Probleem met Y as (dual drive)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 20 sep 2018 14:43 Dat je perse leadshine zou moeten hebben is onzin, er zijn genoeg leveranciers die even goed werken.
Die Lichuan setjes die hardware-cnc aanbied bijvoorbeeld presteren even goed als leadshine, daar ga je echt geen verschil in merken. Ik heb hier op werk een setje op proef gehad en zijn nu van leadshine overgestapt daarop. Nog een voordeel van die Lichuans buiten dat ze veel goedkoper zijn is dat je de encoder gewoon aan kan sluiten op de driver middels schroefklemmen
Dat zou mooi zijn. Hoe configureer je trouwens de Lichuan driver? Ik zie dat er speciale simpele printjes met leddisplay op Ali te koop zijn (helaas uitverkocht) , maar hoe ga je daarmee alle parameters configureren?
Dat lijkt me vrij primitief. Bij Leadshine kun je via PC software alle parameters configureren en opslaan en bij andere drivers direct terug kopieren.

Daarnaast valt me 1 ding wel op: de stroom van de Leadshine motoren zijn 5,8A , die van de Lichuan 3,5A dan vind ik nogal een verschil maar in de praktijk heb je geen verschil tussen beide sets bemerkt ?
17484
renebiemans
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2017 16:24

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door renebiemans »

Ik heb inmiddels de lichuan 3nm closed loop motoren binnen en gemonteerd. Het probleem lijkt hiermee verholpen, zij het niet dat ik ook zie dat de uitlijning van de rechteras wellicht niet helemaal lekker is. Als ik namelijk beide motoren niet geheel vastdraai dan trilt de linker motor niet maar de rechter wel. Het lijkt er dus op dat de motoren het probleem wel opgelost hebben, maar dat het onderliggende probleem wellicht ook de as nog steeds is. Om die reden ga ik de ophanging waarschijnlijk nog veranderen.

Mbt de lichuan drivers, hoe configuur je die? Er zit gewoon een rs232 poort op om ze te configureren, dus dit kan gewoon met software. Echter komen ze al voor geconfigureerd aan. Fine tuning kan dus met de software. Het instellen van de micro stepping gebeurd gewoon met dip switches.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door skillalot »

Hoef je verder niks aan af te regelen, zoals je zecht komen ze voorgeconfigureerd aan.
Microstepping met de dipswitches instellen en klaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem met Y as (dual drive)

Bericht door benkr »

Dat trillen is heel waarschijnlijk een verschil tussen de motor positie en de encoder positie, die moeten precies overeen komen.
Dit kan een mechanische of een elektrische oorzaak hebben, door het omruilen van beide motoren kom je er achter of het daar aan ligt.
Een motor heeft bij het opstarten een positie waar hij graag wil gaan staan, bij 2 fase motoren is dat om de 7,5 graad, bij 3 fasen motoren zal dat anders zijn.
Zorg er daarom voor dat je motoren op zo'n positie staan wanneer je ze monteert. Dat doe je door er spanning op te zetten en ze dan aan de as te koppelen, ze moeten wel ge-enabled zijn natuurlijk.

Wat doe je met je 'oude' motoren en drivers? Mogelijk heb ik wel interesse, ik heb wat met motoren en drivers, daarom.
Plaats reactie