En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Nou, ik heb 'm er in zitten (en aangesloten ook :lol: ) Maar wat ik ook instel an parameters, ik krijg het nauwelijks werkend. Pas vanaf 1000 toeren ofzo (zoals ook in de beschrijving staat) merk ik iets vertraging.. Zoals ik in dat vermeldde artikel al schreef: ik meet maximaal maar een paar mV en dat staat in geen relatie met die 300W...
Als je mij de truuk kan vertellen, graag.. De VFD heeft wel de draden. Bij sommige andere VFD's zag ik die nog wel eens ontbreken..
Nu staat mijn spindel wel vrij snel stil met het terugregelen van de frequentie, dus ik zit niet helemaal met mijn handen in het haar..
Betreft trouwens de HuanYang inverter..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door keesfrees »

Hoe stuur je de VFD aan ?
0-10V of een bus.

In geval van 0-10V, :
Of bus en ook 0-10V beschikbaar.
Naar drempel schakelaar.

Of het m3 (/m4) signaal gebruiken.

Hoe dan ook, een manier verzinnen om bij (aanstaand) remmen de weerstand bij te schakelen.
Weerstand tussen 2 vd 3 polen naar de motor.

Kun je ook eerst testen zonder automatisering.

Verder hier : viewtopic.php?f=35&t=11119&p=209659#p209658
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Even beugeltje frezen voor de minimalschmierung te monteren.
Ik denk pak mijn mooie Gerardi klem maar dan heb ik geen ruimte op de Z as meer over :cry:
De OSPF heeft 12cm van max Z omhoog tot de dwarsprofielen.
Tslot plaat 20mm , Gerardi klem 100mm : resteert 0 mm.

Iemand enig idee om extra Z ruimte te creeren zodat ik de Gerarfi klem toch kan gebruiken ? Of moet ik dan de hele boel weer uit elkaar halen en hogere zij-profielen nemen ? :shock:

20243

Overigens wel gelukt
20245
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Volgens mijn tekeningen (en ik neem aan dat jij die ook aangehouden hebt) heb je tussen de onderkant van de Z-plaat in de hoogste stand en de bovenkant van de T-slotplaat, inclusief 6mm Hard PVC strips, maar liefst 127,9 mm vrij.
Twee mogelijkheden:
- je monteert de spindel één of twee schroefgaten hoger. Per stap is dat in jouw geval vermoedelijk 19mm. Zorg er wel voor dat de onderkant van de colletmoer onder de onderzijde van de Z-plaat uitsteekt.
Hou dan ook rekening met eventueel naar boven stekende delen van klemmen.
- Speciaal voor die enorme klem maak je een uitsparing in de t-slotplaat, die je eventueel weer kan terugplaatsen. Eventueel neem je voor die ruimte een plaat van bijv 10mm dik die je op de dwarsprofielen vast zet.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Volgens mij staat mijn machine op 220 of 240mm ruimte tussen het bed en de spindelneus. Ik gebruik ook een redelijk forse klem. (160mm breed, 120 hoog oid) Had je hem niet ff getekend voordat je op de startknop drukte? :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 28 mar 2020 20:18 - je monteert de spindel één of twee schroefgaten hoger. Per stap is dat in jouw geval vermoedelijk 19mm. Zorg er wel voor dat de onderkant van de colletmoer onder de onderzijde van de Z-plaat uitsteekt.
Hou dan ook rekening met eventueel naar boven stekende delen van klemmen.
Dat had ik al gedaan ;-)
Onderkant moer van de spindel zit net iets onder de alu z plaat. Hoger dan moet ik zelf gaten tappen maar dan loopt ie inderdaad met de onderkant van de plaat vast.
Speciaal voor die enorme klem maak je een uitsparing in de t-slotplaat
Dat is een goede maar daar moet ik wel even een paar nachtjes over slapen voor ik een stuk uit mijn 500 euro T slot plaat ga frezen.
Misschien had ik achteraf beter een kleinere plaat gekocht , mmmmm.
Overigens heb ik aan de voorkant ook nog een uitsparing in de Xas van 20cm ofzo over bijna het hele Y bereik zodat ik ook vertikale werkstukken kan frezen.
Alleen hoe zou ik daar zo'n klem van 30kg stabiel en uitgelijnd op kunnen monteren ?
Misschien een leuke puzzel voor een brabant dag als dat virus weer uit het land verdwenen is.
serum schreef: 28 mar 2020 20:23 Ik gebruik ook een redelijk forse klem. (160mm breed, 120 hoog oid) Had je hem niet ff getekend voordat je op de startknop drukte? :mrgreen:
De Gerardi klemmen heb ik 2e hands gekocht via een tip hier op het forum, ze zijn echt superzwaar en werken fantastisch.
Op het moment dat ik bij die man de klemmen kocht stonden ze op zo'n pro freesbank van 2 ton en leken ze vrij klein.
Nu mijn freesbank klaar is en ik zet ze er op, schrok ik van de afmetingen :lol:
Ach ik kan er wel om lachen, 12cm zou op zich genoeg moeten zijn voor mijn dingen alleen zoek nog even naar de juiste manier van klemmen.
Ik heb ook nog ergens een vacuumtafeltje liggen , zeven jaar geleden gekocht ofzo, moet ik ook nog eens weer uit het stof halen en weer eens aansluiten.
Genoeg te doen nog maar nu eerst morgen maar eens verder die T-slot plaat van gaten voorzien en monteren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik heb 15cm aan de voorkant daar zou ik iets van profiel kunnen maken dat verwijderbaar vast kan schroeven en waar ik de klem er in kan hangen zodat die gelijk met de tafel valt dan heb ik 8cm ruimte op Z extra.

20246
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Ja, daar zou ik iets verzinnen om de klem stabiel te kunnen plaatsen.
Ikzelf klok mijn klem uit met een 3D taster in de spindelmotor, je kunt dan X, Y en Z meten en stellen.
Maar.... Als je frees dieper kan gaan dan het bed heb je daar wel een potentieel gevaar, je moet er continu op bedacht zijn dat vóór elke beweging richting het vaste bed éérst je spindel omhoog moet.
Ik vraag me wel af hoe lang het duurt voordat dit fout gaat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Bij al mijn machines kan de frees dieper dan het bed? Je moet je eigen maken dat je bij iedere gcode die je post even de -z hoogte bekijkt van iedere tool. Fusion publiceert dat bij iedere post die je doet. Vooral voor mij grote machine (waarbij z0 altijd de bovenkant van het bed is) is dat erg handig werken.

Een foutje/vergissing in je g54 z0 of de nulpuntbepaling in de cam van je werkstuk is zo gemaakt,
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door WillyH »

Meteen één van de verbeterpunten voor een OSPF V2. Ik had er al eens een topic over opgestart zonder veel aanmerkingen maar als ik mijn (in aanbouw zijnde) OSPF nog eens zou maken zou ik alvast de brug een dubbel zo breed profiel voorzien en toch wat meer vrije hoogte inbouwen. Niet alleen voor een klem maar ook voor een 4de as is de zowat 12 cm erg krap.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Tonybryden »

Ik heb hier 160mm hoogte tussen bed en z as, ook hier vond ik 120mm iets te laag.
Als brug heb ik een zwaardere profiel gekozen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je iets met die hoogte wilt kunnen doen is het misschien een idee om die plaat waar de X?-as schoenen onder zitten dubbel uit te voeren.
Je kunt dan de hele brug heel makkelijk loshalen van de loopwagen samenstelling, en er eventueel ook een verhoog blok nog tussen plaatsen.
Nu kun je niet bij de boutkoppen van die vertikale zijwangen.
(dan zou het wel beter zijn die onderste (gele) plaat in staal uit te voeren, of in ieder geval helicoils te gebruiken)
20250
Zoiets als dit plaatje, maar dan met andere montage gaten om die groene op de gele vast te zetten. (met of zonder tussen blok)
En als je er 2 paspennen in zet, blijft de boel uitgelijnd wanneer het los/vast/los/vast moet.

Ja, je bent even aan het ombouwen, maar het is hobby. (toch?)

Als ik er verder zo naar kijk, zou ik denk ik ook die dwarsverbindingen waar de tafel op ligt, onder de zijkanten monteren. het draagvlak is dan 80mm, heb je ook die hoekstukken niet nodig lijkt me.

Maar gelukkig is het open source, en iedereen mag z'n eigen keuzes maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Tonybryden »

Heb je even snel getekend hugo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

knippen en plakken :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie