Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

@ serum ik ga zeker meer van zijn video's bekijken, heb me al geabonneerd op zijn YouTube kanaal.

@ Hugo; dat Was inderdaad de naam turquite.. mooi spul is dat. Wat betreft de ruwheid zal ik zeggen om er anders hele ondiepe olie kanalen inntw frezen met een bolfreesje. De monteur die bij ons toen de machine heeft gereviseerd heeft dat turquite toen met een schraapstaal bewerkt zodat er ruimte was voor de olie. Was heel leerzaam om daar naar te kijken.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Hmm oké.. klinkt als een potentiële oplossing. Ik ga even kijken wat igus te bieden heeft
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door andrefc101 »

Ik denk dat wanneer je lineaire geleidingen gebruikt van 35 of zelfs 45 mm dat je een mooie combinatie maakt van kracht en snelheid, zou daar nog ook nog eens naar kijken.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Net even e.e.a op gezocht. Ik kan een rol turcite kopen van 1mm dik en 100 breed en een meter lang. Kost 31 euro. Dus dat is wel de moeite waard om op zijn minst een paar testen te doen.
Turcite heeft natuurlijk de voorkeur omdat dat in professionele machines ook gebruikt wordt
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

@ André.. hoe bedoel je dat precies? Wel gewoon dat hiwin profiel ? Of bedoel je dikke Assen?
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door flex »

hugo stoutjesdijk schreef:
Jeffrey1990 schreef:Net nog even diep nagedacht.. wellicht toch een wat verouderde blokgeleiding. Alleen dan nu uitgevoerd met een gepolijst stalen loopvlak (42crmo4 of 32 chroom vanwege de zeer goeie mogelijkheid dit tot een Ra waarde van 0.2 te polijsten). en dan een ptfe(teflon) raakvlak . Dit wil ik dit gaan maken van dunne teflon plaat met een dikte van laten we zeggen 2mm. Ik heb dit gezien bij grote stabiele cnc draaibanken die voor reparatie uit elkaar moesten. Alleen daar wordt geen teflon gebruikt maar dat magische groene super slijtvaste kunstof .. ben de naam even kwijt zo. Maargoed de wrijvingscoefficient van teflon op glad staal is 0.05 en dat is extreem laag. Het mooie van teflon is dus dat als de belastende massa groter wordt dat de wrijvingscoefficient nog lager wordt. Zit nu toch serieus na te denken over een blokgeleiding met ptfe glij strippen. En ja ik weet dat het makkelijk is om gewoon iets te kopen, maar ik kies soms voor de moeilijkere weg.
Graag jullie mening en als je ideeën hebt; graag! Misschien zie ik bepaalde dingen over het hoofd.

Alvast bedankt!

Gr jeff
Dat ingieten van geleidingen werd vroeger wel gedaan, turcite-b geloof ik.
https://www.tss.trelleborg.com/nl/nl/pr ... ydway.html
Extreem glad polijsten lijkt me dan weer niet praktisch, ergens moet die olie zich toch ook aan hechten.
Misschien iets van plaatmateriaal van IGUS, daar is keuze genoeg.
Dat magische groene super slijtvaste kunststof is Werkstof S of te wel UHMWPE / HMPE1000.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door DaBit »

Jeffrey1990 schreef:Net even e.e.a op gezocht. Ik kan een rol turcite kopen van 1mm dik en 100 breed en een meter lang. Kost 31 euro. Dus dat is wel de moeite waard om op zijn minst een paar testen te doen.
Zowiezo interessant; als je zo'n rol koopt en je wil van een stukje af dan wil ik ook wel eens spelen.
Turcite heeft natuurlijk de voorkeur omdat dat in professionele machines ook gebruikt wordt
'We gebruiken het al 25 jaar' is ook een argument, maar dat wil niet zeggen dat er niks beters verkrijgbaar is voor jouw specifieke toepassing.
Magoed, dat Turcite-B is inderdaad wel leuk spul. Vrij stijf, lijkt niet te kruipen maar hooguit tijdelijk in te drukken bij druk, is voorbereid op verlijmen, en het mag zelfs tot 1m/s snelheid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Breaker »

Hier is waarom:

15415

En zoals floppy al zegt is één van de grootste problemen met teflon dat het vloeit onder druk. UHMWPE is daarin een stuk beter.

Elasticiteitsmodulus:
staal 210 GPa
UHMWPE (Dyneema) 120 GPa
PTFE (Teflon) 0.5 GPa
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door serum »

@flex; UHMWPE, is dat wel HMPE1000?

Spul doet maar 1,75Mpa

HPME1000 is goed te betalen
https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... roen-6-mm/
Laatst gewijzigd door serum op 23 aug 2017 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@flex
Maar toevallig is turcite ook groen-achtig, ik ging eerst ook uit van werkstof-S, maar ben er van overtuigd dat dat niet voor geleiding van machine gebruikt wordt, wel voor glijbanen in verpakkingmachines.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door flex »

Na dat Slydway Turcite spul ook ff te hebben opgezocht... lijkt er op ja. Mooi voor revisie van een versleten leibaan.
Voor een zelfbouw machine? Zou gewoon profielrail gebruiken ipv zelf een zwaluwstaart constructie te proberen te knutselen.
Evt wel mooi materiaal om onder je bed te doen als je bed wat door zou zakken, om dat wat op te vangen, misschien. Bed verstevigen zou beter zijn.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door andrefc101 »

Jeffrey1990 schreef: Turcite heeft natuurlijk de voorkeur omdat dat in professionele machines ook gebruikt wordt
Ik bedoel inderdaad de zware Hiwin of gelijkwaardig.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Zwaluwstaart verbinding maken is geen probleem.
Ik denk wel dat ik even ga proberen en een testopstelling maak. Ik ben namelijk ook van plan om met de machine gaten te frezen in vol materiaal .(helix beweging).
En als ik jullie hoor zijn de geleidingen van hiwin het makkelijkste te gebruiken.
Maar ik hou wel van een uitdaging dus ik denk dat ik met dat turcite een poging ga wagen. Zal veel werk zijn maar ik denk dat het resulteert in een hele stabiele machine
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door DaBit »

Bij hobbymachines zit de stabiliteit meer in de rest van de machine dan in zwaluwstaart vs vierkante kogellager-geleidingen, dus voor de stabiliteit zal het lood om oud ijzer zijn. Of ik heb iets gemist en je wil een 25kW spindel monteren op 1500rpm :lol:

Maar als je zelf voldoende nauwkeurig de zwaluwstaarten kunt maken dan is dat potentieel wel goedkoper en 'because we can' vind ik altijd een heel goed argument om iets te doen in mijn eigen tijd :lol:

Die ijlgang van slechts 1250mm/min zou ik wel her-overwegen. Dat is naar moderne maatstaven wel erg traag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie