alu of staal ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je wilt weten wat spanning doet, een keertje een stukje staf messing in de lengte een stuk inzagen. (4x de breedte of zo)
Of een plaat kunsstof van 10 mm dik aan 1 zijde 3 mm af frezen.
Reuze handig als je een mooie bolling nodig hebt. :mrgreen:

Plaatje koper aan 1 kant stralen geeft ook een heel mooi effect, dan rek je het oppervlak juist op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Breaker »

Denk dat een jaar niet voldoende is, de machine van stekkestim was ook ooit vlak, maar na twintig jaar is er toch een behoorlijke afwijking. 't Is niet met volledige zekerheid te zeggen maar er is toch wel een sterk vermoeden dat dat door interne spanningen komt, zowel van de profielen zelf als van lassen:
viewtopic.php?f=6&t=12400&p=161199#p161164
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:Denk dat een jaar niet voldoende is, de machine van stekkestim was ook ooit vlak, maar na twintig jaar is er toch een behoorlijke afwijking. 't Is niet met volledige zekerheid te zeggen maar er is toch wel een sterk vermoeden dat dat door interne spanningen komt, zowel van de profielen zelf als van lassen:
viewtopic.php?f=6&t=12400&p=161199#p161164
De constructie moet natuurlijk wel kloppen en zo zou ik het niet zo snel verzinnen. (met m'n logisch verstand en een beetje technisch inzicht, maar daar is in dat topic al genoeg aandacht aan gegeven)
En dat die machine ooit vlak was, is niet zeker, hij kan ook vlak geweest zijn kort na lassen en vlakfrezen, en na het 1e jaar misschien al net zo krom als na 20 jaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Breaker »

Allemaal waar, ik heb er niet 20 jaar naast gestaan. Heb er wel wat logica op losgelaten en zou dan niet verwachten dat zo'n constructie onder belasting bol komt te staan.
Een jaar buiten leggen is natuurlijk een optie, maar voor hetzelfde geld ligt het 20 jaar buiten voordat je verder kan bouwen.

Speculaties terzijde: Is er genoeg bekend over de krimp van gietijzer/staal, spanningen in profielen en het effect van lassen. Het risico om daar wel of niet iets mee te doen kan de bouwer zelf afwegen. En dan weten we mogelijk over een paar jaar meer van iemand die er wel naast heeft gestaan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door assink »

Heb je ooit gezien hoe krom extrusieprofielen zijn als ze uit de extrusiepers komen?
Zitten ook een vracht spanningen in als je het mij vraagt :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door audiomanics »

Ik zie in dat filmpje ook een joekel van een "Aging-oven". Ik vermoed dat daar de spanning er goeddeels uit gehaald wordt.. Zelfde als met gelastte staalconstructies. Die zijn na het lassen ook zo krom als een hoepel..
Vlakken, uitvullen en uitlijnen moet je sowieso met iedere machine doen, of die nu van Aluminium, staal of epoxy-graniet gemaakt wordt..
Overigens, over een eerdere opmerking dat bij de profielen geen toleranties bekend zijn:
(Sven: "en de nauwkeurigheid van het basismateriaal is niet gespecificeerd, niet op rechtheid en niet op vlakheid.")
In de bijlage alle specs van ITEM-profielen, inclusief de toleranties..

Kees
DOK_DATA_profil-tech-daten__SDE__AIN__V3.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

keesfrees schreef:en, o ja, nog even dit :
handig aanhalen (citeren, quoten)
viewtopic.php?f=37&t=12599
gelukt :lol:
Sven schreef:Nadeel van dat ontwerp is dat hij machine wel ergens stijf moet vastmaken, bijvoorbeeld heel strak vastzetten aan de grond.
dat is geen probleem, komt in een schuur op een vaste plek kan hem vast zetten op een betonvloer
Sven schreef:Je kan ook van tooling plate een machine bouwen
hmm zal me er eens in verdiepen
hugo stoutjesdijk schreef:0.1mm wordt al wat lastiger, en beter dan 0.01 dan moet je toch serieus aan de bak.
persoonlijk zou ik 0.01 toch eerder in gedachten hebben

langzaam maar zeker begint zich iig een beeld te vormen:
onderstel vast op de vloer gemaakt van beton. daarop een profiel welk gevlakt is (of dit nu staal, alu of toolingplate is moet ik nog over nadenken/uitvogelen)

ik zal dit eens uitwerken in een tekening misschien dat het dan alsnog wordt afgeschoten

Fred
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

The Breeze schreef: Sven schreef:
Nadeel van dat ontwerp is dat hij machine wel ergens stijf moet vastmaken, bijvoorbeeld heel strak vastzetten aan de grond.
Niet helemaal gelukt, dat quoten, this wasn't me ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Fred - belangrijkste skip je - budget.

0.01mm met alu kun je vergeten op die afstanden. De uitzetting door het weer, verschil staal versus alu is al meer dan dat.

Even op kladje. Verschil tussen beide materialen is ongeveer 0.00001 mm per mm per Kelvin. Lengte 1 meter ==> 1000 * 0.00001 = 0.01 mm per celcius. Dus als het 15 graden verschil is in je schuurtje is verschil in expansie dus 0.15 mm.
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

Sven schreef:Niet helemaal gelukt, dat quoten, this wasn't me ;)
dan was het een qoute in een qoute in een qoute (of zoiets :mrgreen: )
diepchess schreef:Fred - belangrijkste skip je - budget.
o ja. zal de vrouw straks ff vertellen dat ik mijn budget heb geskipt :roll:

was er al bang voor, hiwin geleiding, een goede spindel, degelijke motors incl drivers.......
misschien dat we de tuinoverkapping kunnen laten vervallen die de vrouw graag wil.... vraag? kom jij haar dat vertellen ? :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Ballegooijen »

misschien dat we de tuinoverkapping kunnen laten vervallen die de vrouw graag wil....
Je kan toch voorstellen om die volgend jaar te doen? Je kan nou eenmaal niet alles tegelijk ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Fred - je kunt natuurlijk net doen als de politiek - doen alsof er volgend jaar geld over is :)

(terwijl de dollar ondertussen stevig omlaag is en nog verder lijkt te gaan zakken tot een realistisch nivo)

Ja het is allemaal duur. Ik ben hier nu aan ontwerpen zonder dat het voor 50 euro moet gelukkig.
Vraag is alleen hoeveel epoxybeton en staal het wordt - want dat zit allebei rond die 1 euro per kilo - dus dat tikt snel aan.

Net weer 25 euro weten uit te sparen :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:
misschien dat we de tuinoverkapping kunnen laten vervallen die de vrouw graag wil....
Je kan toch voorstellen om die volgend jaar te doen? Je kan nou eenmaal niet alles tegelijk ;-)
Als je een mooie machine hebt, heb je alleen profiel nodig, de rest van de onderdelen frees je dan zelf.

@Diepchess, nauwkeurigheid is meestal ook relatief.
Als ik een passing frees is dat meestal een kleinere maat dan 100 mm, zodra het 1000 mm is, is de tolerantie meestal ook groter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Hugo, volgens mij is dat net het probleem ook. Als ze die kogellagers van die windmolens op paar micrometer zouden frezen/slijpen in plaats van de ruim 0.01 mm die het nu is, dan exploderen cq vliegen die windmolens minder snel in de fik en gaan ze stuk langer mee dan de 10-15 jaar van nu :)
Plaats reactie