En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Knappe vrouw die me daarna weer terug op de bank krijgt :lol:
Dus duurde inderdaad wat langer.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door kawarider »

Knappe machine Kjelt! Staalplaat heeft ook al een kleurtje!
Ilja85 wrote: ↑02 May 2020 08:44
Wat een prachtige machine heb je gemaakt! Echt super!

Een ding valt me op als wtb´er, ik zie overal lineair geleidingen die parallel lopen maar `star` aan dezelfde plaat zijn bevestigd. Officieel gezien was dat altijd not done bij lineair geleidingen omdat de carrier aan 1 zijde vanwege toleranties en temperatuur verschillen `zwevend` opgehangen moet worden. Bijvoorbeeld de Y-as vd kruistafel, zie je vaak bij machines aan 1 kant star vast zitten en de andere kant met een stuk verenstaal recht omlaag tegen de carrier.
Hebben jullie daar vanuit de open source machines al eens naar gekeken?

Blijkbaar werkt het voor hobby ook op deze manier want zie het op veel plekken terug komen en wellicht geeft het vooral issues bij 24/7 productie. 8)
Een stijve verbinding op beide parallele geleiders wordt bij mijn weten door iedere machinebouwer toegepast. Dat temperatuur iets doet is een feit; daarom zijn échte machines ook voorzien van een actieve koeling/verwarming van de kritische punten. Het kan overigens helemaal geen kwaad wanneer je de rails en de geleiders op een materiaal bevestigd met een gelijk uitzettingscoëfficiënt. Miischien ben je in de war met het referentievlak waartegen 1 rails wordt gemonteerd en de andere rails relatief aan de 'vaste' opstelling wordt gemonteerd? Dat het officieel not done is klinkt mij vreemd in de oren. THK adviseert het in ieder geval niet in de handleidingen? Misschien bij meetapparatuur? maar voor deze toepassing bij mijn beste weten niet.

Voor aluminium en staal is het bekend dat er wat spanning optreed en dat het als bi-metaal werkt. Maar de krachten die de wagens aankunnen is erg fors. (als in 20kn voor een 20mm wagentje bij dynamische belasting oid)
Dat is een constructiepricipe dat eigenlijk in elke wtb opleiding aan bod komt. Dat het geen problemen geeft zal waarschijnlijk zijn omdat er toch genoeg flex in de machines zit. Statisch overbepaald heet dat en geeft bij een echt stijve machine onherroepelijk problemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 04 mei 2020 08:28 Statisch overbepaald heet dat en geeft bij een echt stijve machine onherroepelijk problemen.
Ik ben er van overtuigd dat een freesbank helemaal vol zit met statisch overbepaalde constructie punten. (iets met 'voorspanning' en zo ;-) ) De kegel van een IBAG spindel heeft bij het gereedschap een andere hoek dan in de spil, dus met aantrekken van het gereedschap vervormd de neus van de spil, en daarom past het zo mooi en is een stuk stabieler.

Die kinematisch verantwoorde opspanningen zijn leuk voor meetopstellingen, maar mijn ervaring met frezen is toch niet heel positief. Beetje vervorming heb je wel nodig wil je nog een beetje lekker kunnen frezen.

Al heb ik me met het plaatsen van m'n glasdak wel afgevraagd hoe die aluminiumprofielen op houten balken en daar ook weer kunststof profielen in zich gaan verhouden bij verschillende temperaturen.
Het kunststof hebben we maar aan 1 zijde geborgd in het aluminium, kan dat tenminste nog een beetje groeien als het zonnetje er op staat. Hoe dat hout en Aluminium gaat werken zullen we merken, waarschijnlijk worden of de schroeven afgeknipt, of het worden ovale gaten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 04 mei 2020 08:28 Knappe machine Kjelt! Staalplaat heeft ook al een kleurtje!
Ja dat donkerbruin in combinatie met dat oranje doet me aan de jaren 70 terug denken :lol:
Alleen zie je er dadelijk niets meer van als de alu profielen en alu plaat er op liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Het kan gezichtsbedrog zijn, maar kan jou frees wel de hele klem bereiken?
Ik had gedacht dat je de klem juist aan de andere kant van de machine zou gaan plaatsen, helemaal aan het einde van het bereik.
Verder ziet het er mooi uit, nu maar flink aan het frezen dus.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 04 mei 2020 11:22 Het kan gezichtsbedrog zijn, maar kan jou frees wel de hele klem bereiken?
Ik had gedacht dat je de klem juist aan de andere kant van de machine zou gaan plaatsen, helemaal aan het einde van het bereik.
Verder ziet het er mooi uit, nu maar flink aan het frezen dus.
Nee die andere kant daar kan de frees niet bij want hij zit aan de voorkant gemonteerd.
Of hij de hele klem aan kan is nog de vraag, misschien net niet de laatste cm's maar het grootste gedeelte wel.
Ja ik kwam er achter gisteren dat op het alu profiel van Teunissen er geen sleufmoeren passen maar er T-slot moeren moeten komen.
Die ga ik zelf frezen denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo gisteravond en vandaag lekker weer geknutseld.
De ijzeren plaat zit vast, nu de aluminium profielen er bovenop monteren, gaten boren , tappen en schroeven.

20847

Bovenop de aluminium profielen komt een aluminium plaat maar zoals eerder gezegd passen mijn sleufmoeren niet in dit profiel :(
Maar ik heb nu een OSPF ter beschikking dus aan de slag !

Eerst uit een reststukje 12mm tooling plate strips van 15mm breedte gezaagd met de afkortzaag. Dat gaat prima maar omdat het zo'n dun stukkie is zat er een paar tiendes verschil in de dikte, voor deze toepassing boeit dat niet, ik frees het later wel met de OSPF weer recht mocht het niet passen.

Met de OSPF de gaten in de strip voorgeboord, met de kolomboor nageboord en helaas kon ik mijn M6 machinetap nergens vinden, dacht dat ik die pas gekocht had maar helaas onvindbaar.
Dus dan maar met de accutol en de 3 gestreepte handtappen aan de slag, het is maar aluminium dus kan de 2 streep wel overslaan.

20848
Laatst gewijzigd door Kjelt op 10 mei 2020 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nou het betere werk, de OSPF eerst even de gaten in het mdf laten voor boren zodat het werkstuk zichzelf uitlijnt bij het vastschroeven en gaan.
Ik was eerst van plan om uit ander reststuk toolingplate een carrier te bouwen waar ik de tslot moer op vast schroefte maar dit was sneller en werkt ook prima.

Wat een lawaai en veel naalden komen er af, lachen!

20850

Ik moet nog wat experimenteren met de spindelsnelheid, feed en wat ik eraf haal.
Nu heb ik met S18000 Z=6mm diep steeds Y=0,5mm eraf en een X feed van 1000.
Dat gaat prima maar wel krijg ik naalden, nog geen spanen.
Dus ik zal van Kees wel weer te horen krijgen dat ik te voorzichtig was en dat ik met die 3mm Kyocera freesjes wel wat ruiger te werk mag gaan maar het resultaat ben ik erg tevreden over.
Een prachtige afwerking, ik hoef er niets meer aan te doen, en het past ook nog eens perfect.

20849

20851

Zo kan tevreden weer gaan slapen :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Je kan nog beter slapen: die "naalden" zijn toch serieus spanen! je bent niet aan het poetsen.. voor mij: in een keer goed!
Ik denk alleen dat als je wel klemmen gaat gebruiken dat het handiger is dat je de spindel één of twee posities lager zet.. Anders klost die Z-plaat tegen je klemmen aan en in het ongunstigste geval druk je het kabeltje van het lampje plat.. stopt je machine vanzelf door kortsluiting...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ha kijk toch goed, mooi! 8)
Je hebt gelijk, met die kleine freesjes kan de spindel best nog wat omlaag.
Ik had de hoogte nodig voor de grote afvlakfrees.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet of je dat al hebt, maar een vermogen meter in de 230v is een goede indicatie. In mijn geval gebruikt de machine vrij sturend zo'n 160w als ik een scherpe frees door toolingplate met 0,5mm diepte met 20000rpm 1000mm/min frees zit ik aan ca 180.. boven de 250w is de frees bot en bij 350w is de kans groot dat hij breekt..
Zo'n Ali ding van ca 10 euro is perfect..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door WillyH »

Mooie machine, Kjelt! Nu zie ik dat jou Y-as proxy-sensor aan de rechterzijde gemonteerd werd, is dat standaard voor de OSPF? Ik heb deze namelijk aan de linkerkant zitten... :roll: of maakt dat geen ene moer(blok) uit? Ik heb namelijk letterlijk gedaan wat in de OSPF clean topic staat: "het gat van 8mm door en door komt op 130,0mm vanaf de linker zijde in de middelste groef en verder Voor de oriëntatie spreken we af dat de motoren van x X-as links komen en de motor van de Y-as aan de voorkant.
Links-voor zullen we dan ook het homepunt plaatsen.
Bovendien heb ik deze afstand teruggebracht tot 120mm op aanraden van Kees in één of andere topic.
Deze positionering leek me ook logischer ivm kabelvoering en kabellengte naar de verdeelkast toe.
Vraag is nu, als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb, kan ik dan best het gat voor de proxi opnieuw boren aan de andere zijde nu het nog kan aangezien de machine nog een hoop losse onderdelen is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Willy, jij hebt het helemaal goed gedaan hoor.. Natuurlijk mag je de machine inrichten zoals je zelf wil en je homepunt kiezen daar waar jij het leuk vindt, maar voor de plaatsing van de proxy aan de linker zijde is gekozen omdat er ook nog een dikke kabelrups loopt naar de Z-motor/Z-proxy/verlichting/spindelmotor.. Die zal als de spindel helemaal links staat keurig boven de proxy langs gaan, tenminste als je de kabelrups, zoals ontworpen, ook van links onder af laat lopen (dus naar rechts toe en dan met een u-bocht naar boven en weer naar links)
Als je de materialen gebruikt, zoals ik die beschreven heb, dus ook de rechthoekige ISEL-moerblokken, dan is die afstand zo gekozen dat het moerblok de proxy zal triggeren bij naar links gaan, maar ook in de uiterst linker positie (dus tegen de mechanische limiet aan) nog steeds het moerblok voor de proxy staat. Zo is het voor de machine altijd duidelijk welke kant hij op moet bewegen bij homen.
Maar nogmaals: je bent helemaal vrij om het anders te doen, maar dan moet je ook rekening houden met andere dingen die je zal moeten veranderen, zoals de loop van de kabelrupsen, de meenemers, de kabels en misschien ook de motoren met aansluitkastjes (e-boxjes)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door WillyH »

Oef, duidelijk Kees!
Plaats reactie