Koelpomp

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Koelpomp

Bericht door benovitch »

Mij eerst even voorstellen, mijn naam is Ben en ben een fervent modelbouwer. Onlangs ben ik begonnen met de bouw van een aangepaste KIM Pro machine om zelf de onderdelen van mijn toestellen te kunnen maken.
Op de machine komt een 1,5Kw freesspindel te zitten met waterkoeleing.
Wat is hiervoor het minimum debiet van pompje dat ik nodig zou hebben om de boel koel te houden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Koelpomp

Bericht door audiomanics »

Ik verwacht zeer weinig warmteontwikkeling in die spindel, dus als je een rustig stroompje koelvloeistof er doorheen pompt is het al goed. Ik verwacht, eerlijk gezegd, dat je ook geen radiator en ventilator nodig hebt.
Gewoon een tankje met een dompelpompje moet meer dan voldoende zijn, ook na dagen continue frezen.
Maar zorg er wel voor dat die vloeistof tenminste op kamertemperatuur blijft: onder de 10 graden ga je condensvorming in de spindel krijgen met alle gevolgen van dien. Ook lekkages in de motor komen met enige regelmaat voor. Even afgezien de extra slangen die door de machine lopen en een controle of je pompje daadwerkelijk vloeistof rondpompt, zijn dat een paar redenen waarom vloeistof gekoeld, in mijn ogen, meer ellende geeft dan dat het een voordeel is..
Maar je hebt nu eenmaal zo'n ding. Denk even na over de koelvloeistof: Glycol bijvoorbeeld. Dat zal niet zo snel roest veroorzaken, geleidt niet in zuivere vorm, en je krijgt ook geen algenvorming. Dat spul kan je er jaren in laten zitten mits je het systeem gesloten houdt. Het vreet ook je systeem niet aan (rubbers, metalen delen, slangen)
Zo zijn er wel meer koelvloeistoffen. Gekookt of gedemineraliseerd water moet je toch met een grote regelmaat vervangen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Koelpomp

Bericht door benovitch »

Om koelvloeistof te gebruiken dat was ik al van plan. Onder de tafel komt een vatje van 10L te staan, als pompje dacht ik een 24V ruitensproeierpompje te gebruiken dat op 12V draait. Dit geeft dan een debiet van 0.8L/min en vroeg mij af of dit voldoende was.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Koelpomp

Bericht door audiomanics »

Dat debiet zal je niet halen: je zit met een opvoerhoogte van ca 1,20 meter(?) en de diameter van de slangen reduceert dat debiet ook aardig, zeker als de inwendige diameter niet al te groot is..
Maar er zal nog voldoende overblijven, als er tenminste nog wat rondgepompt wordt. Een flowindicatortje in de leiding is wel prettig. Die dingen zijn er in allerlei uitvoeringen.
Van niet al te duur tot ronduit duur:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat= ... or&_sop=15

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelpomp

Bericht door DaBit »

Ik zou een pompje pakken dat gemaakt is voor continugebruik. Ruitenwisserpompjes, dompelponpjes voor caravans, etc. hebben toch vaak geen grote levensduur als je ze continu laat draaien.

Een simpel 230VAC magdrive-type aquariumpompje van een Watt of 10 if genoeg. Of als het wat mag kosten zoiets. Dat laatste pompje zit in mijn 3D printer en is een prachtig ding. Wel aardig aan de prijs.

Kies zeker met een aquariumpompje je slangen niet te dun; een mm of 8 binnendiameter wil je dan eigenlijk toch wel graag. Met dat Llaing pompje is een mm of 6 ook wel genoeg.

Opvoerhoogte is niet zo van belang; als het systeem eenmaal gevuld is met vloeistof is de opvoerhoogte 0; de kolom 'naar beneden vallende vloeistof' trekt even hard als je moet duwen om de 'omhoog gaande vloeistof' op hoogte te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Koelpomp

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als je dan ook nog kans ziet aan te zuigen door je hele systeem, en dat moet lukken als je van te voren zorgt dat het geheel gevuld is, loop je ook geen risico bij een onverwachtte lekkage, systeem zuigt dan valse lucht en valt stil, dat heb je snel genoeg in de gaten. ) als je daar tenminste op monitort.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie