ombouw emco pc mill 50

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

ombouw emco pc mill 50

Bericht door simon de beer »

hallo ik ben al een tijd bezig met de ombouw van mijn emco pc mill 50
ik ben al redelijk ver nu er gaat straks een masso controller in komen voor de mensen die het leuk vinden ga ik hier een beetje bij houden wat ik doe

hier al wat foto's van hoe ver ik nu al ben en wat er dus al verandert is in de machine

hier de oude montage plaatjes voor de motor
Afbeelding
en hier de nieuwe zelf gemaakte plaatjes waar de motoren aan worden bevestigd de aleen die voor de x ass heb ik hier nog los de rest is al in gebouwd
Afbeelding
hier zit het plaatje voor de x ass gemonteerd
Afbeelding
en dan hier de y ass
Afbeelding
en uiteraard ook nog de z ass
Afbeelding
ik ben aleen ijgelijk nog op zoek naar een andere motor voor de z ass want ik heb er nou een met 8 draden en heb er liever 1 met 4 draden want ik heb stepdrivers die daar ook voor bedoeld zijn

en ik ben ook al begonnen aan de besturing om te bouwen bijn alles er uit om het allemaal opnieuw in te kunnen gaan bouwen en de heerlijke kabel bende die hier altijd bij komt kijken wordt uiteraard straks allemaal nog netjes gemaakt maar ook nog niet alles zit er al in er komt nog het een en ander bij
Afbeelding
en hier de kant waar de frequintie regelaar zit en de stepdrivers waar het al redelijk netjes is aleen nog even netjes bij elkaar met zipties
Afbeelding

ik miss nog een paar klijne dingetjes zo als een voeding voor de step drivers die tussen de 24 en 40 volt moet zitten
en rond de 10 a
en zoal ik al eerder zij word dit de besturing die er in gaat komen

Afbeelding
Afbeelding

word nog weer vervolgt



ik weet trouwens niet of ik in het goede subforum zit zo niet dan moet dat even verplaats worden
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door benkr »

Wat voor.motor heb je nu, bouwgrootte en koppel, ik denk dat ik je wel kan helpen. Maar ook met een motor met 8 draxen kun je gewoon uit de voeten.
Voor een voexing moet ik even gaan zoeken maar ook daar kan ik je misschien wel helpen.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door simon de beer »

benkr schreef: 11 mei 2018 16:27 Wat voor.motor heb je nu, bouwgrootte en koppel, ik denk dat ik je wel kan helpen. Maar ook met een motor met 8 draxen kun je gewoon uit de voeten.
Voor een voexing moet ik even gaan zoeken maar ook daar kan ik je misschien wel helpen.


dit is wat er nu op zit nema 23
Afbeelding

en dit is wat er op de andere assen zit en wil graag its met de zelfde waarden ook op de z ass dan heb ik ze namelijk allemaal het zelfde

Afbeelding


alvast bedankt voor de moeite voor het zoeken er naar
als ik je ergens mee kan helpen moet je het maar zeggen heb wel het een en ander liggen aan cnc gerelateerd materiaal
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door benkr »

Helaas heb ik alleen Nema 34 motoren liggen.
Van de voeding laat ik je nog weten.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door benkr »

Helaas heb ik alleen Nema 34 motoren liggen.
Van de voeding laat ik je nog weten.
Ik zou deze motoren houden en de spoelen parallel zetten.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door simon de beer »

ja dat is ook zeker een optie daar is ook genoeg van te vinden op het web hoe dat moet

ik heb zelf ook nog een voeding gevonden maar die is te klijn kwa vermogen dit is een 5 a voeding die ik heb en heb het liefste 10 dan heb ik nog wat over dan kan ik er nog is een 4e as bij zetten bijvoorbeeld
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door simon de beer »

nou gister weer even een paar onderdelen gehaald voor de emco het is geen masso geworden maar word toch mach 3 ik heb nu een xhc ehternet controller gekocht en ga die nu in bouwen en daarnaast heb ik nu ook de voedingen die ik nodig heb om alles te draaien

maar nou vraag ik mij nog wel af wat voorn kabel kan ik gebruiken als singaal draad voor de stepper drivers enz ik heb zelf het idee om dit te gebruiken
Afbeelding

maar ik weet niet of dit te dun is of niet of dat dit dan voor storing gaat zorgen

en verder komt al het 220 boven in de machine en al het laag spaning onderin de machine
Afbeelding

en dat is ook de controller die ik heb gekocht en dit zijn dan ook nog de voedingen
Afbeelding

maar het word ook nog een uitdaging om de mach 3 software aan de praat te gaan krijgen want ik heb wel een schijfje gekergen met een insturctie video maar alle text die daar in voor komt is chinees dus dat word nog leuk om dat voor elkaar te gaan krijgen
gaat vast lukken of heeft iemand daar mischien nog tips voor dat dat wat makalijker gaat
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door mjeuring »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door Kjelt »

maar nou vraag ik mij nog wel af wat voorn kabel kan ik gebruiken als singaal draad voor de stepper drivers enz ik heb zelf het idee om dit te gebruiken
Voor de logische signalen naar de stepper drives:
Dat hangt van een aantal zaken af:
- lengte van processorboard naar driver
- storingsbronnen in de buurt

Beste (mijn persoonlijke mening) is om ellende preventief te voorkomen en dan wil je deze draden afgeschermd er naar toe te leggen, dus of metalen kabelgoot of afgeschermde meeraderige draad.
Dan de afscherming van die draad alleen aan de bron kant (processor) aarden en andere kant loslaten. Zo hou je de draden ook meteen mooi per driver bij elkaar en kun je de kleurcodering van de draden gebruiken voor de diverse functies.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door benkr »

Voor de draad gebruik ik bij voorkeur een soepel draad (bestaat uit meerdere draadjes in één isolatieomhulling.
Als je er aan kunt komen dan is b.v. soepele UTP kabel (patchkabel) een bruikbaar iets, ik zelf gebruik daar nog adereindhulsjes op maar daar heb je dan wel een speciale tang voor nodig.
Eigenlijk is alles wat soepel en niet te dik is bruikbaar. Voor in de kast zou draad met een massieve kern ook nog wel kunnen maar dan moet je wel klemmetjes hebben waarvan de schroefjes niet direct in de draad bijten, anders gaat het daar breken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door ruudderooy »

en dat is ook de controller die ik heb gekocht en dit zijn dan ook nog de voedingen


maar het word ook nog een uitdaging om de mach 3 software aan de praat te gaan krijgen want ik heb wel een schijfje gekergen met een insturctie video maar alle text die daar in voor komt is chinees dus dat word nog leuk om dat voor elkaar te gaan krijgen
gaat vast lukken of heeft iemand daar mischien nog tips voor dat dat wat makalijker gaat
Ik heb die controller ook ooit gehad, je kan anders het bedrijf gewoon mailen

hier staat waarschijnlijk ook jou driver en manual bij

ze hebben best reedelijk spul ook geven ze altijd support alleen mailen ze vaak niet binnen een dag terug .
Je moet (althans moest 2 jaar geleden) de juiste versie van mach3 hebben anders kun je problemen krijgen.
ook moet je alles goed af schermen inputs zijn gevoeling voor emc.

Gr Ruud
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: ombouw emco pc mill 50

Bericht door simon de beer »

supper bedankt voor de reacties ikheb mooie afgeschermde kabels gevonden voor de singaalen naar de drivers toe en voor de software moet ik nog even kijke die handleiding van mach 3 ga ik ook zeker even uit printen kan nog wel is van pas komen denk ik

vandaag ook nog even bezig geweest met de 220 kant van het verhaal is nu voor 95% aan gesloten aleen het lampje wat ik binnen in heb zitten nog niet
is dat trouwens ook aan te sturen via mach 3 dat ik in de software de lamp aan en uit kan zetten heb me daar nog niet in verdiept in dat soort dingen wat mach 3 allemaal toe laat of niet ik weet wel dat ik ook een toolsetter wil gaan gebruiken en een tochprobe voor het nul zetten van het materiaal maar als ik kijk heb ik maar 1 poort waar probe bij staat op mijn controller
Plaats reactie