En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Die kabel van de kast naar de deur lijkt een metalen. Klopt dit? Heb je daar een speciale voor gebruikt of is het "gewoon" een doucheslang?
Ik wil voor mijn draaibank ook een metalen bescherming gebruiken i.v.m. hete spaanders. Vandaar mijn vraag.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 30 sep 2018 21:12 Die kabel van de kast naar de deur lijkt een metalen. Klopt dit? Heb je daar een speciale voor gebruikt of is het "gewoon" een doucheslang?
Ik wil voor mijn draaibank ook een metalen bescherming gebruiken i.v.m. hete spaanders. Vandaar mijn vraag.
Ja volledig metaal en heel lastig te zagen door de spiraal. Die heb ik ooit op de metaaldump gevonden, het waren maar twee korte stukken van een meter ofzo.
Daar heb ik ook die koperen litze kabels vandaan. Ze zijn erg dun, volgens mij zoiets als ook voor DRO's worden gebruikt.
Geen idee waar je die zou kunnen kopen maar ik zie dat Ben al een adresje heeft gepost.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 30 sep 2018 21:49 Johan, jij bedoelt dit denk ik:

https://www.conrad.nl/p/hellermanntyton ... ter-604263
Ja, dat klopt Ben. Die had ik ook gevonden. Maar ik dacht ook aan een doucheslang. Zou volgens mij ook goed kunnen?
Ja volledig metaal en heel lastig te zagen door de spiraal
Zijn ze wel heel flexibel of ook dat niet?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Ja hoor, maar een doucheslang is denk ik net zo goed en ik denk goedkoper, zeker bij de Action of zoiets.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ja goed flexibel maar je kunt hem dus niet "knikken" hij beschermt de bekabeling dus voor te korte bochtjes.
Doucheslang is die ook van metaal? De door jou gevonden kabelslang is wel heel mooi met die metalen wartels te verwerken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Doucheslang is die ook van metaal?
Ja, je hebt ook metalen. Niet allemaal, veel zijn van plastic maar er zijn ook veel metalen met een kunststof binnenslang.

https://sanitairkamer.nl/mueller-ida-ch ... 5EALw_wcB#
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DirkSchipper »

Je hebt doucheslangen met een aparte metalen spiraal bescherming, en met een interne (in het palstic gegoten) spiraal (sommigen zien er uit als metaal, maar zijn het niet).
Die laatste zijn wel duurzamer. De ecterne spiraal wil na enige tijd gaan breken/scheuren a.g.v. het vele buigen. Met name vlak bij de douchekop. Dus als je zoiets gebruikt moet je wel aandacht besteden aan niet-te-scherpe bochten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Die metalen doucheslangen zijn absoluut niet te gebruiken, hooguit voor een statische opgebonden toepassing: de spiraal wikkelt zich zo af namelijk..
Mooi kabelgootje op die brug trouwens! (aluminium?)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 01 okt 2018 10:37 Mooi kabelgootje op die brug trouwens! (aluminium?)
Ja klopt, te koop bij
www.reichelt.nl
Artikelnummer: CAB 90666
;-)
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Dratsabylgu »

Dit is erg goed spul, wordt veel in de industrie gebruikt.

https://www.anameteurope.com/products/a ... -fittings/
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Beetje mosterd na de maaltijd uiteraard, maar ik heb toenertijd bij mijn besturingskast een rechthoek uit de zijkant geslepen, en de plaat (die daar weer in komt) waar alle connectoren in zitten laten cnc frezen/boren.
Makkelijk, alles zit keurig recht en later ook nog altijd aan te passen. Misschien een tip voor anderen die ook aan zo'n mooi project willen beginnen.....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Dit weekeinde flink opgeschoten zodat ik redelijk klaar ben om wat beweging te gaan maken.
Eerst de Xassen bedraad en via kabelgoten afgewerkt.
Daarna de motorkabels bij elkaar in een kabelslang gegroepeerd.
De homing, m-stop en encoderkabels hebben hun eigen kabelslang.

De laatste connectoren op de kabels gesoldeerd en een e-stop op de wand gezet.
En van Eding een CNC720 prototype boardje geleend zodat ik alvast tenminste iets kan testen.

En dan het grote moment, alles aansluiten spanning er op, software opstarten.....
Eerst de estop en driveralarm aan de praat krijgen, dat was even wat flipperen met de settings maar werkte.

Daarna de home sensoren, die werkten ook niet maar dat bleek na een kwartier foutzoeken de jumpers op het Eding bordje
te zijn, die stonden op PNP. Ik heb er geen handleiding bij want die is er nog niet dus het is een beetje improfisorisch
experimenteren.

Goed weer een uur verder, nu de drives, ik hoor niets dus dat is niet goed, misschien eens de Enable inverteren.
Nope niets. Hmmmm verder zoeken andere waardes kiezen weer een half uur verder niets.
Dan eens gaan meten op de drives, ik biedt 13V aan via een 1kOhm weerstand en de Eding zou een Open collector uitgang hebben.
Waarom meet ik dan 5V op de uitgang van de Edingkaart. Hmmm dat is niet goed, maar eens even op het kaartje spieken.
Darn, geen open collector uitgang maar een TTL digitale uitgang voor alle driver signalen.
En dat betekent: twee uurtjes herbedraden van de vier drivers. Aaaaaah nou ja hoort erbij, eerst even een aparte driver proberen.
De drie stuurdraden van de - kant naar de + kant te brengen en de - kant even hard aan aarde leggen,
ja ik hoor een fluittoon, motor staat aktief.

De twee uur werd de volgende dag want er moesten boodschappen gedaan worden, gekookt worden, nog iets kijken etc. etc.

Herbedraden van de drivers ging redelijk vlot, de drivers zijn nu aktief, mooi nu stappen maken.
Ik druk op de pijltjestoets van de Eding software en plop, driver alarm drivers disabled.
De led op X1 knipper 7x , handleiding: "Position Following Error" kortom of de motor staat vast en kan niet bewegen,
of de encodersignalen zijn anders dan verwacht (bedradings foutje ?) of de motordraden u,v,w zijn verkeerd om gemonteerd.

Darn we moeten weer verder gaan zoeken. Even kijken of het bij de andere assen wel goed gaat?
Nee, helaas, alle 4 de drives gaan in error.
Althans de X1 (X) en X2 (A) staan tandem dus daar gaat er steeds een als eerste de fout in.

Dat is wel raar want de Z-as kan ik met de hand draaien dus dat zou goed moeten gaan.
Dan de encoder kabels nog maar eens doormeten voor de zekerheid.
Lijkt toch ook goed. Dan de X-motoren eens los van de as maken.
Geen verschil nog steeds error na wel een zeer kort motor geluid te hebben gehoord.
Tijd vliegt voorbij er moest ook nog gegeten worden etc. etc. dus zit nu even vast.
Ik heb de polariteit van de signalen nog eens veranderd bij Eding maar dat maakt ook niets uit.
Wat ik vreemd vind is dat ze de driver een tool noemen. Zo staat er bij het dir signaal tooldir.

Goed, ik denk dat ik nu als volgende stap maar eens de drives via de seriele kabel en Leadshine software ga aansturen.
Dat zal morgenavond worden, eens kijken of dat wel goed gaat.
Anders is mijn laatste gok voor nu de u,v,w volgorde dat die wellicht fout is maar ik kan het me haast niet voorstellen
want ik had alles van tevoren opgeschreven welke draadcodering waar zit etc. etc.

Als iemand van jullie nog een ander idee heeft dan hoor ik het graag, ik ben absoluut niet bekend met de Eding software dus
daar zal misschien ook nog iets fout zitten. Vandaar dat ik het morgen eens met de Leadshine software ga proberen, als dat wel werkt weet ik waar ik het moet zoeken.

17761
17760
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Dat niet sturen en meteen in de fout gaan heeft niets met Eding te maken..
Je moet de fout uitgang toch nog even omzetten..

Snap niet dat je protuner niet eerder gedraaid hebt om de drivers te testen en eventueel te tunen..

Drie mogelijkheden:
Encoder verkeerd aangesloten
UVW verkeerd aangesloten
Verkeerde encoder bij de motor ( bijvoorbeeld de encoder van de Y op de Z driver..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie