Probleem met Y as (dual drive)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

Hoi,

Ik heb zelf een machine gebouwd met een dual drive Y as met kogelomloopspindel, dus twee motoren op de Y as met elk een eigen aansturing etc. De machine heb ik 1,5 jaar geleden gemaakt en heeft al redelijk wat gefreesd. Ik had altijd al moeite gehad om de Y as op snelheid te krijgen met lage snelheden ging het vaak wel goed, met hoge snelheden ook maar tijdens acceleratie en declaratie niet. Om dit te verbeteren had ik al het een en ander geprobeerd, zonder goed resultaat. Momenteel heb ik alleen last dat de Y as niet eens meer op een respectabele snelheid komt zonder stappen over te slaan.

Om dit probleem op te lossen heb ik al meerdere dingen geprobeerd, echter krijg ik het momenteel niet meer goed:
- Verschillende couplers(klauw koppeling / balg koppeling)
- Verschillende stappen motoren(425 oz china stappen motor / IEF werner stappenmotor)
- Alles losgehaald en opgeboord zodat ik meer uit kon lijnen. (Echter heb ik dat nog niet gedaan bij de koppeling tussen de kogelomloopspindel en de kar)
- Met of zonder microstepping
- De kogelomloopspindel los gehaald om te kijken of de Y as goed loopt. Dit is het geval.
- De kogelomlooopspindel vast gemaakt zonder motoren. Dan kan ik met mijn hand gemakkelijk de spindel(en dus de as) bewegen.

Zelf vraag ik me af of het een mechanisch probleem is of dat er misschien mid band resonantie optreedt.

Zoals te zien is, heb ik al een boel geprobeerd. Zelf zit ik nu aan 1 van deze drie ingrijpende aanpassingen te denken:
- Andere motoren, toch naar closed loop. Echter als het mechanisch een probleem is lost dit in mijn ogen niks op.
- Tandriem ipv kogelomloop spindel.
- De koppeling van de kogelomloopspindel aanpassen.

Specificaties van de machine:
- Zelfbouw, eigen design.
- Y as 1300mm
- X as 850 mm

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben of andere dingen die ik het beste uit kan sluiten. Zodat ik een juiste keuze kan maken om de freesmachine weer werkend te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door benkr »

Die motoren zal het niet aan liggen, die zijn 3 Nm, ruim voldoende dus.
Wat dan overblijft zijn de drivers en de voeding, van beide noem je helemaal niets.
Plaats een een paar foto's van de drivers en van de voeding, zodanig dat merk en type goed te zien is.

In het algemeen: de zgn. TB 6560 en TB660 drivers presteren het slechtst, Chinese copieen van Leadshine drivers presteren ook minder dan echte leadshine drivers en echte leadshine drivers kun je tunen om daarmee resonatiepunten te onderdrukken. Hoe hoger de voedingsspanning, hoe sneller de motoren zullen kunnen draaien, maar de max. voedingsspanning wordt beperkt door de max. voedingsspanning van de drivers, en daar moet je dan nog 10 a 20% onder blijven.
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

Je hebt inderdaad gelijk, echter heb ik dit natuurlijk deels ook getest. Ik heb de bij geleverde Chinese dm542a getest, de dm556 icm de Chinese stappenmotor. Daarnaast heb ik de dm556 en een bijbehorende Ief werker sturing(met voeding) voor de Ief werner motoren getest. Allemaal hebben ze hetzelfde probleem.

Tuning voor resonantie etc zit hier natuurlijk niet op. Wel heb ik microstepping geprobeerd om minder resonantie te hebben.

Edit: De DM556 is overigens niet de leadshine versie kwam ik net achter.
Laatst gewijzigd door renebiemans op 20 sep 2018 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door benkr »

Ik durf bijna zeker te stellen dat allemaal hetzelfde probleem aan iets anders ligt, resonanties zijn heel specifiek voor een bepaalde combinatie van motor en driver, als ze het allemaal hebben moet je het denkt ik toch ergens anders zoeken.
Wat voor instellingen heb je voor acceleratie en snelheid?
Voor Mach3 is denk ik een acceleratie van 250 a 500 een goede begin waarde en voor snelheid een waarde van 1000 tot 2500, begin laag en ga steeds wat hoger, eerst de snelheid zo hoog mogelijk, dan die naar een waarde van zo'n 70% van het maximum, en daarna de acceleratie zo hoog mogelijk proberen te zetten, ook die daarna naar iets van 70% van die waarde.
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

Ditzelfde dacht ik in theorie ook. Om die reden heb ik gekeken welke snelheden haalbaar zijn. Met de IEF werner motoren lukt het mij om op 4500 mm te komen, zonder problemen acceleratie heb ik dan bijvoorbeeld op 250 staan. Maar als ik dan een freesprogramma start met in mach3 als setting bijvoorbeeld 3500 dan gaat het handmatig gewoon goed maar zodra ik het frees programma start dan gaat het op een bepaald punt mis. Dit gebeurt elke keer zelfs als ik de setting op 1200 zet.
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

Ik zit zelf nu te denken om in ieder geval iets te doen met de motoren zodat ik iets uit kan sluiten. De DM556 die ik heb is niet origineel en het is daarom ook niet mogelijk om deze echt te tunen.

Om die reden zit ik te denken aan:
- Originele Leadshine DM556 motor drivers te kopen(of evt andere)
- Of een set closed loop motoren inclusief driver.

Voor de closed loop motoren zit ik dan te denken aan bijvoorbeeld:
https://www.sorotec.de/shop/JMC-Closed- ... 6-30-.html
https://www.sorotec.de/shop/Closed-Loop ... ema24.html
https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/clo ... bel-detail
https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/clo ... els-detail

De vraag is natuurlijk brengt een goede driver welke ook geschikt is voor de demping meer dan misschien een onbekende closed loop motor systeem.

Oftewel wat zouden jullie aanraden? Of is het toch verstandig om het ergens anders te zoeken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door benkr »

Je hebt nog steeds niets gezegd over je voeding, ook die kan de oorzaak van je probleem zijn, immers bij accelereren en dan vooral als meerdere assen tegelijk iets doen kan de voeding tekort schieten.
Maar als je kiest voor nieuwe drivers, ga dan als het kan alleen voor echte leadshine typen.
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

De voeding had ik zelf uitgesloten aangezien de Ief werner aansturing ook een eigen voeding had. Tijdens de test hiermee had ik de y as alleen op deze aansturig(met voeding) de rest op de andere besturing. De voeding die ik bij de losse drivers gebruiken zijn 2x 36 v dc 350 watt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 sep 2018 09:43 Maar als je kiest voor nieuwe drivers, ga dan als het kan alleen voor echte leadshine typen.
+1
Om teleurstelling te voorkomen kun je hier zien hoe je het onderscheid maakt tussen een echte en een nep- Leadshine:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... 61#p181447
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door ruudpg »

Ik zou het eerst eens aan de mechanische kant zoeken, als je met de hand aan de spindel draait, gaat deze dan stroef of heeft hij plekken met meer weerstand, en de kogelomloop moer eens even doorsmeren en lopen het vaste en losse lager nog soepel, als dit Babi pangang lagers zijn zouden die ook zomaar de oorzaak kunnen zijn. En staan de dip-switches op de drivers goed, zodat er ook voldoende Ampere naar de motoren gaat? Alleen voltage heb je niets aan als er geen Watt's beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door Sven »

Als je uiteindelijk nieuwe closed loop sets gaat komen, waarschijnlijk kan je prima uit de voeten met 2 NM sets. Die gebruik ik ook, voor een veel grotere machine.
8 of 12 Nm is geldverspilling EN ze gaan waarschijnlijk minder rap.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door skillalot »

Dat je perse leadshine zou moeten hebben is onzin, er zijn genoeg leveranciers die even goed werken.
Die Lichuan setjes die hardware-cnc aanbied bijvoorbeeld presteren even goed als leadshine, daar ga je echt geen verschil in merken. Ik heb hier op werk een setje op proef gehad en zijn nu van leadshine overgestapt daarop. Nog een voordeel van die Lichuans buiten dat ze veel goedkoper zijn is dat je de encoder gewoon aan kan sluiten op de driver middels schroefklemmen, en als je dus eigen kabels gebruikt je nog maar één connector hoeft te solderen, wat dan ook nog eens een 9 pins is ipv die drielaags 15 pins die weer net wat lastiger zijn bij leadshine.

Ik zie geen foto's dus hoeveel Nm je nodig zou hebben durf ik niet te zeggen, over het algemeen is 3nm meestal wel voldoende inderdaad, en dan zou zwaarder misschien geldverspilling zijn.

Dat ze waarschijnlijk minder rap gaan is onzin, dat kun je niet zo maar zeggen. Ik heb bij ruudderooy ook 10m/min gezien met 1605 spilletjes, dan loopt die 9Nm nema34 ook gewoon 2000 toeren.
En vaak is het de slingering van de spindel wat de begrenzing bepaald, niet zozeer de motor.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door Sven »

skillalot schreef: 20 sep 2018 14:43 Dat ze waarschijnlijk minder rap gaan is onzin, dat kun je niet zo maar zeggen
Ik had moeten schrijven "Op hoge toeren zullen ze zeer waarschijnlijk zo veel koppel verliezen dat het de meerprijs nauwelijks waard is."
skillalot schreef: 20 sep 2018 14:43 En vaak is het de slingering van de spindel wat de begrenzing bepaald, niet zozeer de motor.
Die was nog niet genoemd, en kan een prima bron van stall zijn, maar dan wel op hogere snelheden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

De spindels kan ik met de hand gewoon bewegen, ik zal dit vanavond ook nog even proberen op meerdere punten, wellicht dat er toch ergens een slecht punt in de spindel zit.

Amperage van de motoren staan allemaal goed.

Daarnaast denk ik dat inderdaad de 3nm closed loop stepper motor bij hardware-cnc ga bestellen. Het is denk ik sowieso verstandig om over te gaan naar closed loop en ook kan ik daarbij in ieder geval de motoren + besturing grotendeels uit sluiten.
Plaats reactie