Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hfjbuis

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hfjbuis » 29 mei 2018 22:07

Hoe je het draait of keert, je vangt op je arduino stoorsignalen op. Die komen binnen via de voeding, de kabels (inductie / capacitief). Omdat je ook al problemen ondervindt van de dremel, denk ik dat de voeding het probleem is. Je zou over de voeding condensatoren kunnen plaatsen, maar dan de soort die snelle signalen kan onderdrukken. Dat zijn tantaal condensatoren of ceramische condensatoren (folie). Die laatste zijn de beste keus, maar wat groter en duurder in aanschaf. Letop, tantaal condensatoren hebben net als elco's een + en een -.
Je moet de condenstatoren zo dicht mogelijk bij de voeding plaatsen. Je kunt ze niet alleen op de ingang van de arduino zetten, maar ook over de 5 Volt uitgang. Je kunt ook met een andere arduino (ander merk) proberen. Ook dat kan helpen en is misschien gemakkelijker om te proberen.
Los daar van:
- Zorg voor een goede aarding liefst een gemeenschappelijk aardpunt.
- Zorg voor een goede GND (0 Volt) liefst een gemeenschappelijke Gnd.
- Hou de storende bekabeling (relais, stepper voeding, stepper A+,A-,B-,B+) zoveel mogelijk weg van de gevoelige arduino kabels (step, dir, enable, limit, etc)
- Als je een afscherming gebruikt, dan die maar aan een kant (arduino kant) aan aarde leggen.
Veel succes en laat weten of het gelukt is.
Huub

Kjelt

Bericht door Kjelt » 29 mei 2018 23:18

Zie boven tips voor gescheiden voeding (filtertje er tussen en ontstoor elco's) is inderdaad goed.
Daarnaast heb ik vaak ervaring dat een klassiek relais met een spoel zelf de ellende veroorzaakt.
Dat is vaak een stroomstoot die invloed heeft op de rest van de elektronica.
Ik neem even aan dat je klep een DC ingangsspanning heeft ?
Dan is dit het makkelijkst op te lossen door een DC SSR te nemen dus eigenlijk een soort van Fet die je met een optocoupler aanstuurt, Zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur.
Zorg er inderdaad wel voor dat er dicht bij het relais een dikke elco zit die de inschakelstroom van de klep wat buffert.

Jobbomodels
Contacteer:

Bericht door Jobbomodels » 30 mei 2018 08:34

Welke waarde keramische condensator kan ik dan het beste pakken?

Kjelt

Bericht door Kjelt » 30 mei 2018 10:31

Kijk eerst even hoe je voedingsspanningsdraden lopen.
Je wilt het relais printje direct voeden uit je voeding en daar bufferen/ontkoppelen.
Laat eens een foto en schemal zien van wat je hebt, nu is het luchtvissen wat er fout zit.

Jobbomodels
Contacteer:

Bericht door Jobbomodels » 20 jul 2018 11:51

Hallo allemaal,

Om mijn vorige vraag even af te sluiten. De storing komt waarschijnlijk doordat ik geen shield kabels gebruikt heb. Dit is een leermoment en ga ik in de toekomst waarschijnlijk aanpassen.

Tijd geleden heb ik een 1.5KW spindel overgenomen van hrscharft, bedankt! Deze heb ik al snel gemonteerd en werk nabehoren. Nu kan ik ook mooi frezen met frezen t/m 6mm. Over het algemeen valt mij de stabiliteit van de machine niet tegen (voor de toepassing waar ik hem voor gebruik hout en kunststof frezen).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de spindel zit een VFD controller (hy01d523b). Deze zou ik graag willen aansluiten op mijn GRBL. Heeft iemand een idee hoe dat moet en hoe ik dan de controller moet instellen?

Alvast bedankt,

Groetjes,
Job

hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft » 23 jul 2018 18:30

Als je het de montage plaat waar je Z-as aan hangt nu verder doorschuift naar boven aan je X-as dan kun je de zij-armen van je X met diezelfde lengte inkorten terwijl het je niets aan bereik kost.
Wel komt het de stijfheid een heel eind te goede. Misschien een dingetje om over na te denken.

Tevens zou je op de buitenkanten van de zij-armen nog een stel ribben kunnen plaatsen waardoor die nog weer stijver worden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

Plaats reactie