Portaalfrees Epoxy & Staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Sven »

Versie 2.

Als je de stalen delen gaat lasersnijden, neem ook sleuven en tabs op zodat alles zonder lassen ook al in elkaar blijft zitten, kost meer tijd achter de pc maar bespaard veel meer tijd bij het lassen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Firehunter »

Leuk om te zien dat je mijn ontwerp als basis gebruikt!

Helaas heb ik mijn machine wegens tijdgebrek nog niet echt gebruikt. De t-gleufplaat ligt nog steeds ernaast te wachten...
Ondertussen zit ik wel af en toe na te denken over wat ik eventueel anders zou doen als ik nog zo'n machine zou maken. Het principe van een EG-basis met EG-zijkanten en een stalen brug zou ik nog steeds zou houden, maar het gaat meer om de details en afwerking wat ik waarschijnlijk anders zou doen. Ik heb nu bijvoorbeeld "zelfnivellerende" epoxy gebruikt om een vlakke basis te krijgen voor de lange Y-rails. Ik ben bang dat dit op lange termijn niet verstandig is, omdat het toch een soort van kunststof is. Ik heb nog niks weer gemeten, maar het kan zijn dat in loop van de tijd de rails iets in de epoxy gedrukt zijn. In plaats daarvan zou ik voor extra dikke stalen strips (bijv 15mm) kiezen, om deze te laten vlakfrezen inclusief referentie rand om de rails mee uit te lijnen.

Iets anders wat ik erg lastig vond, was het bevestigen van de karretjes van de Y-as (de langste rails). Omdat de brug van stalen buizen en lasergesneden platen is gemaakt, moest dit gelast worden. Nou had ik nog vrijwel geen ervaring met lassen, dus waarschijnlijk zijn daardoor (en het vooraf schoonschuren) de bevestigingsvlakken van de brug een beetje krom geworden. En omdat de wagentjes aan meerdere zijden (links, boven, rechts en tussenin) afgeschermd zijn door andere platen, was het erg lastig om dit met voelerband te compenseren. Als ik de schroeven van de karretjes nu nét iets te strak of te los draai, rolt de brug moeilijker en lawaaiiger. Uiteraard is dit ook weer op te lossen door een andere werkwijze, andere materialen, of bijvoorbeeld achteraf weer vlakfrezen.

Bij een volgende machine zou ik ook gaan zoeken naar een manier om de rails en KO-spindels stofdicht af te werken. En eventueel een kast om de hele machine.

De mix van basalt split, inveegsplit en zilverzand leek mij op zich wel goed. Maar wat je misschien anders kunt doen, is voor rondere steentjes kiezen. Ik moest echt stampen om de mix goed in alle hoekjes te krijgen. Basalt split heeft nogal hoekige vormen en inveegsplit is ook best wel scherp. Wanneer je rondere materialen gebruikt, is het denk ik ook makkelijker in een vorm te gieten.

Nog één tip, doe de steppers van de Y-as aan de achterkant. Aan de voorkant, waar je het materiaal in legt, kunnen ze erg irritant in de weg zitten.
En als je geld over hebt, neem servo's ipv steppers :roll: :lol:

Mocht ik nog meer dingen bedenken, meld ik mij weer.
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Roy093 »

Hallo Firehunter,
ik vind het dan weer leuk dat je reageert op mijn draadje op dit forum!

Ik wil dikke gietijzeren staf (30mm hoog) ingieten met de mal die dan naderhand worden vlak gefreesd zodat je nog genoeg body overhoud.
deze te laten vlakfrezen inclusief referentie rand om de rails mee uit te lijnen
Wat bedoel je hiermee? een soort lange rechte rand aan beide zijden laten frezen zodat je de rails eenvoudiger recht kunt stellen?
(een soort pasrand zoals bij sommige centrische vormen, maar dan recht en maar aan 1 kant?)
iets anders wat ik erg lastig vond, was het bevestigen van de karretjes van de Y-as (de langste rails). Omdat de brug van stalen buizen en lasergesneden platen is gemaakt, moest dit gelast worden. Nou had ik nog vrijwel geen ervaring met lassen, dus waarschijnlijk zijn daardoor (en het vooraf schoonschuren) de bevestigingsvlakken van de brug een beetje krom geworden. En omdat de wagentjes aan meerdere zijden (links, boven, rechts en tussenin) afgeschermd zijn door andere platen, was het erg lastig om dit met voelerband te compenseren. Als ik de schroeven van de karretjes nu nét iets te strak of te los draai, rolt de brug moeilijker en lawaaiiger. Uiteraard is dit ook weer op te lossen door een andere werkwijze, andere materialen, of bijvoorbeeld achteraf weer vlakfrezen.
Als je de stalen delen gaat lasersnijden, neem ook sleuven en tabs op zodat alles zonder lassen ook al in elkaar blijft zitten, kost meer tijd achter de pc maar bespaard veel meer tijd bij het lassen.
Ik wil ook laser gesneden platen gebruiken, en zoals eerder genoemd, is het de moeite waarde om daarvoor uitsnedes en stukjes uit te laten snijden zodat het al makkelijker past.
De plaat waarop de wagentjes worden gemaakt maak ik nog iets dikker en mocht ie na het lassen niet vlak zijn, dan laat ik hem vlakken. op zich kan ik gelukkig aardig overweg met mijn (tig) lasapparaat.
ij een volgende machine zou ik ook gaan zoeken naar een manier om de rails en KO-spindels stofdicht af te werken. En eventueel een kast om de hele machine.
Ik wil hem eerst draaiende hebben, en daarna kan ik altijd nog een soort vouwbalg om mijn spindels maken! Ik ben daar ook groot voorstander van!
De mix van basalt split, inveegsplit en zilverzand leek mij op zich wel goed. Maar wat je misschien anders kunt doen, is voor rondere steentjes kiezen. Ik moest echt stampen om de mix goed in alle hoekjes te krijgen. Basalt split heeft nogal hoekige vormen en inveegsplit is ook best wel scherp. Wanneer je rondere materialen gebruikt, is het denk ik ook makkelijker in een vorm te gieten.
Oke, goede tip! ik heb totaal geen ervaring met epoxy mengsels, maar dit lijkt me een leuke uitdaging! en dan dus wel gewoon die verhoudingen aanhouden qua grootte.
Nog één tip, doe de steppers van de Y-as aan de achterkant. Aan de voorkant, waar je het materiaal in legt, kunnen ze erg irritant in de weg zitten.
Die tip ga ik zeker mee nemen!
En als je geld over hebt, neem servo's ipv steppers :roll: :lol:
Waarom? ik zie bijna iedereen hier werken met steppers? is dan dan alleen vanwege de prijs?
Ps, ik hoop dat ik eens bij jou machine mag komen kijken!

Zo, dat was het weer, bedankt voor de reacties en feedback!
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Firehunter »

Ik wil dikke gietijzeren staf (30mm hoog) ingieten met de mal die dan naderhand worden vlak gefreesd zodat je nog genoeg body overhoud.
30mm is sowieso dik genoeg om het op die manier te doen.
Wat bedoel je hiermee? een soort lange rechte rand aan beide zijden laten frezen zodat je de rails eenvoudiger recht kunt stellen?
(een soort pasrand zoals bij sommige centrische vormen, maar dan recht en maar aan 1 kant?)
Ja, dit wordt aangeraden in de datasheet van bijvoorbeeld Hiwin. Of je dit bij één of beide rails moet doen, weet ik niet. Je kunt de ene rails gebruiken om de andere parallel te zetten. Maar als je beide in één opspanning kunt laten frezen, weet je ook zeker dat ze parallel zijn.
Info: https://www.hiwin.nl/nl/Dokumente.html& ... 708-MA.pdf pagina 15/16
De plaat waarop de wagentjes worden gemaakt maak ik nog iets dikker en mocht ie na het lassen niet vlak zijn, dan laat ik hem vlakken. op zich kan ik gelukkig aardig overweg met mijn (tig) lasapparaat.
Als je goed vlak en dik staal gebruikt en er rekening mee houdt tijdens het lassen, zal dit wel goed komen. Ik had de platen vastgeschroefd op de karretjes en vervolgens kleine stukjes gelast. Toen was het nog goed. Maar daarna heb ik alles volledig gelast en toen is het waarschijnlijk te heet geworden en krom getrokken. Nadeel van TIG lassen, er komt veel meer warmte in.
Oke, goede tip! ik heb totaal geen ervaring met epoxy mengsels, maar dit lijkt me een leuke uitdaging! en dan dus wel gewoon die verhoudingen aanhouden qua grootte.
Ja de verhouding die ik gebruikt heb was wel goed. Later heb ik nog een mengsel gebruikt met meer basalt split, maar dit werd veel te grof. Er zat toen echt ruimte tussen de steentjes. Als de kleur van het grind niets uit maakt, heb je wel redelijk wat keuze. Maar ik wou perse zwarte hebben, dus toen kwam ik bij de basalt split uit.
Waarom? ik zie bijna iedereen hier werken met steppers? is dan dan alleen vanwege de prijs?
Servo's zijn inderdaad duurder. Het mooiste is, wanneer je servo's gebruikt, om ook een controller te gebruiken die echt het maximale uit servo's haalt. En dus niet alsnog met step/dir werkt. Closed loop steppers zouden ook al beter zijn dan gewone steppers. Ik heb echter alleen ervaring met normale steppers. Met mijn machine heb ik getest wat de maximale snelheid was, maar ik liep naar mijn idee al redelijk snel tegen een limiet aan. De steppers mistten niet een paar stappen, maar blokkeerden volledig.

Voor closed loop en servo's zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen op het forum.
Ps, ik hoop dat ik eens bij jou machine mag komen kijken!
Als ik de machine weer functioneel heb, en op een goeie plek, mag je uiteraard langskomen! Je woont redelijk dichtbij zie ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door DaBit »

Firehunter schreef: 27 mar 2018 20:48Maar daarna heb ik alles volledig gelast en toen is het waarschijnlijk te heet geworden en krom getrokken. Nadeel van TIG lassen, er komt veel meer warmte in.
Dat moet je dus niet doen, dat volledig aflassen. Sterkte is amper van belang voor een freesmachine. Zolang je met een paar laspuntjes je stijfheid kunt waarborgen is het genoeg, en meer moet je niet doen. Ook een laspuntje heeft al gauw de doorsnede van een M4 boutje, is kort, en daarmee al belachelijk sterk. En die puntjes kun je zetten met een veel hogere stroom dan je normaliter zou doen, wat het krimpende gebied rondom de las beperkt omdat je in een halve seconde wel klaar bent.

Moet het dan toch dicht omdat het anders lelijk is dan pak je de echte kitspuit ipv de metaalkitspuit. En die neiging onderdrukken om dicht te lassen omdat het gewoon zo leuk is om een smakelijke las te leggen is lastig, maar ook dat lukt wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Firehunter »

Duidelijk DaBit, leermomentje :roll:
De freesmachine was het eerste grote werkstuk dat ik ging lassen. Alles is een leerproces.
Gelukkig heb ik inmiddels ook een mig/mag apparaat, dus dan is zo'n puntlasje helemaal snel gemaakt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door DaBit »

Mjaah, het is je vergeven. Ik ben ook maar een hobbylassertje, ik weet wat je bedoelt.

Een mooie naad voor je laspook die je lekker dicht kan vloeien is ook net zoiets als een sappige hamburger en koud bier voor je neus als je een week in een rubberbootje op zee rondgedobberd hebt: vrijwel onweerstaanbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie