Marks CNC ombouw HBM BF30->Overstap naar kogelomloop!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Arie Kabaalstra »

veteq schreef:Dan heb je een mooie BF30 CNC, dat is dus een prachtmachine....!!!!
en je kan em nog conv. gebruiken ook, als je dan nog echt gek wil doen zet je die digitale lineaal erop...
als je een machine ombouwt naar CNC, dan gebruik je em dus niet conventioneel...

ik zie dat wel eens hier en daar.. CNC machines met handwielen eraan.. ik wordt daar persoonlijk misselijk van..
handwielen aan een CNC is in mijn ogen een doodzonde.. los van het gevaar van ronddraaiende handwielen aan een CNC machine (in het gunstigste geval krijg je alleen een optater van een handwiel als je te dichtbij staat, als je pech hebt, dan wordt je gegrepen, en zul je net zien.. je kunt niet bij de noodstop...

tevens.. als je de machine CNC gebruikt, kun je de handwielen niet eens draaien, en als je em conventioneel gebruikt, dan heb je 't risico dat de machine verloopt.. kogelomlopen lopen te licht voor een conventionele machine.. da's vragen om gebroken frezen.. je frees trekt je tafel om als je pech hebt..

feit is: een BF 30 ombouwen is "kinderspel", en je kunt em altijd terugbouwen naar conventioneel.

wil je nog frezen met een "Slinger d'r an", neem dan een electronisch handwiel, heb je ook meteen een digitale uitlezing in je besturingssoftware...
bovendien.. je kunt in MDI ook makkelijk wat regeltjes code inkloppen en regel voor regel bewerken.. da's ook het probleem niet.. (vereiste is wel dat je zelf ook G-code kunt schrijven.. maar dat MOET je eigenlijk kunnen als je met een CNC machine aan de slag gaat.. )
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door veteq »

Met de kanttekening dat van die grote handwielen achterop een stappenmotor ontwerptechnisch niet getuigd van veel kennis van zaken...enorm veel rotatietraagheid!
Dus gewoon naar cnc bouwen :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat te denken van onbalans?.. een BF30 loopt zo 4 meter ijlgang... sommige conventionele banken staan al te schudden als je de slede in ijlgang verplaatst.. ondanks de vrijloop op de handwielen..
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Tja mischien als ik een kleinere 2ehands/sloop HBM BF 16 tegenkom...
Dit is als het ware de baby versie van mijn machientje, maar ziet er ook niet slecht uit dacht ik zo!
Lijkt mij voor niet te zwaar werk een prima machine.
En juist omdat ik met cnc toch de kleinere werkstukken wil maken dacht ik :idea:

Ook is mijn aansturingssysteem hier ook meer voor geschikt (2.2NM 3A stappenmotoren).
Heb ook nog een gloednieuwe Kress 1050Watt liggen en was ook van plan die vaak te gebruiken naast de gewone spindel. Dit past ook wat beter bij zon kleinere uitvoering machine..

Ps. Deze machine heeft de kop ook vast, wat natuurlijk ook weer bijdraagd aan de stabiliteit (Niet zwenkend).
Plus de Z as handwiel aansluiting zit direct op de spindel.
Geen overbodige extra's dus.
En Stabiliteit/formaat verhouding voor mijn toepassingen lijkt me erg leuk.
Iemand ervaring met zon machientje?

Aarie:
Wat betreft, de machine CNC ombouwen en deze toch nog met handwielen besturen vind ik ook niks.
MPG komt er zeker op maar zoals ik al schreef krijg ik dit nog niet aan de praat.
G Code schrijven is geen probleem.

mark.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door veteq »

Hey die Mark,

lastif heh, keuzes ,keuzes, keuzes.....
vind die bf16 zelf ook een gave machine, wou er eerst ook zelf een ombouwen maar liep tegen een probleen op.
Voor de x-as is heel weinig ruimte voor een kogelomloopmoer. (meen 17mm zonder bewerking)
Er is trouwens erg weinig vlees in de "saddle/table om te bewerken.

Beter een BF20.

gr.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Damocles »

En is zelfbouw geen optie? Als je dan toch vooral met de kress aan de slag wil.
En met een BF30 kan je al aardig mooie stukken vlakfrezen waar nodig. Maar dat hangt natuurlijk af van je interesses en vooral tijd.

Ik vind het gewoon een beetje zonde van je kogelomloop spindels te gaan inkorten voor een andere machine. En je spreekt van die BF16. Ben je zeker dat die spindels daar wel inpassen? Lijken mij wat te groot. :x
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Erik »

veteq schreef:vind die bf16 zelf ook een gave machine...Voor de x-as is heel weinig ruimte voor een kogelomloopmoer.
Kogelomlopen zijn pas te maken met wat freeswerk aan de onderkant van het bed en de kleinste variant moer van Isel.
Gr.

Erik
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door assink »

Oude freesmachines met een horizontale freesspil zijn vaak ook niet heel erg duur. Misschien is het mogelijk om deze om te bouwen met een hf spindel in plaats van de horizontale spindel?
Is maar een hersenspinsel hoor, hoop het zelf in de verre toekomst uit te kunnen voeren. ;-)
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Kogelomloop moet toch doorgaan vind ik..
Heb er erg lang over na gedacht.
Tja het blijft maar een hobby met die chinese machines, dus tijd speelt geen rol..
Maar ik zie die mooie kogelomloopspindels maar onderstoffen...
Deze zijn toch bedoeld voor de BF30, zou zonde zijn om ze in te korten voor iets anders.
Dus waarom niet zowieso inbouwen ipv die giga backlash spindels die er nu inzitten :roll:
Ombouwen naar cnc kan dan altijd nog (dan is het pas echt kinderspel)..

Enige probleem nu is het 'zadel' van de tafel zien te bewerken..
Gaat lastig zonder freesmachine :P
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door lelieveld »

Hoi Mark,
ik heb mijn BF30 omgebouwd zonder de kogelomloopspindels te vervangen.
Van de handwielen wel de handvaten verwijderd, losgeschroefd.
Ik weet niet hoe lang dit goed werkt , maar het werkt momenteel ( ca 3 weken ) naar Mijn tevredenheid.
Maar ik kan altijd nog die stap maken.
Maar ik wil eerst een proeven of dat CNC in mijn mogelijkheden ligt.
Misschien is dat te hoog gegrepen, dus mijn uitgaven hier in zo laag mogelijk gehouden.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door w.rusman »

markde2e schreef:Dus waarom niet zowieso inbouwen ipv die giga backlash spindels die er nu inzitten :roll:
Ombouwen naar cnc kan dan altijd nog (dan is het pas echt kinderspel)..
Wat noem je "giga backlash" ?
Ik heb samen met mijn broer laatst de tafel van een BF16 met de standaard trapeziumdraad en moeren weten te reduceren tot ik meen ongeveer 0,02-0,01 mm (1 streepje op het handwiel) op alle assen zonder dat het geheel voelbaar zwaar ging lopen...
Je kunt het geheel nog strakker krijgen, maar dan gaat ie ook zwaarder lopen...
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door didado »

Kan me vergissen, ben net wakker, maar 1 streepje op het handwiel is toch 0,05 mm?
Laatst gewijzigd door Erik op 03 aug 2010 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door w.rusman »

Ik heb zo niet de exacte schaalverdeling in mijn hoofd...
Daarom heb ik er ook expres "ik meen" en "1 streepje op het handwiel" bij gezet :mrgreen:

0,05 zou ook erg goed kunnen :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Nou met die standaard gietijzeren moeren die je 'zogenaamd' af kunt stellen, kwam ik niet onder de twee tiende :lol:

Een cirkel frezen werd een ovaal..

Ben in de vakantie wel vollop conventioneel bezig geweest met bromfiets moter onderdelen maken etc.

En moet nog wat aanpassingen/verbeteringen doen om fijner met de machines te kunnen werken.
Als ik een keer een leuke freesmachine voorbij zie komen die ik mooi kan ombouwen zal ik verder gaan, maar nu laat ik de machines liever conventioneel om dat ik serieus nog genoeg dingen moet maken en met een half werkende cnc machine is dit niet prettig werken.
Plaats reactie