Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Hallo cnc'ers, ik ben nieuw hier op het forum dus zal me even voorstellen.

Ik ben Jeffrey en ben al ruim 11 jaar werkzaam bij een metaalbewerkings bedrijf in goor.
Vanaf de conventionele machines ben ik doorgestroomd naar cnc. (Fanuc draaien, en heidenhain en fanuc frezen.
Inmiddels heb ik 9 jaar cnc ervaring dus ik mag nu eindelijk een heel klein beetje meepraten met de ouwe rotten in dit prachtige vak.

Ik ben thuis ook bezig met een cnc freesmachientje.
Nu wil ik graag jullie meningen horen over de geleiding.
De machines op.mijn werk hebben allemaal blokgeleiding. Ik weet dat dat stabiel is maar er zitten ook nadelen aan zoals een hogere wrijvingscoefiecient en dergelijke.

Liniear geleiding ziet er leuk uit maar ik heb daar nog geen ervaring mee. Lijkt mij enigzins instabiel in vergelijking met blokgeleiding maar ik kan het mis hebben.

Wat is jullie mening hierover?

Bij voorbaat dank!
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door flex »

Mits goed gedimensioneerd en uitgevoerd is er niets boven de linear lager systemen. Ook wel gegeneraliseerd benoemt als Hiwin lagering. Of eigenlijk Profielrailgeleidingen geheten.
We hebben het dan niet over de systemen met ronde stangen, al dan niet ondersteund.
De profiel units kunnen kogel als ook rol-lagers hebben. Over het algemeen zijn de rol systemen zwaarder belastbaar. Maar uiteindelijk is het de fabriek die dat allemaal al heeft bepaald. Tenzij je voor zelfbouw gaat.
Er is over het algemeen dus niets mis met een freesbank met 'Hiwin' rails. Vaak zijn ze ook beter mbt de dynamiek van een CNC machine dan dat zwaluwstaart aan kan. Ook hier is voldoende smeren een kunst.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door javanree »

Lineair is meer geschikt voor snelle lichte machines , blokgeleiding meer voor hele zware machines.

Meeste moderne lichte CNC machines zie je lineair geleiding, zoals je zegt minder wrijving wat resulteert in hogere acceleratie. Maar vooral bij stotende zware bewerkingen dempt blokgeleiding beter zodat je een mooier oppervlak houdt. Denk vooral aan zware frees-, steek- en kotterbanken. Mazak machines hebben bijvoorbeeld ook al vaak lineair geleidingen (in elk geval draaibanken en de Intregrex draaifreesmachines) en ook de Fanuc Robodrill bankjes volgens mij (te lang geleden...)

Voor vrijwel alle 'thuis'gebruik is een goed gedimensioneerde lineair geleiding volgens mij prima en het is makkelijker om in te bouwen.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Oké dank voor jullie reacties. Ik snap goed wat jullie bedoelen. Duidelijke taal dus!

De maximale verplaatsingssnelheid (ijlgang) wordt 1250 mm/min. Wordt dus geen snelle jongen. Ik had een tijdje geleden al een zooitje lm20uu op lagers besteld(ronde liniear lagers met een 60 graden opening erin. Loopt heerlijk soepel maar ik twijfel aan de stabiliteit.
Nu had ik tijdens het brainstormen een ingeving:
Van hard verchroomde Assen (20 H6) de rail maken en ondersteunen met een soort van voetjes. Dus niet de kant en klare sbr geleiding. Ik wil de ondersteuning van staal maken om vervolgens als ze gemonteerd zijn op het frame ze allemaal op dezelfde hoogte te frezen om er zeker van te zijn dat het hele verhaal echt haaks is.
En dan naast die sbr geleiding nog een nastelbare zwaluwstaart geleiding die dan de speling moet opvangen mochten die liniear lagers toch iets afveren ofzo. Die speling op de zwalustaarten dan afstellen op 0.01 tot 0.02 mm.

Of is dit pure onzin wat ik nu zeg?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door FSSF »

Het is vast mogelijk en helemaal onzinnig zal het niet zijn maar wel klinkt dit als het jezelf heel erg moeilijk maken. Je moet het spul ook nog wat kunnen ver/afstellen, met dubbele geleidingen etc. wordt dat er niet makkelijker op. Beste is gewoon lineare rail van Marktplaats of hier scoren en daarmee aan de gang gaan, tenminste als je het plan hebt de machine ook daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Ja ik wil de machine gebruiken voor staal en aluminium. Dus kwaliteit is wel belangrijk zeg maar
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door serum »

Dan moet je snel vergeten dat je ondersteunde assen gaat gebruiken en moet je echt richting de lineaire geleiders. Zoek voor de aardigheid maar eens op hoeveel ton aan last een 25mm lineaire geleider kan dragen.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Haha oke iemand dan toevallig nog belang bij 12 stuks lm20uu op?
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Net nog even diep nagedacht.. wellicht toch een wat verouderde blokgeleiding. Alleen dan nu uitgevoerd met een gepolijst stalen loopvlak (42crmo4 of 32 chroom vanwege de zeer goeie mogelijkheid dit tot een Ra waarde van 0.2 te polijsten). en dan een ptfe(teflon) raakvlak . Dit wil ik dit gaan maken van dunne teflon plaat met een dikte van laten we zeggen 2mm. Ik heb dit gezien bij grote stabiele cnc draaibanken die voor reparatie uit elkaar moesten. Alleen daar wordt geen teflon gebruikt maar dat magische groene super slijtvaste kunstof .. ben de naam even kwijt zo. Maargoed de wrijvingscoefficient van teflon op glad staal is 0.05 en dat is extreem laag. Het mooie van teflon is dus dat als de belastende massa groter wordt dat de wrijvingscoefficient nog lager wordt. Zit nu toch serieus na te denken over een blokgeleiding met ptfe glij strippen. En ja ik weet dat het makkelijk is om gewoon iets te kopen, maar ik kies soms voor de moeilijkere weg.
Graag jullie mening en als je ideeën hebt; graag! Misschien zie ik bepaalde dingen over het hoofd.

Alvast bedankt!

Gr jeff
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door serum »

denk dat op 2mm dikte toch de elastischiteit van teflon tegen gaat staan? Dit kan je uitrekenen, maar dan moet je wel het contactoppervlakte weten. Als je toch voor oppervlakte gaat, is lucht dan geen betere optie?

Zie de draaibank van Dan Gelbart;
https://www.youtube.com/watch?v=sFrVdoOhu1Q

Sowieso extreem praktische video's.. Als er 1 video tussenstaat waar je niets van leert, krijg je van mij een tientje.. :mrgreen:
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Hmm stof tot nadenken.
En inderdaad een hele leerzame video.
Misschien dat ook meenemen in het ontwerp van mijn eigen machine. Bedankt voor je info
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door serum »

Bekijk al zijn video's eens. Bijzonder informatief. Al is het een onderwerp waar je van denkt 'meh' toch perst hij er nog zoveel info uit dat het weer in de categorie 'bijzonder informatief' valt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jeffrey1990 schreef:Net nog even diep nagedacht.. wellicht toch een wat verouderde blokgeleiding. Alleen dan nu uitgevoerd met een gepolijst stalen loopvlak (42crmo4 of 32 chroom vanwege de zeer goeie mogelijkheid dit tot een Ra waarde van 0.2 te polijsten). en dan een ptfe(teflon) raakvlak . Dit wil ik dit gaan maken van dunne teflon plaat met een dikte van laten we zeggen 2mm. Ik heb dit gezien bij grote stabiele cnc draaibanken die voor reparatie uit elkaar moesten. Alleen daar wordt geen teflon gebruikt maar dat magische groene super slijtvaste kunstof .. ben de naam even kwijt zo. Maargoed de wrijvingscoefficient van teflon op glad staal is 0.05 en dat is extreem laag. Het mooie van teflon is dus dat als de belastende massa groter wordt dat de wrijvingscoefficient nog lager wordt. Zit nu toch serieus na te denken over een blokgeleiding met ptfe glij strippen. En ja ik weet dat het makkelijk is om gewoon iets te kopen, maar ik kies soms voor de moeilijkere weg.
Graag jullie mening en als je ideeën hebt; graag! Misschien zie ik bepaalde dingen over het hoofd.

Alvast bedankt!

Gr jeff
Dat ingieten van geleidingen werd vroeger wel gedaan, turcite-b geloof ik.
https://www.tss.trelleborg.com/nl/nl/pr ... ydway.html
Extreem glad polijsten lijkt me dan weer niet praktisch, ergens moet die olie zich toch ook aan hechten.
Misschien iets van plaatmateriaal van IGUS, daar is keuze genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Floppy »

2mm dik Teflon op de glijvlakken lijkt me ook geen goed idee. Teflon kruipt onder belasting. Igus gebruikt ook Teflon maar dat is een flinterdunne coating.
Plaats reactie