Betonnen portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Heb me inmiddels redelijk verdiept in linuxcnc, voor zover dat theoretisch kan. Nou zit ik er aan te denken om de 7i67e te kopen van Mesa. Enige nadeel is dat hij 5 assen aan kan sturen wat voor mij betekend dat ik kan uitbreiden naar een 4e as maar in de toekomst niet naar een 5e. Is er bij mesa enige vorm van uitbreiding mogelijk?
Ik heb gekozen voor de 7i67e omdat ik ethernet net wat meer standaard is dan pci voor mijn gevoel. Iemand enige ervaring of het te doen is qua jitter, wanneer je een shielded ethernetkabel gebruikt en de pc alleen Linux cnc laat draaien?
Verder ga ik toch weer stappen motoren gebruiken aangezien de investering voor twee servo drives me momenteel wat te duur is. Daarnaast kan ik die investeren altijd nog maken, wil er nu eindelijk beweging in hebben ;-)
Dan nog twee vragen, heeft iemand een schakelkast van grofweg 800x700x300 te koop of eventueel een adresje? En weet iemand een betaalbaar adresje (op Ali) voor stofbalgen?
Zodra de eerste bewegingen er zijn zal ik wat updaten met foto's en video's
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door chimaerion »

Ik heb nog een spiksplinternieuwe Rittal kast van 600x600x200. PB voor meer info.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door javanree »

TimFaber145 schreef: 20 aug 2019 18:17 Heb me inmiddels redelijk verdiept in linuxcnc, voor zover dat theoretisch kan. Nou zit ik er aan te denken om de 7i67e te kopen van Mesa. Enige nadeel is dat hij 5 assen aan kan sturen wat voor mij betekend dat ik kan uitbreiden naar een 4e as maar in de toekomst niet naar een 5e. Is er bij mesa enige vorm van uitbreiding mogelijk?
Ik heb gekozen voor de 7i67e omdat ik ethernet net wat meer standaard is dan pci voor mijn gevoel. Iemand enige ervaring of het te doen is qua jitter, wanneer je een shielded ethernetkabel gebruikt en de pc alleen Linux cnc laat draaien?
Je kunt uitbreiden met bijvoorbeeld nog een 7i76 voor nog eens 5 stepper aansluitingen, of een 7i77 voor 6 servo aansluitingen, of .... je 7i76E heeft 2 uitbreidingspoorten waarop je vrijwel alle Mesa boards kunt aansluiten.
Keuze Ethernet of aparte Mesa kaart in je PC... ik vond ethernet ook wat makkelijker qua kabels ed, tot nu toe niets geks tegen gekomen, het wordt perfect ondersteund. Ik draai nu Debian Stretch (64 bit, preempt-rt kernel) met LinuxCNC 2.8 (buildbot repository) zowel voor de parallele poort frees als de 7i76E draaibank en dat gaat prima.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

javanree schreef: 20 aug 2019 19:07
TimFaber145 schreef: 20 aug 2019 18:17 Heb me inmiddels redelijk verdiept in linuxcnc, voor zover dat theoretisch kan. Nou zit ik er aan te denken om de 7i67e te kopen van Mesa. Enige nadeel is dat hij 5 assen aan kan sturen wat voor mij betekend dat ik kan uitbreiden naar een 4e as maar in de toekomst niet naar een 5e. Is er bij mesa enige vorm van uitbreiding mogelijk?
Ik heb gekozen voor de 7i67e omdat ik ethernet net wat meer standaard is dan pci voor mijn gevoel. Iemand enige ervaring of het te doen is qua jitter, wanneer je een shielded ethernetkabel gebruikt en de pc alleen Linux cnc laat draaien?
Je kunt uitbreiden met bijvoorbeeld nog een 7i76 voor nog eens 5 stepper aansluitingen, of een 7i77 voor 6 servo aansluitingen, of .... je 7i76E heeft 2 uitbreidingspoorten waarop je vrijwel alle Mesa boards kunt aansluiten.
Keuze Ethernet of aparte Mesa kaart in je PC... ik vond ethernet ook wat makkelijker qua kabels ed, tot nu toe niets geks tegen gekomen, het wordt perfect ondersteund. Ik draai nu Debian Stretch (64 bit, preempt-rt kernel) met LinuxCNC 2.8 (buildbot repository) zowel voor de parallele poort frees als de 7i76E draaibank en dat gaat prima.
Oké er is dus uitbreiding mogelijk, dat hak wat mij betreft de knoop wel door.
Is Debian Stretch de beste Linux variant voor linuxcnc?
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

chimaerion schreef: 20 aug 2019 18:24 Ik heb nog een spiksplinternieuwe Rittal kast van 600x600x200. PB voor meer info.
Heb je een bericht gestuurd!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door javanree »

TimFaber145 schreef: 20 aug 2019 20:15Is Debian Stretch de beste Linux variant voor linuxcnc?
Beste is een groot woord, maar het is recenter dan Wheezy in elk geval, dus op termijn veel beter te updaten. Wheezy is inmiddels al niet meer ondersteund...

Check http://gnipsel.com/linuxcnc/uspace/index.html maar eens... ; ik heb volgens die documentatie nu Debian 9 "Stretch" , AMD64 versie , draaiend met LinuxCNC 2.8 userspace uit de buildbot.
Overigens raad ik Debian 10 (Buster) af , mocht je denken "nieuwer is altijd beter" , ik heb een hoop problemen bij het installeren gehad vanwege dependencies.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door chimaerion »

TimFaber145 schreef: 20 aug 2019 20:16
chimaerion schreef: 20 aug 2019 18:24 Ik heb nog een spiksplinternieuwe Rittal kast van 600x600x200. PB voor meer info.
Heb je een bericht gestuurd!
Vreemd, nog niks ontvangen. Ik zal anders eens proberen jou te pb’en.
Plaats reactie