Klein CNC draaibankje ombouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Na verkoop van mijn oude cnc draaibank, moet ik toch wat kunnen draaien tot de nieuwe komt.
Ik zocht iets dat in nette staat was, klein, compact en niet duur. Omdat het toch maar tijdelijk is.
Dus even op Marktplaats gestruind en tegen een Huvema 450 aangelopen, voor niet al te veel geld.
Dus vanmorgen het beestje opgehaald. En zag er verder goed uit. Compleet met twee brillen, bekken, tandwielen etc...mooi. Riemen waren ook vervangen. En hij staat nog mooi in de lak.

Volgens mij is de 450 vergelijkbaar als de Emco 7?

Slechte foto helaas. Ik maak morgen nieuwe.
Afbeelding

Bedoeling was om hem non-cnc te houden. Maar nu kriebelt het toch een klein beetje om hem om te bouwen. Wat relatief eenvoudig te doen is. :lol:
De trapeziumspindels wil ik eigenlijk vervangen voor kogelompompen. Z uiteraard geen probleem. Maar de x-as is erg...klein.

Toolpost gaat eraf. Omdat er een gang tool plate opkomt. Ik maak maar 3 verschillende onderdelen en ze gebruiken allemaal dezelfde tools.
Lekker makkelijk en snel! En ik hoef er geen kleine turret op te zetten (of maken)

Motortje wordt uiteraard vervangen door een 3 fasen exemplaar, met VFD en spindelencoder.
Nauwkeurige encoder heb ik al liggen en hiermee kan ik ook schroefdraad tappen zonder compressiehouder.
Gebeuren gaat uiteraad op LinuxCNC draaien. Waarom? EdingCNC is te beperkt. Mach3 wordt ik epileptisch van, en tja is Mach3 al iets geworden?

Max RPM is 1800. Iemand ervaring met het verhogen hiervan? 2500 zou perfect zijn, maar of de lagers dat zo leuk vinden?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door javanree »

Zo'n ding is vrijwel identiek aan een Emco Compact 8, ik heb er ook een.
Controleer eerst wel de gibs , die waren bij mij erg slecht, wat veel trillingen gaf in de werkstukken.
DaBit heeft eens wat geschreven over de X-as ombouwen in zijn Emco 8 draadje, volgens mij is dat 1:1 over te nemen.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door leopard »

Zoek je een klein spindeltje??

Bij JVE hebben ze een lief klein 8mm dia, spoed 2,5mm ko spindeltje.
http://www.jve-shop.nl/kogelomloopspindel.html
(Ik heb geen aandelen in JVE, wel goede ervaring :lol: )
Ik ben er zelf ook mee aan het spelen, de lagertjes en de busjes gaan er gemakkelijk af, ook de moer zelf is er gemakkelijk af te halen met een kunststof buisje.

17292
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Dank voor de tip
Ik heb wel eens een HBM 250x550 omgebouwd. Daar gebruikte ik zo even uit mijn hoofd een 10mm spindeltje.
Dit gaat wat krapper worden, maar mag de pret niet drukken :lol:

Zit alleen te denken...
Ik heb een noodstop nodig, home switches, limitswitch op de losse kop, signalen van de closed loop steppers, spindel encoder, 0-10v signaal.
Kom ik dan weg met een standaard breakout bordje? of moet ik weer richting Mesa gaan?

Of zou ik eens voor zoiets gaan...
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 117eSlxmdJ
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door javanree »

willy wonka schreef: 12 aug 2018 14:27 Zit alleen te denken...
Ik heb een noodstop nodig, home switches, limitswitch op de losse kop, signalen van de closed loop steppers, spindel encoder, 0-10v signaal.
Kom ik dan weg met een standaard breakout bordje? of moet ik weer richting Mesa gaan?

Of zou ik eens voor zoiets gaan...
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 117eSlxmdJ
Closed loop sluit een Leadshine MX3660 uit, dat was anders een perfecte oplossing geweest (3e stepper uitgang vind je vast iets nuttigs voor , pinole aandrijving bijvoorbeeld)

Wat bedoel je met limit switch op losse kop, die wil je er op laten en kunnen verschuiven en met die extra switch dreigende botsing detecteren? Volgens mij past alles net op een standaard LPT breakout. Ik had het ook werkend met mijn Emco CNC, alleen had ik er geen noodstop en die limit switch op. Noodstop kun je anders oplossen, als je beide home switches op 1 ingang zet ben je er ook. Vergeet niet dat je eigenlijk 2 of 3 ingangen wilt voor spindel encoder : 1 puls/omw voor draadsnijden en daarnaast een AB voor toeren/draairichting.

Van zo'n Chinese complete controller ga je denk ik spijt krijgen, als er een bug in de software zit kun je niks, documentatie zal zeer waarschijnlijk incompleet zijn en naar eigen smaak dingen aanpassen... het zal echt geen Fanuc of Heidenhain kwaliteit zijn. En of je er dan een goede postprocessor voor je favoriete CAD/CAM pakket voor kunt vinden is ook maar de vraag.
Leeuwinga
Berichten: 2975
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door Leeuwinga »

Of deze:
https://www.microkinetics.com/tmpfw/

gebruik deze zelf op twee draaibanken, een echt programma voor een draaibank
(zie https://www.youtube.com/watch?v=uvVUTBoekmc
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Trouwens waar is de goedkoopste plek om de Mesa kaarten te kopen?

javanree schreef: 12 aug 2018 15:31 Closed loop sluit een Leadshine MX3660 uit, dat was anders een perfecte oplossing geweest (3e stepper uitgang vind je vast iets nuttigs voor , pinole aandrijving bijvoorbeeld)

Wat bedoel je met limit switch op losse kop, die wil je er op laten en kunnen verschuiven en met die extra switch dreigende botsing detecteren? Volgens mij past alles net op een standaard LPT breakout. Ik had het ook werkend met mijn Emco CNC, alleen had ik er geen noodstop en die limit switch op. Noodstop kun je anders oplossen, als je beide home switches op 1 ingang zet ben je er ook. Vergeet niet dat je eigenlijk 2 of 3 ingangen wilt voor spindel encoder : 1 puls/omw voor draadsnijden en daarnaast een AB voor toeren/draairichting.

Van zo'n Chinese complete controller ga je denk ik spijt krijgen, als er een bug in de software zit kun je niks, documentatie zal zeer waarschijnlijk incompleet zijn en naar eigen smaak dingen aanpassen... het zal echt geen Fanuc of Heidenhain kwaliteit zijn. En of je er dan een goede postprocessor voor je favoriete CAD/CAM pakket voor kunt vinden is ook maar de vraag.
Klopt, om mocht ik de losse kop gebruiken. Dat deze niet crashed maar detecteert dat de kop naar voren is gezet.

Chinese controller is een Adtech. Best wel regelmatig worden deze gebruikt.

Leeuwinga schreef: 12 aug 2018 16:31 Of deze:
https://www.microkinetics.com/tmpfw/

gebruik deze zelf op twee draaibanken, een echt programma voor een draaibank
(zie https://www.youtube.com/watch?v=uvVUTBoekmc
Krijg de rillingen als ik er naar kijk :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door DaBit »

leopard schreef: 12 aug 2018 13:44 Zoek je een klein spindeltje??

Bij JVE hebben ze een lief klein 8mm dia, spoed 2,5mm ko spindeltje.
In een Compact 8 past die alsnog niet tenzij je de slede uitfreest (en die is imho al krap kwa hoeveelheid materiaal)

Ik zou bij dit bankje ook maar even goed meten voor je 'm koopt...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2975
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door Leeuwinga »

Krijg de rillingen als ik er naar kijk :P
Daar zijn wel pilletjes voor te krijgen hoor :mrgreen:
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Nou...machine staat in de ombouwfase.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier twee nieuwe Omron switches liggen die ik wil gebruiken als home switch.
Iemand ervaring hoe nauwkeurig deze zijn? E2E-X1C1
Afbeelding

Nieuwe 2500PPR encoder.
Hopelijk kan ik een van de poelies die verbonden is met de spindel ombouwen met de encoder. Zodat deze met een riem wordt aangedreven.
Zou mooi zijn :)
Afbeelding

Afbeelding

Beestje kan max 1700RPM draaien.
En de motor is een halve PK.
Daar wil ik een 1pk motor op en zo rond de 2500rpm. liefst 3000RPM, maar volgens mij is dat een beetje veel voor de spindellagertjes?
Als ik het goed heb zijn dit gewone kegellagers?

Iemand trouwens een goed document om te bepalen hoeveel Nm per steppermotor?
Op de Z komt een closed loop Nema24.
Op de X een Nema17 closed loop.
Maar hoe bereken je hoeveel Nm je nodig hebt?
Idem voor de spoed van de spindels? 1605 of 1610? etc
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Machine is gestript.
Tot dusver best tevreden :)
Runout op de spindel en in de conus gemeten, en die is binnen 0,01mm.
Het bed loop ook netjes. En de spindel zit mooi in het vet.
Volgens mij heeft iemand het e.a. afgesteld aan het bankje wat alle bouten die ik loshaalde zaten in het vet.
Drieklauwtje heeft wel iets runout. Maar die ga ik toch vervangen voor iets dat meer rpm aankan.

Ik zat eraan te denken om een 0,75kw motor te gebruiken (die krijg ik nog wel redelijk passend).
1500RPM motortje. Met een 1:1 en 1:1.7 verhouding. Met de 1:1.7 kom ik uit op een 2500RPM.
Dan heb ik de 1:1.7 voor alu/plastics en de 1:1 voor RVS/Staal/Titanium.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door DaBit »

Ik draai op mijn Emco 2700rpm met SKF LGLT2 vet in de (kegel)lagers. Dat gaat tot nu toe prima.

2-polige motoren zijn vaak een tikje kleiner en lichter dan 4-polige motoren voor hetzelfde vermogen, en als je toch een riem ertussen hebt maakt dat ook weinig uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Dat SKF vet heb ik nog wel staan :)

Ik zie het inderdaad, de 2 polige 1.1kw 3000rpm motoren zijn hetzelfde formaat als 0,75kw 1500rpm (4 polig)
Dan toch maar voor 3000rpm 1.1kw motor gaan :roll: (uiteraard wel met klauwplaatje die 3000rpm kan, want dat zal de huidige niet kunnen denk ik)
En dan een extra poelie op de spindel voor lagere toerentallen (<1500rpm), mocht dat nodig zijn.

Ik neem aan dat ik een 2.2kw vfd ook kan gebruiken voor een 1.1kw motor?
Zit eraan te denken om een standaard Huanyang 2.2 vfd te gebruiken. Weet ik in ieder geval hoe ik hem moet aansluiten :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef: 13 aug 2018 16:04 (uiteraard wel met klauwplaatje die 3000rpm kan, want dat zal de huidige niet kunnen denk ik)
Zou ik niet zomaar vanuit gaan dat-ie dat niet kan. Het zijn maar kleine klauwplaatjes he?
En dan een extra poelie op de spindel voor lagere toerentallen (<1500rpm), mocht dat nodig zijn.
Heb ik ook. Pas 1x gebruikt, en zelfs toen was het al niet strikt noodzakelijk :lol:
(eerlijk is eerlijk: ik heb een 1kW servomotor voor de aandrijving, die levert bij 100rpm ook nog z'n koppel. Een inductiemotor niet)
Ik neem aan dat ik een 2.2kw vfd ook kan gebruiken voor een 1.1kw motor?
Zit eraan te denken om een standaard Huanyang 2.2 vfd te gebruiken. Weet ik in ieder geval hoe ik hem moet aansluiten :lol:
Ja hoor, dat kan. Dan kun je er zelfs voor kiezen om het motortje over te belasten als je dat zo uitkomt. Van een paar minuten het dubbele koppel moeten leveren tijdens afsteken ofzo gaat het ding niet stuk. Zo'n ding is koper, ijzer en een beetje aluminium.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie