En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt » 02 dec 2018 22:20

Jazeker echt HiWin vet , geen risico.
Ik kon de brug met de hand draaien maar echt heel makkelijk was dat niet maar ook niet dat ik een tang ervoor nodig had. Met de accuschroefmachine ging het vlotjes.
Tja zal een kwestie van tweaken worden, jammer dat ik zo weinig tijd heb maar wordt vervolgd.

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 31 dec 2018 13:36

Inmiddels in de paar dagen vrij tussen kerst en nieuwjaar begonnen met de freesspindel aanstuurkast elektronica.
Het kost toch allemaal meer tijd dan je van te voren denkt maar het is leuk werk en ontspant.

Het volgende voor geinteresseerden in de elektronica.

De Pilz X4 is een simpel slave relais van het veiligheidsrelais in de cnc aanstuurkast. Uiteraard 2e hands bij Kelders, Boxmeer anders is het niet leuk qua prijs.

Het was iets puzzelen maar de spindel aanstuurkast is nu volledig galvanisch geisoleerd van de cnc aanstuurkast elektronica. Dit houdt in dat ik niet bang hoef te zijn voor zwerfstromen of andere ongein. Wel zo netjes en ja omdat het kon ;)
Ik had nl al een paar jaar een Turck 0-10V isolator werkloos in de kast liggen, ideaal voor deze toepassing. Ooit in een container gevonden, getest en hij werkt nog prima.

Met de tool_on uitgang heb ik het mijzelf te lastig gemaakt, ik had een 7 pin connector moeten gebruiken dan was het appeltje eitje geweest. Nu had ik geen extra connectorpin meer over dus had alleen de open collector uitgang en gedeelde 0V (met de 0-10V) van de Eding print. Deze open collector heb ik dus via een 1k2 weerstand aan de 13V in de installatiekast gehangen. Daarmee heb ik een geinverteerde Tool_on uitgang:
+13V als de motor niet mag draaien, 0V als hij wel mag draaien.
Dat is dus niet handig. Zeker niet als de installatiekast uitvalt en dat de spindel motor dan begint te draaien, dat wil je dus echt niet. Dit is opgelost door een uitgang van het veiligheids relais in serie op te nemen. Als de spanning in de aanstuurkast uitvalt schakelt het veiligheidsrelais ook meteen uit.

Tweede issue is dat de VFD de schakelaar zo dicht mogelijk bij de connectoren wil hebben, althans volgens het HY boekje, wellicht overkill gezien anderemans ervaringen en het zal niet zo nauw komen maar dat betekent dat ik daar toch graag een klein relais of in dit geval een open collector optocoupler wil plaatsen.

Goed dan nog maar een optocoupler en een tor om het te inverteren en het is opgelost.

17938
17939

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 31 dec 2018 13:36

Nog een paar vragen over de HY vfd:

1) Is een remweerstand aan te bevelen ?
Welke waarde en vermogen heeft de remweerstand nodig voor een 1,5kW spindel? Ik lees bij andere merken ongeveer 70 ohm, zou dat hier ook goed gaan ?

2) Heeft de HY vfd een noodstop ingang ? Ik zie het niet 1,2,3. Eerst dacht ik de VFD volledig stroomloos te maken in geval van een e-stop maar dan blijft de spindel door zijn snelheid een tijd doordraaien. Door de 0-10V en FOR af te schakelen hoop ik dat hij de spindel afremt, is dat correct ?
Anders ga ik het binnenkort wel meemaken :lol:

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics » 31 dec 2018 13:44

Ik heb zo'n remweerstand (300W) in mijn kast zitten, maar hij remt pas vanaf ca 1000 tot 0 toeren en het vermogen dat ik meet is hooguit 1W. Je kan beter de frequentie snel terug regelen.. Niet te snel anders krijg je een fout. Dan staat de spindle ook in een paar seconden stil.
Als je een emergency stop krijgt vanl het FOR-signaal ook weg en stop de spindle ook.. Daar hoef je verder geen actie voor te ondernemen..
Misschien wel handig om ook de erroruitgang van de VFD in het noodstopcircuit op te nemen (kontacten FB en FC en een parameterinstelling)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 31 dec 2018 13:54

audiomanics schreef:
31 dec 2018 13:44
Misschien wel handig om ook de erroruitgang van de VFD in het noodstopcircuit op te nemen (kontacten FB en FC en een parameterinstelling)
Bedankt, ga ik eens naar kijken ik kan er nu nog een connectortje bij zetten indien nodig (e-Stop uit) in serie met het e-stop circuit.

Plaats reactie