn huidige setup zie je inderdaad dat de luchtdruk actuator aan de bovenkant zit en inderdaad in de weg zou zitten voor direct drive.

De reden dat ik een beetje op zie tegen de koelmantel is omdat ik zou denken dat de toleranties redelijk strak moeten zijn omdat ander de koelvloeistof niet netjes de 'schroefdraad' volgt. Maar ik kan mij vergissen, heb jij daar meer ervaring mee? ik heb het nog nooit in het echt gezien, ik ga alleen maar af op informatie van de leveranciers en die geven niet veel meer informatie dan de tekeningen.

Een tijdje geleden, ergens in maart of zo ben ik bij POPOL167 geweest om een aantal Beckhoff servodrives aan de praat te brengen. Ik heb er toen een aantal voor hem aan de praat gemaakt en er toen ook zelf een paar van hem overgenomen / gekregen.
Ik denk dat hij er best eentje aan je wil verkopen voor een niet al te absurd bedrag, neem eens contact met hem op.
Hij had o.a. nog een 7 kW drive de ik toen niet aan de gang kreeg, maar waar ik van denk dat het probleem alleen maar slechte contacten en verkeerde instellingen is, ik heb er zelf ook zo eentje van hem meegebracht die ik toen niet aan de praat kreeg, die draaide al heel snel daarna en mankeerde niets, die zit nu op mijn boor/freesmachine. Nadeel van die drives is wel dat ze met 3 fasen gevoed moeten worden, ik weet niet of je dat hebt. En die 7 kW is het maximum, maar minder vindt die drive ook goed. En ja, ze hebben een resolver terugkoppel ingang, de uitdaging is alleen wel om die goed aan te sluiten, dan moet je dus van jouw resolver de aansluitingen weten.
Een ander nadeel is dat POPOL167 in zuidwest België woont, vrijwel tegen de Franse grens aan, was voor mij vanuit Tilburg 210 km rijden heen, en ook weer terug.
Ik zal hem eens een berichtje sturen, echter heb ik alleen 230V tot mijn beschikking.

Speaking of, ik heb de motor opgehaald, maar ik ben er niet zeker van dat deze wel geschikt is?? :evil:

Echter, ik heb 0.0 ervaring met servo motoren en drives dus ik kan mij vergissen.

Dit zijn de specs:

Mavilor BLS-072
Geen rem, wel resolver encoder

AfbeeldingSpecs

Reden dat ik had gehoopt/gedacht dat deze geschikt zou zijn (voor mijn doeleinden) is het volgende:

-11000 rpm
-+/- 1kw (gebaseerd op 230V*3.96A ) opgenomen vermogen

Mijn huidige setup is namelijk een simpele 3 fase motor van 750w, gevoed met 230V door een VFD die op 85hz draait en een overdrive setup heeft d.m.v. de pullies (ongeveer 1.5:1). Daarmee verlies is dus koppel (buiten normaal werkgebied en overdrive), waarbij een 1kw 11.000 toeren juist binnen zijn gespecificeerde werkgebied werkt.

Maar als ik dan naar de afmetingen kijk, ben ik niet erg onder de indruk van mijn nema44 formaat servo drive:

AfbeeldingP1150594

AfbeeldingBLS-072

Ik begrijp dat een servo drive wel veel efficienter is/compacter is in vergelijking met een standaard 3 fase asynchrone motor, maar dat het zoveel scheelt?

Denken jullie dat deze motor geschikt zou zijn voor standaard aluminium freeswerk, met frezen t/m 12mm? Huidige setup kan het net aan, vandaar dat ik gehoopt had dat dit de marge wat groter maakt. (ik kan geen servo's betalen van 3kw ;))

Ik zal Popol67 een PM sturen. Ik woon in Roosendaal, dus niet absurd ver van Belgie. Wat is jouw ervaring met servo drives? Ik begrijp dat je ze ook nog moet programmeren met software. Mocht ik er een 2ehands vinden, zit ik daarna vast met het vinden van de juiste software om ze in te stellen voor mijn setup? ik kan me voorstellen dat veel van die software als hobbiest niet online te downloaden/te vinden is? Of is alles instelbaar zoals op een VFD, dan kom ik er wel uit denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door benkr »

Ik denk dat die 1,9Nm wat aan de magere kant is voor het frezen met 12mm op niet al te hoge snelheid maar heb er niet echt ervaring mee. Ik denk dat DaBit deze vraag beter kan beantwoorden, hij kan ook real-time het vermogen van zijn freesspindel aflezen, misschien valt het allemaal wel heel erg mee.
Ik kan je eventueel wel helpen aan een wat grotere servo-motor (1,9 of 2,7 of 4kW), maar die halen maar 3000 rpm.
Die servodrives die Popol167 heeft zijn wel in staat om jouw motor aan te drijven denk ik, en ze kunnen eventueel zelfs ook nog met step/dir signalen gestuurd worden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door kawarider »

Caesar voor wat betreft het afdichten van spiraal: boeit niet. Als koeling er wat in gestuurd wordt prima. Lekverliezen boeien niet. Afdichting op bovenste en onderste o-ring wel natuurlijk, anders wordt t een kliederboel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door serum »

Of je voldoende koppel hebt voor een 12mm freesje; sterk afhankelijk. Ben je een verstokte sleuventrekker of schuw je een trochoidaal of adaptive clearing niet? (mocht je dat niet doen, kan ik je sterk adviseren dat te gaan doen, het is begeisterend mooi om te zien)

Ik werk zelf erg graag met 8mm carbide/vhm freesjes en ga hier moeiteloos 15mm en dieper door aluminium, als je de WOC maar in de gaten houdt.

YIHAAA!! hij is weer online! (in iets andere vorm, maar wel zeer bruikbaar voor je situatie)
http://fswizard.com/

Daar kan je online e 12mm freesje opgeven, en je eigen voorkeuren qua diepte (geen idee of je met strategisch freest of geulen ploegt) :mrgreen:

In bovenstaande wizard kan je het benodigde koppel zien. Zit nog een klein grapje in, ondanks dat je hem op metrisch zet, blijft het koppel in lb/inch.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door Caesar »

Ik kan je eventueel wel helpen aan een wat grotere servo-motor (1,9 of 2,7 of 4kW), maar die halen maar 3000 rpm.
Die servodrives die Popol167 heeft zijn wel in staat om jouw motor aan te drijven denk ik, en ze kunnen eventueel zelfs ook nog met step/dir signalen gestuurd worden.
Bedankt, maar ik wil juist afstappen van de riem-aandrijving en dus is 3000rpm te laag helaas. Wel bedankt voor je aanbod.
Ik denk dat die 1,9Nm wat aan de magere kant is voor het frezen met 12mm op niet al te hoge snelheid maar heb er niet echt ervaring mee. Ik denk dat DaBit deze vraag beter kan beantwoorden, hij kan ook real-time het vermogen van zijn freesspindel aflezen, misschien valt het allemaal wel heel erg mee.
en

Of je voldoende koppel hebt voor een 12mm freesje; sterk afhankelijk. Ben je een verstokte sleuventrekker of schuw je een trochoidaal of adaptive clearing niet? (mocht je dat niet doen, kan ik je sterk adviseren dat te gaan doen, het is begeisterend mooi om te zien)


Ik heb inmiddels contact gehad met Popop167....dus we bekijken de mogelijkheden even.

Ik frees nagenoeg alles trochoidaal. Omdat ik geen grote compressor heb en dus spanen niet goed kan afblazen is dat vaak ook een probleem met sleuven frezen. Daar probeer ik in mijn ontwerpen en CAM sessies altijd trochoidaal en meer ruimte te programmeren zodat de frees zo min mogelijk sleuven freest.

12mm is eigenlijk het maximale wat ik ga inspannen, maar voornamelijk 5-6-8mm en soms 3mm (soms; omdat ik dus toeren tekort kom en het pellen anders eindeloos lang duurt). Ik ga wel gebruik maken van facemil'ls, maar dan neem ik maar 0.3mm per keer af, zoals ik dat nu ook doe.

Ik weet niet zo goed hoeveel koppel de huidige setup kan leveren, maar het toerental zinkt in wanneer ik een 12mm in een helical laat 'boren' in het materiaal. Dat gaat niet super, dus ik boor standaard voor, om vervolgens trochoidaal verder te frezen.
YIHAAA!! hij is weer online! (in iets andere vorm, maar wel zeer bruikbaar voor je situatie)
http://fswizard.com/

Daar kan je online e 12mm freesje opgeven, en je eigen voorkeuren qua diepte (geen idee of je met strategisch freest of geulen ploegt) :mrgreen:

In bovenstaande wizard kan je het benodigde koppel zien. Zit nog een klein grapje in, ondanks dat je hem op metrisch zet, blijft het koppel in lb/inch.
hmm, als onafhankelijk van de diameter die ik erin stop blijft het benodigd koppel hetzelfde....dat verandert niet met de diameter, kan dat kloppen?
Ik werk zelf erg graag met 8mm carbide/vhm freesjes en ga hier moeiteloos 15mm en dieper door aluminium, als je de WOC maar in de gaten houdt.
wat voor (vermogen) motor gebruik jij? Hoeveel rpm en down/overdrive?

Maar kan ik uit jullie reacties halen dat huidige motor niet per definitie kansloos is en niet per definitie onderbemeten is? Zoals gezegd, het zal voor nu een compromis zijn, maar ik kan altijd upgraden in de toekomst, maar als ik huidige setup kan evenaren (750watt asynchroon in 'overdrive') dan ben ik op dit moment al dik tevreden. Dan kan ik, als de tijd rijp is, altijd nog een grotere servo erop zetten, als we echt 5mm met een 40mm facemill wil gaan pellen.
Caesar voor wat betreft het afdichten van spiraal: boeit niet. Als koeling er wat in gestuurd wordt prima. Lekverliezen boeien niet. Afdichting op bovenste en onderste o-ring wel natuurlijk, anders wordt t een kliederboel.
thanks, maar geen gezeik dan met vibraties etc? of is het alleen de flens die de spindel op zijn plek houd en vibraties tegenhoud?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30

Bericht door benkr »

De grootste uitdaging wordt denk ik om een koppeling tussen motor en spindel te maken die bij 11000 rpm nog goed gebalanceerd is. Hoe denk je dit op te gaan lossen?
Plaats reactie