En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas.
Alleen wanneer die gaten geboord moeten worden zijn er net even niet……
Er is ook zoiets met Stuurlui toch :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 24 mei 2021 11:29 Je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas.
Alleen wanneer die gaten geboord moeten worden zijn er net even niet……
Wij hebben geen hulpgeroep gehoord. :lol:
abs02 schreef: 24 mei 2021 11:14 Tabel is duidelijk genoeg.
Ik kan niet eens een tabel vinden. :oops:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Gaten boren met een HF spindel.. Pak maar carbide, kan je tenminste opschieten en zit je meer in de sweetspot van wat de spindel lekker vindt.

TIN is een nogo in aluminium. In een beetje fatsoenlijk aluminium kom je er nog mee weg, maar over het algemeen is dat wel de meest ongeschikte coating voor aluminium. Soms moet je. Maar ik gebruik ongecoat/geslepen HSS in aluminium ook wel eens ver boven de toegestande limieten..

Hoewel die spindel nog wel aardig koppel kan leveren. (6Nm op 12000rpm, S1, 7,2Nm op S2). Hoger toerental= lager koppel. 24000 rpm blijft er 2.2Nm S1 over. Probeer de spindel maar eens te draaien met de hand als de VFD hem net heeft laten stoppen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Vandaag de gaten met het handje verder doorgeboord.
Best nog even mee bezig geweest. Twee gaten waren tov de potgaten helaas niet 100% gecentreerd dus die nog even met de Dremel handmatig vergroot.
Nu eens goed gaan nadenken hoe ik mijn OSPF kan laten zweven zodat ik de profielen aan de onderkant kan voorzien van sleufmoeren M8 en dat deze joekel van een plaat eronder geschoven kan worden :shock:
04469F5F-73B4-409C-88A6-6C35F7BE5BFC.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Leuk die afbeeldingen toevoegen maar hoe kun je hem nou roteren zoals bij de portal ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 30 mei 2021 17:48 Leuk die afbeeldingen toevoegen maar hoe kun je hem nou roteren zoals bij de portal ?
Geen probleem, als ik hem open, toont die wel in de juiste oriëntatie.
Nu eens goed gaan nadenken hoe ik mijn OSPF kan laten zweven
Die Fakir van de Efteling heeft zeker geen tijd meer?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 mei 2021 18:09 Die Fakir van de Efteling heeft zeker geen tijd meer?
Wel een uitstekende oplossing 😂
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 mei 2021 18:09 Die Fakir van de Efteling heeft zeker geen tijd meer?
Ja zoiets gaat het wel worden, die Fakir zweeft ook over een aantal staaldraden :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Het is komkommertijd de OSPF-2 bouw staat stil door diverse factoren, maar gaat nog wel plaatsvinden tzt.
Ondertussen wel wat anders tegen het lijf gelopen.
Ik heb drie weken geleden iets aangeschaft wat gerepareerd moest worden.
Dat is inmiddels gelukt, het was best veel werk maar nu heb ik dan ook iets heel moois.
Maar ik hou dat voor nu nog even verborgen, ik laat het wel zien als het allemaal klaar is, en de oplettende forum bezoeker weet het al.

Om dat mooie apparaat goed te kunnen gebruiken had ik wel een fatsoenlijke maat meetplaat nodig.
Dankzij een oplettend mede forumlid die ik vroeg uit te kijken heb ik twee weken terug een 630x630 meettafel via marktplaats gekocht.
Dit had nogal wat voeten in de aarde om mijn vrouw te overtuigen want de plaats waar de fietsen nu nog kunnen staan is al minimaal.
Daardoor moet de meettafel eigenlijk na gebruik weer tegen een muur aangeplaatst worden ipv midden op het gangpad alwaar de fietsen staan.
Om de meettafel bij gebruik stabiel en toch makkelijk verplaatsbaar te maken ga ik rolvoeten eronder zetten (die witte dingen op de foto maar dan kleiner).

23753

Omdat de poten hol zijn moet daar dus iets massiefs in om de castervoeten met M12 bout op te schroeven.
Ik weet het, de mensen van dit forum zouden er een ijzeren plaatje of stuk metaal in hebben gelast.
Ik kan niet lassen, heb er de apparatuur niet voor en heb er schrik van in mijn overvol met veel hout staande garage (brand).

23752


Dus vandaar als alternatief een aluminium staaf die net onder het staal van de poten komt te zitten met een M12 getapt gat zodat de rolpoten tegen de poten aangeschroefd kunnen worden
en de meetplaat dus op de wielen rust en niet op het aluminium.

De 33,5x33,5x88mm staven worden gemaakt van een blok 35mm dik alu van de stort door eerst ruw met de bandzaag te zagen en daarna vlak te frezen met een 8mm frees.
Dat ging best aardig.

23754

Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo mooi afgewerkt te zijn want ze "verdwijnen" toch onzichtbaar in de ijzeren poten maar ik zie het als een leuke oefening.

Alleen nou past het nog niet want er zit een radius aan de binnenkant van die poten en dus de hoeken moeten er nog af.
Zonder V-blok is dat best wel lastig (volgende ding op het wanted lijstje).
De eerste staaf heb ik via een houten houder langs de bandzaag gehaald maar dat wordt er niet mooier op (understatement).
Ik geef het toe dit is braswerk en een bagger resultaat maar laat het wel gewoon zien, ik ga het niet mooier maken dan het was.

23751

Wat niet wil zeggen dat ik er dan tevreden mee ben ook al zie je er niets meer van.
Daarna met dezelfde houder de staaf in de lengte in de machineklem geklemd en er een vijftiental passes langs halen met de frees.

23749

Kijk dat ziet er al meteen veel beter uit.
Beetje experimenteren met feeds en afname en kijken wat het doet met het eindresultaat daar wordt ik alleen maar wijzer van.
Geen koeling gebruikt dit keer, wel aan te raden want dan wordt het er al snel mooier op.

23750

Hopelijk komen de rolvoeten dit weekend nog binnen (duimen) dan ga ik checken of de opgegeven M maat inderdaad klopt.
Het is me al eens eerder overkomen met een Ali bestelling dat de maten niet kloppen en dan zul je net zien dat ik M12 geboord en getapt heb en dat het M10 is.

Wordt vervolgd als de voeten binnen zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Let wel dat je de vlakplaat op 3 punten ondersteund en niet op 4 punten, dat is in de eerste plaats niet goed af te stellen maar het blijft ook instabiel, er is er altijd eentje die niet echt meedoet. Met 3 punts afstelling gebruik je eerst twee punten die b.v. in de X-richting liggen die je vlak stel, en dan met die ene andere (die recht tegenover en haaks op het midden van de X-richting zit) om de Y richting vlak te stellen.
Kies voor de schroefdraad iets met een hele fijne spoed, b.v. M8 x 0,5 of 0,75 dat stelt lekker fijn.
Ik weet niet of je bij fabory terecht kunt, maar daar zou ik als eerste naar toe gaan, in de Faboryshop bij mij op het industrieterrein kun je gewoon per stuk kopen en contant afrekenen. Voor speciale dingen is even bellen misschien wel aan te raden, dan kunnen ze het klaar leggen.
Mocht je willen kan ik wel met je mee gaan, ik koop daar op naam van mijn huisbaas.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hij staat op zijn kop Ben, je kijkt tegen de onderkant aan.
Bovenop zitten drie opleg punten, geloof dat dit de Besselpunten heet, en nog twee anti-kiepsteunen die voorkomen dat de plaat bij het enkele punt schuin gaat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hier is dan het resultaat.
De meettafel op verrijdbare maar ook op hoogte en waterpas te stellen voetjes.
En daarbovenop het instrument waar het allemaal om te doen was , de Mahr X1 een combinatie van een CX1 meetzuil en een DX1 besturings en display unit.
Dit is een 600mm digitale hoogtemeter die meer dan alleen hoogte tov vrij instelbare referentie kan meten.
En dat is nogal wat: diepte meting, delta meting tussen onder en bovenkant (sleuf meting) en center, gat diameter en center tov referentie,
dikte van wand bij buis/koker, diameter as, rondloop as, vlakheid, hoek en afstand tussen twee punten (gaten) in een werkstuk die je 90 graden kunt kantelen.
Daarnaast kan hij ook als je een extra taster monteert met rs232 uitgang, rechthoekigheid en hoekmetingen doen. Zo'n taster heb ik overigens niet en omdat ik
nu slechts een 10mm taster heb kan ik ook niet alle mogelijkheden nog benutten.
Dat is een kwestie van geduld om de accesoires betaalbaar te vinden, te laten maken of zelf alternatieven te improviseren.

De meter weegt ongeveer 30kg dus laat zich zo niet makkelijk over de meettafel verplaatsen, daarom zit er een rode knop die bij indrukken ingebouwde pomp activeert, die een luchtkussen van een paar um produceert. Hierdoor zweeft de meter zeg maar zoals een hoovercraft over de tafel heen en is hij met 1 vinger te bewegen.

Bij een meting gaat alles automatisch, de meter schuift de taster met een vooraf te programmeren snelheid automatisch omhoog of omlaag afhankelijk van de meting.
Hij stopt automatisch als hij een mechanische weerstand detecteert (van het werkstuk), blijft vervolgens met een instelbare tijd doordrukken om bouncing te voorkomen en wacht
vervolgens tot de meting constant blijft gedurende een instelbare tijd, dan pas wordt deze opgeslagen in het geheugen en weergegeven.
Als de meting niet constant genoeg is dan volgt er een foutmelding. Wat een luxe.


23887
Laatst gewijzigd door Kjelt op 11 sep 2021 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Als je bij een bedrijf werkt of tijdens je opleiding heb je misschien al eens met zo'n meter gewerkt.
Ik zelf kom uit een andere tak van sport en dit was mijn eerste kennismaking en ik denk dat het voor sommigen hier wel leuk is om een voorbeeldje te geven van wat je nu kunt doen met zo'n meter.

Van een gat in een stalen onderdeeltje de diameter en het center bepalen.

23890

23888

Belangrijk is dat de meter de exacte diameter van het tasterballetje weet want deze wordt in zijn berekening uiteraard meegenomen.
Eerste meting: Na activatie schuift de meter de taster automatisch omhoog.
Nu dien je het werkstuk iets heen en weer te schuiven dan bepaalt de DX1 de hoogste bovenmeting,
vervolgens schuift de meter de taster automatisch omlaag.
Weer moet je het werkstuk iets heen en weer schuiven dan bepaalt de DX1 de laagste ondermeting.
Het resultaat is het eerste plaatje beneden, diameter is 13.112mm en het centerpunt tov de onderkant is 13.932mm.
Zoals je ziet bepaald de meter ook meteen waar het center van het gat zit tov de onderkant (referentie) tijdens de meting .

Om te weten of het gat nu rond genoeg is en op de juiste plaats zit in het werkstuk kun je nog meerdere metingen doen.
Bv een tweede meting loodrecht op de eerste door het werkstuk op zijn zijkant te kantelen.
Het resultaat is het tweede plaatje beneden, diameter is 13.080mm en het centerpunt tov de zijkant is 12.116mm
Dit kun je op de andere zijdes nog herhalen indien nodig.

23889

Om het center nog nauwkeuriger te kunnen bepalen heb je eigenlijk een speciale kegelvormige taster nodig.
Die heb ik niet en daar heb je dan ook weer een referentie maat voor nodig om deze te calibreren.
Dit is al meer dan goed genoeg voor mij (understatement) :mrgreen:

Verder kan de DX1 nog wat simpele berekeningen uitvoeren, je zou hem zelfs via een PC de data kunnen laten overzetten waardoor je zelf allerlei berekeningen etc. kunt uitvoeren.
Zo kun je de afstand tussen twee metingen of de symmetrie tussen twee metingen laten berekenen.
Voor serieproductie kun je zelfs een meetprogramma invoeren en opslaan waarbij je bij ieder werkstuk de theoretische waarde van de metingen en de tolerantie opgeeft.
Aan het einde van het programma laat de meter dan zien of het werkstuk binnen of buiten de opgegeven tolerantie valt (OK of NOK).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi speelgoed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie