Nieuwe Z-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Is het niet zo dat de sturing dit uitrekent nav de ingevoerde max versnelling en snelheden ?
Als die niet gelijk zijn voor de assen dan weet de sturing toch dat de een er langer over doet als de ander ?
Ja, dit zou natuurlijk wel logisch zijn maar weten doe ik het niet. Vandaar mijn opmerking (met vraagtekens er achter)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ik zou een jmc 0,58Nm servo gebruiken. 180w. Die accelereert bij mij zonder problemen de x/y en z as met 12000mm/s2. (Hoewel dat voor mijn gevoel te woest wordt, daarom staat het nu op 4 a 5000mm/s2. Zet je over het koppel heen, de motor is flink overbemeten qua magneet/spoelen. Op piek levert hij een factor 3 of 4; meer koppel voor 6 seconden. Bij mij draaien ze op ongeveer 50V, gelimiteerd op, ik meen, 6 of 7A. Maximale toerental is 4000rpm, hoewel ze dan vermoedelijk wat inboeten qua koppel. (Hoewel de hogere spanning dat effect zou kunnen opheffen)

Ik gebruik ze met 5mm pitch ko's in 1:1 aandrijving, ze worden ook toegepast op portalen met 1610's in 1:1 aandrijving.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

verschillende snelheden maakt niet uit bij motoren zolang ze op de zelfde as maar de zelfde snelheid hebben, de rest rekend mach 3 of eding wel voor je uit.

Dan zou een closed loop 3Nm idd meer dan voldoende zijn.

@Serum,
Ja servo zal beter zijn als je naar versnellingen kijkt en koppel op hoge snelheid, maar positionering hoeft zeker niet beter tezijn.
een servo heeft een volgfout hoe je hem ook aanstuurt als hij goed getuned is zal deze verwaarloos baar zijn.

Ik weet niet hoe goed je dan kan zien met de software van deze drives, zodat je de feedforwards goed kan zetten?
als ze daar een mooi grafiekje van plotten tijdens het tunen dan zijn ze zeker een hele goeie optie maar als dat niet zo is kan het lastig zijn voor iemand om dit goed te krijgen.
en dan is een closedloop stepper makkelijker.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Je moet bij de machine, zeker voor 3 assig simultaan werk, alle assen gelijk hebben staan qua acceleratie en snelheid.

Klopt, je kan bij het tunen grafiekjes zien; je kan oa de volgfout selecteren als weergave. Helemaal optimaal werkt het niet, maar zeker bruikbaar. Uiteraard heb je een 'volgfout'; de driver wordt via step/dir aangestuurd en er is geen terugkoppeling van deze loop aan de controller. Vooraf weet de servomotor niet met hoeveel m/min hij hoeveel mm welke kant op moet, en de controller heeft geen idee waar de motor mee bezig is. Instellen ben je even zoet mee. Zit helaas geen notch filter in, zo geavanceerd zijn ze niet, maar goed; ik wil liever geen stappenmotoren meer op mijn machines. Liever een goed getunede servomotor zonder notch filters dan een stappenmotor. (ook closed loop). De snelheid die je kunt halen met servo's en de acceleratie werken in dit geval voor mij in het voordeel. Heb een aantal klussen waarbij ik veel kleine acceleraties nodig heb. Bij mijn andere machine loopt de encoder van de servo's via de controller en wordt eea via RS485 aangestuurd ipv step/dir, maar dat is een andere prijsklasse.

Heb het niet specifiek over installatiegemak; overkomelijk in mijn belevenis. En de nieuwere versie (v6) heeft een auto tune achtige optie, waarbij je dmv een aantal parameters de gewenste stijfheid instelt. (zit een iets geavanceerdere controle-loop in)

Natuurlijk kan je betere servomotoren kopen; maar niet voor krap 100e/stuk.

Hier de motoren in actie;

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

Je moet bij de machine, zeker voor 3 assig simultaan werk, alle assen gelijk hebben staan qua acceleratie en snelheid.
Ik heb ze niet gelijk staan en nog nooit problemen gehad.
als het goed is houd de aansturende software hier rekening mee, deze bepaald het setpoint en voor een gezamenlijk ritje rekend hij het setpoint uit naar de langzaamst ingestelde as.(tenminste daar ga ik vanuit)
Natuurlijk kan je betere servomotoren kopen; maar niet voor krap 100e/stuk.
ja dat klopt hiervoor kan je niks vergelijkbaars kopen.
en ze lopen echt mooi op het filmpje daar kan een stepper niet tegenop, maar kan wel de drempel voor mensen begrijpen.
ze lopen natuurlijk altijd veel mooier dan steppers omdat je die nare resonanties altijd blijft houden met steppers.
Al heb je er minder last van met micro stepping maar ze zijn er toch altijd en kunnen andere mechanica aanstoten.

Hoe heb jij de tuning gedaan voor je as met 2 spindels op zitten? (bij mij Y-as maar daar zijn nog wel eens menings-verschillen over :-))
zonder brug getuned of met de 2de spindel los of die op instellingen die in de buurt komen en dan langzaam versnellen en bij tunen?

ik heb hier nog servo drives en motoren liggen van Parker (maar kan de juiste instellingen voor de commutatie nog niet vinden ook nog niet echt veel tijd in gestoken)

groetjes Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ha, ja, overduidelijk Y as toch :):)

Aangezien je geen resonanties kan filteren met deze motoren, heb ik op 1 as de massa bevestigd van de totale x/y as en deze enkelzijdig ingesteld. Deze werkwijze (enigszins dubieus naar mijn mening voor een tuning met filters) adviseert de maker ook voor de clearpath servo's.

Heb voor het tunen een paar opties getest/gecombineerd, de standaard software, een separate acceleratiesensor op de as (maar die uitkomsten kon ik weinig mee door de te grote meetperiode van deze sensor en had geen zin dat verder uit te zoeken). Als laatste met een 480fps camera. met name voor de positioneringnauwkeirigheid is de laatste erg praktisch. iets

Op gehoor kan je ook al verrassend veel wbt de acceleratie en de-acceleratie; menselijk gehoor is redelijk gevoelig voor wow/flutter/variatie in frequentie, dus je hoort afwijking in de acceleratiepiek en de lineariteit hiervan. (0,1% afwijking kan bv hoorbaar zijn ).

Maar goed, kunnen beter ophouden, ik voel weer een tik over de vingers met de 'ontopic graag' lineaal aankomen.. Brrrrr..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door kawarider »

Nou. Een tik niet echt. Of echt nie. Fijn dat wat praktijkervaring gedeeld wordt van deze dingetjes. Ik twijfel nog over closed loop steppers en deze. Dankjewel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Bestel je er toch gewoon 1? schroef je er een stuk massa op of op 1 van de assen en kijk je of het lukt met tunen, bij nee, bestel je closed loop steppers en als je je er comfortabel bij voelt bestel je de rest. (ook 'zo uit de doos' doen ze het al op onze toepassingen op langzamere acceleratie) Voor dat geld raak je ze wel weer kwijt, in het ergste geval laat je een paar tientjes. (en noem het een leuke en leerzame ervaring). Vraag wel eerst de verkopende partij even een bericht of ze de V6 hebben of de V5. (staat op de sticker op de zijkant van de motoren), dan maak je het jezelf makkelijker qua tuning. Ik weet niet waarop je ze wilt gebruiken? voor de open-source frees zou er iemand moeten zijn die ze koopt, tuned en de waarden deelt. Klaar ben je.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

jou machine wijkt toch ook niet heel veel af van de open source?
mijne lijkt er ook op alleen is mijn brug een stuk zwaarder.

je hebt me wel weer enthousiast gemaakt ga vanavond weer met mijn servo's spelen:-) (alvast bedankt van mijn vrouw ;-()
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door kawarider »

Serum. Heb hem al liggen. Zomaar, eigenlijk omdat ik die andere van jmc niet aan de gang kreeg. Is niet voor buiten china, :roll:
Nu ik dit zo zie ga ik t zeker proberen op mijn plasma. Nu nema34 8 Nm en snelheid is beperkt tot een 20 m/min, genoeg maar technisch had ik meer verwacht. Dus adapterplaatje etc en op die planetaire kastjes frutten voor testen.
Sorry Ballegooien, maar dit zijn leuke motortjes. En een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Zeg maar tegen je vrouw dat het van mij mag. Ik weet niet wat voor brug je gebruikt, de mijne een 16080 koker en is opgebouwd met 1605 ko's en 20mm lineaire geleiders. Volgens mij gebruikt de opensource een 12040 koker? Volgens mij ontkom je er niet aan om een 'portaalfrees' te maken, gebaseerd op aluminium extrusie, geschikt voor 230vac die niet op de opensource lijkt? Als er overeenkomsten inzitten is dat toeval. Zullen vast wat raakvlakken hebben, maar ik heb hem vanaf 0 opgebouwd naar eigen inzicht en wensen. En ik moest de aluminium onderdelen kunnen maken qua formaat op mijn toenmalige bf20.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ben benieuwd naar je ervaringen met deze motoren kawarider. Wat voor reductie (1: hoeveel) gebruik je? En gebruik je snaar of rack/pinion? Hoe groot? Gewoon eerst met 1 as testen. Een plasma moet hij enthousiast rond kunnen slingeren.

Het kan goed zijn dat je huidige stappenmotoren beter presteren als je de stroom lager instelt. (ik haalde met mijn BF20 een stuk hogere ijlgang toen ik de stroom op minimaal had gezet).. Lang leve de resonanties die worden versterkt door de eigenschappen van de stappenmotoren..

Hier, weet niet hoe je duits is? Dernormio heeft ze op zijn plasma gefreubeld;



Sorry Ballegooijen voor dit bijzonder doch fijne zijspoor..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door kawarider »

Ja. Had ik al gezien. Freubelen is het juiste woord. Daar zou ik geen filmpje van maken.

Die stroom is een goeie. Dat ga ik zeker nog proberen met de Leadshines.

Tandheugel is moduul 1,5 17 tands met een planetair kastje i5 ertussen. Accel staat onder de 0,1 G en snelheid is niet betrouwbaar boven 20 mpm. Staat ook ergens in apart draadje. Dat zou hier teveel vervuiling geven daarop door te gaan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Sorry Ballegooien, maar dit zijn leuke motortjes. En een stuk goedkoper.
Ja, misschien wel. Maar ik vraag me af of ik dit uberhaubt aan de praat krijg, laat staan goed getuned krijg :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie