En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 01 mei 2020 17:45Zeg maar puntjes op de i zetten.
Backlash had ik met een klokje ingesteld , wil ik ook nog fijner tweaken met proefstukjes etc.
Allemaal nog niet zo spannend.
Groot gelijk hoor, de boel slopen is niet zo moeilijk, rustig beginnen.......
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 01 mei 2020 17:45
andrefc101 schreef: 01 mei 2020 17:26 En waarom zien wij daar niet van dan, niet goed gelukt zeker ;-)
Zo iets. :oops:
Proefstukje om te kijken wat de afwijkingen zijn. Moet er nog veel meer maken.
Ben ook nog met de acceleratie instellingen aan het spelen, die staan nu al 4x hoger dan vorige week, programma's lopen fijner maar met de hand joggen gaat schokkeriger met een hogere versnelling dus ben er nog niet uit wat ik hou.
Snelheid instellingen lopen nu +/- vast bij 110mm/s dus 6,5m/min maar die begrijp ik dan wel weer.
Met Kees overlegd en dan moet je alles helemaal finetunen want de frictie van de nieuwe lagers en geleidingen die al redelijk stroef liepen (voorspanning ?) en de steppers die boven de 1500rpm te weinig torque over hebben.

Zeg maar puntjes op de i zetten.
Backlash had ik met een klokje ingesteld , wil ik ook nog fijner tweaken met proefstukjes etc.
Allemaal nog niet zo spannend.

Maar ik heb teveel projectjes want ben ondertussen ook aan het spelen met een Omron servootje, dus ja tijd kun je maar 1x gebruiken helaas.
Ik zou de backlash laten voor wat het is. Zeker als het onder de 0,02mm is, niets mee doen. je controller moet voor iedere bewegingsverandering een aantal correctiestappen uitvoeren. Wordt het niet perse beter van bij snelle bewegingen. En het kan zijn dat je backlash onder belasting door de compensatie van je closed loop motoren weer teniet gedaan wordt.
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door -rick »

Jij zit niet stil Wicher!
Goed bezig.

Ik moet t eerdaags ook weer oppakken
Ps, ze zijn van RVS ;-) 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

-rick schreef: 01 mei 2020 20:22 Ik moet t eerdaags ook weer oppakken
Ps, ze zijn van RVS ;-) 8)
Dat dacht ik vanmorgen al maar in mijn hoofd zat alu en er zijn zoveel soorten alu :lol:
Zeker weer oppakken Rick, te mooi om stil te laten staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 01 mei 2020 19:50 Ik zou de backlash laten voor wat het is. Zeker als het onder de 0,02mm is, niets mee doen. je controller moet voor iedere bewegingsverandering een aantal correctiestappen uitvoeren. Wordt het niet perse beter van bij snelle bewegingen. En het kan zijn dat je backlash onder belasting door de compensatie van je closed loop motoren weer teniet gedaan wordt.
Ok bedankt voor de info, ik moet het controleren maar was uit mijn hoofd inderdaad honderdsten van een mm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Laten voor wat het is en niet compenseren.
Ilja85
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2020 17:58

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ilja85 »

Wat een prachtige machine heb je gemaakt! Echt super!

Een ding valt me op als wtb´er, ik zie overal lineair geleidingen die parallel lopen maar `star` aan dezelfde plaat zijn bevestigd. Officieel gezien was dat altijd not done bij lineair geleidingen omdat de carrier aan 1 zijde vanwege toleranties en temperatuur verschillen `zwevend` opgehangen moet worden. Bijvoorbeeld de Y-as vd kruistafel, zie je vaak bij machines aan 1 kant star vast zitten en de andere kant met een stuk verenstaal recht omlaag tegen de carrier.
Hebben jullie daar vanuit de open source machines al eens naar gekeken?

Blijkbaar werkt het voor hobby ook op deze manier want zie het op veel plekken terug komen en wellicht geeft het vooral issues bij 24/7 productie. 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ja, daar is ruim naar gekeken dat de verschillen in uitzettingscoëfficiënt de zaak zouden kunnen kromtrekken.. Als de machine van -50 tot + 50 graden zou moeten werken zou dat een issue zijn, Maar iedere constructie die daarbij toepasbaar zou zijn maakte de machine niet beter, het middel was dus erger dan de kwaal. En aangezien de machine gemiddeld toch altijd op de zelfde temperatuur werkt blijkt het in de praktijk verschrikkelijk mee te vallen. In feite liggen de rails los op de profielen. De bouten steken ca 5-6mm in het profiel tot de slotmoer. Op de hand kun je dat niet verschuiven maar als de krachten echt groot worden zal de rail in de lengte gedeeltelijk verschuiven. Als je met een moker een klap tegen een van de uiteinden aangeeft zou je met een gevoelige meetklok een verschuiving kunnen meten.. Maar dat is meer theoretisch geneuzel.. In de praktijk voldoet het prima.
De constructie is ook een stuk eenvoudiger zo en daarom kan iedereen met succes deze machine bouwen. En er zijn machines die bijna 24/7 draaien en ongeveer honderd kilometer toolpath per jaar afwerken zonder storing.
Als je voor alles wil compenseren, dan moet je geld investeren in een ASML-machine.. Dan kun je microns claimen.. Hoewel die machines eigenlijk altijd in speciale geconditioneerde ruimtes staan met constante temperatuur, vochtigheid en stofvrij..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ilja85
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2020 17:58

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ilja85 »

Hmm opzich is dat goed om te horen want dan kan ik het zelf ook goed versimpelen voor mijn toekomstige machine. :-)
Ik heb het zelf namelijk (toen ik nog constructeur was) voor pick & place robotjes en verpakkingsmachines en dergelijke op de zwevende manieren ontworpen omdat we vaak defecte hiwin carriers kregen en ook modificaties doorgevoerd van star naar zwevend. Later nog in de SMT wereld pick & place robots geserviced, maar daar gingen ze dan weer vaak stuk omdat men de zwevende constructie niet goed monteerde inderdaad. (maar ook net zo goed omdat hiwin smeernippel kanalen foutief doorprikte in de fabriek of door verkeerde pairing).

Zal het topic verder niet vervuilen en ben benieuwd naar de rest van het project! :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ik kan je gerust stellen: mijn eerste machine, die lang niet zo goed geconstrueerd is als de OSPF, draait nog iedere dag een paar uur, en dat al bijna 15 jaar lang.. Heeft in de tropen gestaan en draait ook 's winters in mijn werkplaats aan de noordkant.. (dan kan het wel eens maar 7 graden zijn daar) Slechts zeer beperkt een storing gehad.. (een driver opgeblazen met ESD o.a. en kabelbreukjes voor ik de IGUS-kabels installeerde)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Ilja85 schreef: 02 mei 2020 10:44 Wat een prachtige machine heb je gemaakt! Echt super!

Een ding valt me op als wtb´er, ik zie overal lineair geleidingen die parallel lopen maar `star` aan dezelfde plaat zijn bevestigd. Officieel gezien was dat altijd not done bij lineair geleidingen omdat de carrier aan 1 zijde vanwege toleranties en temperatuur verschillen `zwevend` opgehangen moet worden. Bijvoorbeeld de Y-as vd kruistafel, zie je vaak bij machines aan 1 kant star vast zitten en de andere kant met een stuk verenstaal recht omlaag tegen de carrier.
Hebben jullie daar vanuit de open source machines al eens naar gekeken?

Blijkbaar werkt het voor hobby ook op deze manier want zie het op veel plekken terug komen en wellicht geeft het vooral issues bij 24/7 productie. 8)
Een stijve verbinding op beide parallele geleiders wordt bij mijn weten door iedere machinebouwer toegepast. Dat temperatuur iets doet is een feit; daarom zijn échte machines ook voorzien van een actieve koeling/verwarming van de kritische punten. Het kan overigens helemaal geen kwaad wanneer je de rails en de geleiders op een materiaal bevestigd met een gelijk uitzettingscoëfficiënt. Miischien ben je in de war met het referentievlak waartegen 1 rails wordt gemonteerd en de andere rails relatief aan de 'vaste' opstelling wordt gemonteerd? Dat het officieel not done is klinkt mij vreemd in de oren. THK adviseert het in ieder geval niet in de handleidingen? Misschien bij meetapparatuur? maar voor deze toepassing bij mijn beste weten niet.

Voor aluminium en staal is het bekend dat er wat spanning optreed en dat het als bi-metaal werkt. Maar de krachten die de wagens aankunnen is erg fors. (als in 20kn voor een 20mm wagentje bij dynamische belasting oid)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ijzeren plaat en hoeklijnen geverfd en nu eindelijk droog.
Hoeklijnen geboord en getapt zodat ik met twee eenvoudige M5 stelschroefjes de metalen plaat iets kan stellen/uitlijnen tov de frees.
Alu profielen gezaagd en geboord.
Volgende stap hoeklijnen op het onderstel schroeven, daar moet ik ruimte voor hebben want mijn draaibankje staat gruwelijk in de weg. :lol:

20781

20782
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Waaaah de vrouw ging "boer zoekt vrouw" kijken :shock: , dat is voor mij het signaal om de garage in te vluchten :lol:
Nou om die hoeklijnen te monteren moesten gaten geboord en getapt worden aan de onderkant van de machine in het frame.
Gezien de kleine beschikbare ruimte heb ik allerlei lastige yoga poses moeten aannemen, terwijl de ijzeren krullen in mijn resterende haren en broek terecht kwamen.

Het is uiteindelijk gelukt maar ik denk dat ik over twee dagen mijn spieren wel zal voelen.
De hoeklijnen meteen maar gemonteerd en alvast even voor de foto de ijzeren plaat er op gelegd.
Jammer dat ik 5 mei geen vrij heb bij mijn baas, even afwachten of er morgen nog een of ander vrouwenprogramma op de tv komt.

20787

20788
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er mooi uit Kelt!

Snel gedaan ook. Boer zoekt vrouw duurt minder dan een uur (ja, ik heb zitten kijken 8) ) en mijn ervaring is dat dat voor bijna elke klus te kort is...
Plaats reactie