En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kars-cnc »

Dat is mooi spul Kjelt! Als liefhebber van precisie spullen ben ik wel een beetje jaloers :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ja Kars, ik had dat ook toen ik deze soortgelijke spullen met een nog grotere meettafel, Tesa meetkolommen en granieten driehoeken en nog veel meer bij een forumlid zag staan.
Ik kon toen een jaar geleden ofzo ook niet in mijn stoutste dromen vermoeden dat ik het ooit ook in mijn garage zou hebben. Het is ogen open houden op marktplaats en Ebay enzo, en soms wat mazzel. Het was een gok,de reparatie was veel meer werk dan ik vantevoren had gedacht. Vertel het nog wel een keer bij een brabantdag ofzo. Ik heb echt mazzel gehad anders was ik toch wel een behoorlijk bedrag kwijt geweest maar het heeft goed uitgepakt. Ben er erg blij mee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

En een passende BBQ hoes om hem zo stof en spaanvrij te houden tijdens niet gebruik.
Net alsof het er voor ontworpen is :mrgreen:

23891
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door -rick »

Jezus Wicher jij blijft zijn best spullen naar je garage aan het slepen :)
goed bezig.

Waar is die grote alu plaat voor?
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Dat is wel superspul Wicher.
Je pakt het professioneel aan.

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

-rick schreef: 22 dec 2021 15:45 Waar is die grote alu plaat voor?
Bodemplaat voor de OSPF ala Hayder van 5 hoch met zijn PFM2.7 ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Paar maanden terug hier op het forum via user spikee een 400x400mm granieten precisie winkelhaak 90° besteld.
Deze worden in China vervaardigd maar spikee verzekerde me dat zijn leverancier een hele hoge kwaliteit levert.

Eerder dat jaar was iemand me net voor geweest bij een 500mm granieten rij, toevallig iemand die ik al kende hier van het forum.
Zijn metingen waren buiten gewoon veelbelovend dus ik durfde de stap wel te maken.
Het is natuurlijk altijd afwachten wat je krijgt.

In het weekend eindelijk een keer de kans gehad om op een goede meettafel met een degelijke meter de haaksheid eens te meten.
Nou dat viel zeker niet tegen eerder mee, een 2um klokje over 150mm sloeg op alle hoeken minder dan 1 streepje uit, dus tolerantie over 150mm was binnen 2um (DIN00).
Helaas konden we niet hoger / verder meten maar aangezien alle vier de hoeken zijn gemeten over 150mm blijft er een "gat" over van 100mm in het midden.
Ben er zeer blij mee, voor mij weer een referentie er bij en kan het iedereen aanraden die zoiets of een rij zoekt contact op te nemen met spikee.


24971

24972

24973
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Rocnc »

Wat voor werkstukken ga je eigenlijk maken? Dit soort meetspul maakt NASA al een beetje jalourrs.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

:oops:
niets op de um hoor maak je maar geen zorgen :mrgreen:
Volgende project is de upgrade van mijn OSPF naar meer hoogte onder de brug.
Ik ga (als het goed is, wordt nog een uitdaging) ook mijn brug vervangen en misschien ook mijn zijgelijders maar ik ben nog van alles aan het uitzoeken en met anderen aan het discussieren over (on)mogelijkheden.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door spikee »

Ondertussen komen de zaken met testrapport van een geaccrediteerd lab. Dit ter verificatie van de specs. Tot op heden is alles binnen spec. Al zie je dat er soms wel een heeeel erg goed expemplaar tussen zit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Rocnc »

Kjelt heeft duidelijk een of ander virus te pakken. Leuk voor hem en ook voor ons. Een duimstok en een schuifmaat kennen we allemaal wel. "Kjelt-spul" is toch wel een beetje materiaal voor dromelarij en maakt dit forum nòg leuker. De jacht naar microns gaat bij mij nooit starten, maar het is wel erg interessant.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie