Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:ja ik blijf dat EMC verhaal een moeilijk verhaal vinden.....

weet wel dat wij in de scheepsvaart alles aan 1 kant moesten aarde... en daar hebben we ook wel gekke dingen mee gemaakt.... zoiets van als je de zender inkneep, ging de vis lier draaien... :-)
Nu is aarding op een schip wel even een dingetje.
Volgens mij te ingewikkeld om met een standaard EMC cursus op in te gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door DirkSchipper »

K.J. schreef:Ik had de afgescherming getwist tot een draadje en dot vast gemaakt aan de "aarde".
Echter kun je door het twisten een antenne werking krijgen. Ik denk dat ik dat heb gehad.

Nu heb ik de kabel op de goede manier aangesloten en het probleem is weg.
Top dat het weg is!
Kun je mij ook duidelijk maken wat 'de goede manier is'? Fotootje?
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door K.J. »

Ik zal ik in de loop van de week even foto's maken.
Ben momenteel onderweg voor het werk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door audiomanics »

Hoe krijg je een afscherming getwist???? Overigens staat in het OpenSource artikel ook hoe je op de (enige?) juiste wijze kabels moet leggen en aansluiten. Zou kunnen dat je dat gelezen hebt..
Twee kabels twisten doe je het best voor DC-kabels. Je krijgt dan zo een CMR (common-mode-rejection) waarbij instraling op beide kabels hetzelfde binnenkomt en door de tegengestelde stroom in die kabels, wordt opgeheven.
Zelfde geldt ook voor het strooiveld dat die stroomvoerende geleiders opwekken.. Vandaar dat je DC-voedingkabels getwist moeten worden.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door Benny_DS »

audiomanics schreef:Hoe krijg je een afscherming getwist???? Overigens staat in het OpenSource artikel ook hoe je op de (enige?) juiste wijze kabels moet leggen en aansluiten. Zou kunnen dat je dat gelezen hebt..
Twee kabels twisten doe je het best voor DC-kabels. Je krijgt dan zo een CMR (common-mode-rejection) waarbij instraling op beide kabels hetzelfde binnenkomt en door de tegengestelde stroom in die kabels, wordt opgeheven.
Zelfde geldt ook voor het strooiveld dat die stroomvoerende geleiders opwekken.. Vandaar dat je DC-voedingkabels getwist moeten worden.
Kees
Je stript de kabel, borstelt alle haren recht, twist ze zodat je terug een draad krijgt, nijpt er een kabelschoen op en sluit het aan. Wordt in de vliegtuig industrie ook zo gedaan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door audiomanics »

Ik geloof niet dat hij dat bedoelt.. Dat je de afscherming, om 'm aan te sluiten op een kabeltje, moet uitpluizen, samen moet draaien en de draad er aan moet krimpen of solderen, lijkt me duidelijk.. Maar zo hoort het en dat zal niet leiden tot storingen.. vandaar dat het me niet duidelijk is hoe hij de afscherming twistte..
Ook mooi is om de afscherming om een ringetje (eventueel een lusje in de aansluitkabel) terug te vouwen en daar samen met de aansluitdraad omheen te solderen. Daarna nog even isoleren met een stuk krimpkous.
Je hoeft (mag/moet) dat ook maar aan 1 zijde te doen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door Benny_DS »

audiomanics schreef:Ik geloof niet dat hij dat bedoelt.. Dat je de afscherming, om 'm aan te sluiten op een kabeltje, moet uitpluizen, samen moet draaien en de draad er aan moet krimpen of solderen, lijkt me duidelijk.. Maar zo hoort het en dat zal niet leiden tot storingen.. vandaar dat het me niet duidelijk is hoe hij de afscherming twistte..
Ook mooi is om de afscherming om een ringetje (eventueel een lusje in de aansluitkabel) terug te vouwen en daar samen met de aansluitdraad omheen te solderen. Daarna nog even isoleren met een stuk krimpkous.
Je hoeft (mag/moet) dat ook maar aan 1 zijde te doen.
Kees
Als het dat niet is weet ik ook niet wat hij bedoelt :-)
Ff afwachten dan. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Magoed, het is maar net van wat voor storing je af wil komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door audiomanics »

Ja, is zo, maar voor veel (interne) bedrading niet praktisch uitvoerbaar..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door DaBit »

Klopt. En met storingen afkomstig van VFD & co valt het allemaal nog wel mee ook; die zijn zodanig laag in frequentie dat een pigtail wel goed gaat.

Maar laten we het in elkaar draaien van de mantel tot draad en er een oogje aan zetten alsjeblieft niet verheffen tot 'zo hoort het', want het is de meest ineffectieve methode om de afscherming te verbinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door Swets »

in die goedkope HuanyangVFD zit ook niets om je scherm vast te maken... ja een aardboutje.... dus hoe moet je hem dan vast zetten? ik heb het ook samen gedraaid, een amp-schoentje onder het boutje... maar dat is dus niet goed?

op me werk hebben we sew regelaars, en daar sluiten we ze aan onder zo'n beugeltje...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Problemen halverwege freesprogramma/bekabeling??

Bericht door K.J. »

Nogal wat later als een week.
Maar als nog reactie.

De manier zoals benny_ds omschrijft is inderdaad zoals ik het heb gedaan.
@audiomanics daar zijn de meningen aardig over verdeelt dat, dat de juiste wijze is.
Je kunt door het zo te doen de antenne werking krijgen waar ik dus last van had.

Ik heb hem nu zo aan gesloten als Dabit zijn afbeelding aangeeft zoals te zien is in de geüploade foto. het tyrepje moet nog worden vervangen voor een stalen buisklemmetje.

Toen ik mijn aardscherm had gepluisd en gemaakt tot een draadje.
https://afbeelding.im/hBkfo962

https://afbeelding.im/4h17NJOg

De nieuwe en betere manier
https://afbeelding.im/xZgWWKy0
Plaats reactie