Mijn achtergrond is elektrotechniek en software , mechanica is bij mij zwak ontwikkeld.
Begin februari begon het na het lezen van diverse bouwbeschrijvingen op dit forum echt te jeuken en heb ik het plan opgevat om ook een open source portaal freesmachine te gaan bouwen.
Ik heb geen idee waar de OS teller staat, ergens rond de 20 stuks geloof ik inmiddels, maakt ook niet uit voor mij is het de eerste en enigste

Hier voor had ik een Heiz CNC machine, deze is inmiddels via marktplaats naar een ander baasje toe.
Het was best een aardige instap/beginners machine maar ik liep tegen zijn beperkingen aan en dat gaat dan behoorlijk irriteren.
De open source cnc portaal freesmachine is toch wel een hele andere orde machine dus ik kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.
Maar eerst moet ik hem nog bouwen

Uiteraard als eerste even bij Kees aangeklopt die bijzonder veel kennis en ervaring heeft met dit project om een beetje op gang te komen.
Hij had een open source cnc in aanbouw en die ben ik bij hem wezen bewonderen zodat ik een goede indruk kreeg wat het ging worden.
De plaatjes op het forum zijn zeker een goede indikatie maar het is beter om het eens in het echt te zien.
Kees heeft me uitstekend geholpen (en nog steeds) met adviezen, waarvoor mijn grote dank.
Oa met het alu pakket en toebehoren en de KOspindels, wat een geweldige ervaring en kennis bezit deze man!
Werkbereik
Mijn werkbereik wordt 950x550mm (werkelijk 960x600) en ik heb er na diverse mensen gesproken te hebben voor gekozen om het einde open te houden.
Dit zodat ik ook vertikaal wat platen kan inspannen en op de zijkant zou kunnen frezen. Het wordt dus een beetje een U vorm op zijn kant.
Bestellen
Goed, half februari heb ik de hele waslijst (bestellijst) in gang gezet. Pffff dat is toch wel even een stukje logistiek wat daar bij komt kijken.
Ik had grote pech met het chinese nieuwjaar dat heeft zeker 3 weken vertraging opgeleverd.
De Alu profielen bij SMT besteld, duurde ook 3 weken. Spindels en Igus spul kan alleen via een bedrijf dus heeft ook tijd gekost.
enz. enz. Jullie weten van de andere topics wel zo'n beetje het hoe en wat dus dat kan ik overslaan.
Kosten
Totaal ben ik nu rond de 6300 euro lichter maar moet nog de T-opspan plaat (400 euro) en de Eding CNC720 print kopen (schatting 400 euro) die nog niet te koop is maar binnen
nu en een maand er wel zal zijn (hoop ik). Totaal zal het dan richting 7000 euro gaan *slik* laat de vrouw het maar niet lezen hahaha.
Van de spullen uit China mocht ik nog even totaal bijna 270 euro aan de belastingdienst aftikken, dat viel een beetje tegen.
Ze rekenen belasting over de waarde van de goederen en de verzendkosten en aangezien die vaak niet expliciet vermeld staan worden ze geschat via de
verzendkosten lijst. Pakketje van 4kg naar China kost $180 om te verzenden of ik daar dus even 21% over wil aftikken (terwijl de verzendkosten $40 waren).
Maar goed ik heb geen zin om daar hele brieven over te gaan schrijven, en bewijzen te versturen, als ik de daadwerkelijke prijs en verz. kosten zou berekenen zou het ongeveer op hetzelfde neerkomen.
Start
Begin maart was ik redelijk zo ver dat de meeste spullen binnen waren. Ik ben begonnen met tappen wat prima ging.
Helaas kreeg ik 10 maart twee weken zware griep :(
Wat een rotbeest was dat en ik ben nu nog steeds herstellende, kan de X as profiel niet eens optillen :(
Ik had gehoopt in maart het voor een groot deel op de rit te krijgen omdat ik die maand vrij was maar alles is nu wel flink vertraagd.
Onderstel
Een kennis van me die veel last heb ik gevraagd om een metalen onderstel voor me te lassen (zie foto), die ben ik nu voor de tweede keer in de Hammerite aan het zetten.
De poten zou ik kunnen opvullen met zilverzand maar ik weet niet of die paar kg extra nou zo belangrijk is, kan geen kwaad natuurlijk wat extra gewicht.
Het blad wil ik van houtbetonplaat maken tenzij jullie een andere suggestie hebben dan kan dat nu nog.
Elektronica
De elektronica ben ik aan het passen en opbouwen.
Ik ga het iets anders doen dan standaard, omdat ik nou eenmaal eigenwijs ben en elektronica mijn hobbie.
De VFD gaat bij mij in een aparte metalen kast komen maar dat laat ik tzt nog wel zien en ook de argumenten waarom ik dit doe.
wordt vervolgd.