En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Donderdag heb ik de toolingplate opgehaald en dat viel nog niet mee om die in de auto te krijgen :lol:
Maar het is gelukt.
Vandaag naar mede forumlid André geweest om de gaten te boren en de inham voor de vertikale opspanning er uit te frezen. De plaat tillen viel opeens 100% mee, ik heb het vermoeden dat Andre 60+% tilde ;-)

De gaten boren begon niet echt lekker. Ik had speciale 8mm Dormer A110 extra lange boren gekocht omdat deze 6xD aan kunnen en de plaat 30mm dik is. Hoop gepiep en gejank tijdens het boren terwijl er toch voldoende Koolmist vloeide. Conclusie: deze boren zijn niet geschikt om in een freesspindel >2000 rpm te gebruiken.
We zijn overgestapt op een 10mm boor met veel lager toerental en dat ging stukken beter. Daarna met een kleinere frees de potgaten gefreesd, dat ging ook prima. Uiteindelijk met een lager toerental toch nog 10mm dieper de 8mm gaten geboord, dan kan ik zelf later de rest wel doorboren met de hand en een accuboor.

De inham voor de vertikale opspanning ging heel gemakkelijk en zeer goed. André had een speciale ruwfrees hiervoor en die hapte gewoon zonder zucht iedere doorgang 3mm weg met een feed van 800mm/min. :shock: 8)
Wel moesten we na 3 gangen even de spanen uit de loopgraaf vissen en een scheutje koelvloeistof uit een bakje werkte ook prima. Het werdt wel een zootje van de spaanders maar het ging echt super.
Laatste pass heeft André een speciale 10mm carbide frees gepakt en de eind finish was een spiegel.

André nog hartelijk bedankt voor de hulp en je hebt echt een pracht machine!

23527

23528

23529
Laatst gewijzigd door Kjelt op 23 mei 2021 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 22 mei 2021 20:49 De gaten boren begon niet echt lekker. Ik had speciale 8mm Dormer A110 extra lange boren gekocht omdat deze 6xD aan kunnen en de plaat 30mm dik is. Hoop gepiep en gejank tijdens het boren terwijl er toch voldoende Koolmist vloeide. Conclusie: deze boren zijn niet geschikt om in een freesspindel >2000 rpm te gebruiken.
We zijn overgestapt op een 10mm boor met veel lager toerental en dat ging stukken beter.
Als je met die 10mm met een lager toerental kon werken waarom ging dat met die 8mm dan niet?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Geen idee Bart waarom het met die ene boor beter ging als met de nieuwe. We zouden nu een TiN boor hebben gepakt voor machinale bewerking maar die 10mm was ook een standaard HSS boor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nieuwe boor, gewoon te scherp, en waar te voor staat is nooit goed, alleen bij tevreden (zoals je moeder dat vroeger zei)
Ik vind 6x8=48 niet extra diep voor een boor van 8 trouwens. Mijn gewone boren van 8 kunnen makkelijk 60 diep
160 diep met een boor van 4 is redelijk lang, die gebruik ik ook wel eens.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 10:21 nieuwe boor, gewoon te scherp, en waar te voor staat is nooit goed, alleen bij tevreden (zoals je moeder dat vroeger zei)
Ik vind 6x8=48 niet extra diep voor een boor van 8 trouwens. Mijn gewone boren van 8 kunnen makkelijk 60 diep
160 diep met een boor van 4 is redelijk lang, die gebruik ik ook wel eens.
Ja ik heb gisteren nog een boor webinar van Dormer op YT bekekenen kwam er achter dat Andrė en ik zelf ook het 3xd en 6xd verhaal van Dormer verkeerd hebben geinterpreteerd.
Dormer hanteert deze benaming om in 1x zonder ruimen/peggen te boren. Bij cnc boren ruim je om de zoveel mm dus hadden we beter een korte boor kunnen nemen. Ach deze gaten komen niet kritisch alleen de positie in X is belangrijk dus komt goed 8)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door bartL »

Zo diep als de spiraal gaat kan je toch gewoon boren? Als je weet wat je doet nog wel iets verder ook. 30mm diep met een 8mm vind ik niet zo bijzonder, zeker niet in alu 5083. Maargoed ik ken deze machine natuurlijk niet, dus vanaf de bank is makkelijk oordelen. 😋
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 23 mei 2021 11:07 Zo diep als de spiraal gaat kan je toch gewoon boren? Als je weet wat je doet nog wel iets verder ook. 30mm diep met een 8mm vind ik niet zo bijzonder, zeker niet in alu 5083. Maargoed ik ken deze machine natuurlijk niet, dus vanaf de bank is makkelijk oordelen. 😋
Deze 8mm boor mocht volgens de tabel 395 rpm draaien, en dat vond mijn HF spindel toch niet echt fijn...
Dus beter een VHM boor gebruiken, maar die kost 93 euries ex.... tis maar wat je kwijt wilt.
En inderdaad.... vanaf de bank.......
bartL schreef: 23 mei 2021 11:07 Als je weet wat je doet nog wel iets verder ook.
Ik leer nog steeds graag, dus maak me wat wijzer!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 23 mei 2021 11:54 Deze 8mm boor mocht volgens de tabel 395 rpm draaien, en dat vond mijn HF spindel toch niet echt fijn...
Ja dat verklaart het wel dan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 23 mei 2021 11:54 Ik leer nog steeds graag, dus maak me wat wijzer!
Hahaha, ik denk dat ik meer van jou kan leren dan jij van mij!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 23 mei 2021 11:54 Deze 8mm boor mocht volgens de tabel 395 rpm draaien,
Daar moet iets niet kloppen.
Het was toch een gewone HSS boor in aluminium ?

Ik heb hier de catalogus van Dormer niet meer bij de hand, maar weet nog wel dat je daar snel vergissingen kunt maken met materiaal groepen e.d.

Maar als ik even de 114150 serie bij hoffman pak, (€6.00 ex. ) kan ik toch 45m/min snijden geeft 1790 t/min.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... DP&tId=186
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door WillyH »

Slechts 395 rpm? Dat lijkt me eerder geschikt voor zacht roestvaststaal. Veel te traag voor alu in elk geval.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

WillyH schreef: 24 mei 2021 08:50 Slechts 395 rpm? Dat lijkt me eerder geschikt voor zacht roestvaststaal. Veel te traag voor alu in elk geval.
Klopt, de tabel is een beetje onduidelijk. Moet 1195 zijn 😏
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door abs02 »

Vuile bril = schoonmaken of naar opticien :lol:
Tabel is duidelijk genoeg.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

abs02 schreef: 24 mei 2021 11:14 Vuile bril = schoonmaken of naar opticien :lol:
Tabel is duidelijk genoeg.
Je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas.
Alleen wanneer die gaten geboord moeten worden zijn er net even niet……
Plaats reactie