Marks CNC ombouw HBM BF30->Overstap naar kogelomloop!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Robo schreef:
markde2e schreef:Nog steeds geen spindels!
Liggen nu al bijna 3 weken bij de douane :x
Idem hier, zit al een maand te wachten inmiddels :(
En jij ook nog niks ontvangen?
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Robo »

Lees jij alleen je eigen topic?

Ja ik heb het wel ontvangen...., maar dat heeft zo'n 2 maanden geduurd de laatste keer...
Dat allemaal voor een douane bonnetje van 20 euro... ********
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

O wat erg, niet eens gezien! :oops:
Heb de laatste tijd helemaal geen tijd om te hobbyen en kijk daarom heel afentoe op dit forum.
Hopen dat het bij mij dan ook zo aankomt.
Laatst gewijzigd door Erik op 18 aug 2009 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer-knop
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Heb ze eindelijk binnen, en zien er goed uit!:
(ik moest ook 20 pleuro extra betalen)
Afbeelding

Alleen niet helemaal juist.
Ik zou namelijk voor de Z (1000mm lang) en de Y as (500mm lang) spindels van 25mm dik krijgen.
En x as (850mm lang) 20mm dik.

Nu krijg ik twee spindels van 20 (1000mm en 500 lang) en één van 25mm(850 lang).
Achteraf blijkt dit niet erg te zijn. Omdat ik de 850mm ook voor de Z as kan gebruiken en ik dan gewoon twee spindels van 20mm voor de Y en X heb.
Als Y-as wou ik een dikkere spindel, omdat deze in de ruimte van de kruistafel past (X niet) en omdat de Y maar in één lager hangt en de kogelomloopmoer, kan het natuurlijk gaan trillen als deze as te dun is.
Maar standaard zit hier ook een 20mm trapezium spindel in, dus het zal wel meevallen lijkt me zo!


EDIT: Heb heb aan chai gemailt van de verkeerde spindel, die ik achteraf toch kon gebruiken.
Toen mailde ie terug dat hij wel blij was dat ik het toch kon gebruiken, maar dat hij het heel erg vond dat hij zo'n stomme fout heeft kunnen maken en heeft 50 dollar(verzendkosten) terug gestort voor het ongemak.
Dus erg klantvriendelijk!
Nu kostte de spindels me totaal dus, incl douane kosten 160 euro (ipv 190) 8)

mark
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Roetsj »

Gerechtigheid van die chap-tjoy en dat is wat telt. Gaat je lukken 8)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door veteq »

Roetsj schreef:Gerechtigheid van die chap-tjoy en dat is wat telt. Gaat je lukken 8)
Altijd leuk, zo`n quasie racisitische opmerking, ha......
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door lelieveld »

Hoi mark,
Het is zomaar stil rond je project ?
ik heb dit weekend ook een HBM BF30 gekocht en plannen voor CNC.
Groet
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Hallo,
Klopt, plannen zijn gewijzigd!
Ik heb sinds 1.5 maand geleden een grotere draaibank aangeschaft om mijn kleine te vervangen.
Hier ben ik tijdelijk mee bezig, maar ben ook bezig geweest om de BF30 weer helemaal terug te bouwen naar niet-cnc.
Ik wil hier de digitale aflezing van mijn kleinere draaibank opbouwen en de machine toch conventioneel gebruiken.
Het is namelijk een erg handig een leuk machientje voor het geld en vond het zonde om opties zoals de zwenkende kop en de digitale diepte aflezing etc niet meer te gebruiken. Plus ook het feit dat de machine eigenlijk nog helemaal nieuw is.

Maargoed hoe verder ik met de ombouw bezig was, hoe lastiger het werdt om onderdelen te maken met alleen nog maar één draaibankje.
En om alles ergens anders te doen was ook niet echt een optie..
Dus bleef er maar één optie over. Namelijk de machine terug bouwen zodat ik weer normaal dingen kan frezen (en draaien). En dan een ander, iets kleiner freesmachientje aan te schaffen met zo min mogelijk extra's omdat ik toch alles aan moet passen!
Vooral kleiner, omdat ik toch bijna altijd kleine werkstukken maak. En als ik dan toch een keer een groot werkstuk moet maken, of wat eenvoudige aanpassingen moet verrichten aan een bestaand werstuk pak ik gewoon de BF30 conventionele frees machine.
Mooiste is dan ook dat ik met de BF30 gelijk kamers etc in de gietdelen van de kruisslede van de machine die ik cnc wil maken kan realiseren voor de kogelomloop moeren.
Maar het scheelt natuurlijk dat ik al een werkende cnc besturing + kogelomloop spindels etc heb.

Vanwege gebrek aan ruimte heb ik de slijpmachine ook maar zolang om mn slaapkamer gezet om ruimte te maken voor een 2e freesmachine.

Ik heb hier natuurlijk eerst erg lang over nagedacht, maar dit is gewoon de beste oplossing; anders is het geen doen.

Ik ben nu dus vooral naast de nieuwe draaibank te gebruiken en spullen hiervoor aan te schaffen al een tijdje aan het kijken welke machine de plaats van de BF30 moet innemen om er een leuke cnc machine van te maken.
Ook ben ik al bezig geweest met het testen van een MPG handwiel besturing via een 2e lpt poort.
Echter wil dit nog steeds niet lukken..
Mach 3 leest de inkomende signalen van de mpg bediening, zoals noodstop, schakelen tussen verschillende assen en verschillende stap groottes. Alleen de pulsen van het wiel zelf wilt ie niet lezen.. :roll:

Ps. Ik heb de MPG2-Pendant met C22 Pendant interface card van http://www.cnc4pc.com.

Mark
Laatst gewijzigd door markde2e op 03 apr 2010 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door lelieveld »

Jammer dat je niet verder gaat met de BF30.
ik vond het erg leuk om het te lezen hier, veel succes met de ombouw van de draaibank.
groeten
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Hallo,
Als ik verder ga, met een ander freesmachientje; blijft het pricipe hetzelfde en ga ik de kogelomloop spindels ook inbouwen; die ik in de eerste plaats voor deze machine heb gekocht.

Ps. Draaibank wordt niet ogebouwd(naar cnc), maar heb deze 'verbeterd'. DWZ betere koelslang, multifix houder etc.
Als het Snelwissel systeem, wat ik nu aan het maken ben met cilindrische opname voor de freesmachine werkt; ga ik dit ook toepassen het kleinere freesding wat ik wel naar cnc om wil bouwen.

Iemand tips als basis voor een leuke cnc freesmachien?

mark
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 10 apr 2010 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Damocles »

Het leukste is volgens mij als je een klein (goedkoop) bankje vind waarbij je de zwaluwstaart geleidigen kan vervangen door rails met lineaire geleidingen. Maar kan je niet beter toch je BF30 ombouwen aangezien je die kogelomloop spindels (op maat) al hebt liggen.

En dan een andere machine nemen voor conventioneel. Alles hangt af van de plaats en het budget dat je hebt natuurlijk!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Inderdaad, wat jij zegt is ook een optie.
Maar omdat de BF30 gewoon nieuw is en ik zoveel moet veranderen ik het gewoon zonde vind en liever een goedkoop 2e hands versleten machine of iets dergelijks aanpas.
Dan kan ik me namelijk ook echt helemaal inleven en echt vanalles veranderen.
Het probleem met de BF30 is dat ik mezelf bij ingrijpende veranderingen gelijk in ga houden.
Bij een toch al versleten/2e hands ding is dit geen probleem.

Ook weet ik dat ik een fijn werkende conventionele machine heb om de onderdelen te maken.
Als ik een ander (klein machientje) aan zou schaffen om juist conventioneel mee te werken; weet ik bijna zeker dat dit toch een stuk minder prettig werkt.

mark
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Arie Kabaalstra »

Veel veranderen om een BF 30 CNC te maken?.. dat valt toch wel mee?..

als ik ze ombouw, dan is't enige ingrijpende dat ik een kamertje frees voor de moer van de X-as..

en Ok.. ik boor er ook her en der wat gaten in om Sensors te monteren, maar dat kan ook met een beugeltje met 2 M4 boutjes...

In elk geval heb je aan een CNC BF 30 een beste machine, zeker voor zijn geld..
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door veteq »

Als het niet al teveel werk is om een cnc te maken, kan je dat toch veel beter doen?
Als je geen freesbank hebt om de aanpassing te doen. (kamertje en een paar gaten),
kan je dit toch uitbesteden????????????????

Dan heb je een mooie BF30 CNC, dat is dus een prachtmachine....!!!!
en je kan em nog conv. gebruiken ook, als je dan nog echt gek wil doen zet je die digitale lineaal erop...

Je hebt immers al alles in huis, volgens mij moeten we je gewoon een beetje extra motiveren... :P

Als dat dan allemaal werkt en je wil je echt ver gaan verdiepen...
Kan je op je BF30 werken om een echt mooie machine te bouwen met lineaire lagers, servo`s etc...
Plaats reactie