Nieuwe Z-as
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Nieuwe Z-as
Mooi werk Ballegooijen! lekker knutselen met zelfbedachte meccano is toch heerlijk?
Hebben jullie je wel eens verdiept in de hoeveelheid olie/smering die je eigenlijk maar nodig hebt in een lineaire geleider? Hiwin adviseert voor de 15 en 20mm iets in de orde van grootte van 0,5cm3 per 200km. En dat is onder 'heavy duty'. Op onze machines komen ze amper toe aan iets dat ook maar minst lijkt op belasting; die lineare geleiders kunnen zonder problemen snelheden van 20-40km/u aan, op onze machines doe je al aardig enthousiast mee met 10m/min, wat 0,6km/h is. Dynamisch belast kan een 20mm rail als richting de 18kN aan. (1,8T aan druk per wagentje).
Hebben jullie je wel eens verdiept in de hoeveelheid olie/smering die je eigenlijk maar nodig hebt in een lineaire geleider? Hiwin adviseert voor de 15 en 20mm iets in de orde van grootte van 0,5cm3 per 200km. En dat is onder 'heavy duty'. Op onze machines komen ze amper toe aan iets dat ook maar minst lijkt op belasting; die lineare geleiders kunnen zonder problemen snelheden van 20-40km/u aan, op onze machines doe je al aardig enthousiast mee met 10m/min, wat 0,6km/h is. Dynamisch belast kan een 20mm rail als richting de 18kN aan. (1,8T aan druk per wagentje).
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Mooi verhaal, maar was helaas niet de vraag
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Nieuwe Z-as
Voorzichtig hè, ik ben in een uitzonderlijk gevoelige bui vandaag. En kennelijk kunnen jullie slecht tegen grappen, dus ik zal me beperken tot het broodnodige;
Ok. Komt ie. Nee, natuurlijk compenseer je dat dan niet.. :) als je Z as naar beneden gaat, verloopt deze bij de frees qua x of y. (afhankelijk in welke richting hij niet haaks staat). Zoiets compenseer je er niet uit; een machine gaat uit van lineaire verplaatsing over x/y en z, wat zoveel omhelst als dat de alle vlakken perfect haaks tav elkaar bewegen in de juiste richtingen.
Overdrijf je probleem; visualiseer het; zet je Z as onder 45 graden, ga na wat er gebeurt als hij nu beweegt. De Z beweegt dus in de Z richting (gezien vanuit de X/Y) ipv de opgegeven 2mm ineens maar 1 mm.
Maar alles is relatief; hoeveel afwijking zit erin? kan je het meten met een gradenboog of heb je er een micrometer bij nodig?
Je hebt iets van 0,3-0,5mm 'float' in de gaten van je lineaire geleiders en de boutjes waarmee je deze vastzet. Bij het ontwerpen van een machine moet je rekening houden met de mogelijkheid tot instellen van de onderlinge assen.
Kan het niet zien op de 640x480 plaatjes, maar zitten de wagens van de Z geschroefd vanaf de achterkant? Die gaten kan je ook gebruiken of vanaf de voorkant te schroeven (met 1 maat kleinere schroeven) zo kan je hem afstellen. Waarom heb je trouwens de Z gebouwd met 8 flenswagens en niet met 4 flenswagens en 4 gewone wagens? je had dan een stijvere constructie kunnen maken met meer speling onder de brug.
Ok. Komt ie. Nee, natuurlijk compenseer je dat dan niet.. :) als je Z as naar beneden gaat, verloopt deze bij de frees qua x of y. (afhankelijk in welke richting hij niet haaks staat). Zoiets compenseer je er niet uit; een machine gaat uit van lineaire verplaatsing over x/y en z, wat zoveel omhelst als dat de alle vlakken perfect haaks tav elkaar bewegen in de juiste richtingen.
Overdrijf je probleem; visualiseer het; zet je Z as onder 45 graden, ga na wat er gebeurt als hij nu beweegt. De Z beweegt dus in de Z richting (gezien vanuit de X/Y) ipv de opgegeven 2mm ineens maar 1 mm.
Maar alles is relatief; hoeveel afwijking zit erin? kan je het meten met een gradenboog of heb je er een micrometer bij nodig?
Je hebt iets van 0,3-0,5mm 'float' in de gaten van je lineaire geleiders en de boutjes waarmee je deze vastzet. Bij het ontwerpen van een machine moet je rekening houden met de mogelijkheid tot instellen van de onderlinge assen.
Kan het niet zien op de 640x480 plaatjes, maar zitten de wagens van de Z geschroefd vanaf de achterkant? Die gaten kan je ook gebruiken of vanaf de voorkant te schroeven (met 1 maat kleinere schroeven) zo kan je hem afstellen. Waarom heb je trouwens de Z gebouwd met 8 flenswagens en niet met 4 flenswagens en 4 gewone wagens? je had dan een stijvere constructie kunnen maken met meer speling onder de brug.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Ik kan het meten met de blokhaak dus is het redelijk veel. Als compensatie niet gaat moet ik idd een stap terug en correctie toepassen met de lagerblokken. Het zijn overigens 4 flenslagers die ik heb gebruikt.
Bedankt voor de uitleg!
Bedankt voor de uitleg!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Nieuwe Z-as
Ervaring, heb het toendertijd op mijn BF25 ook gedaan......De hele kop was vervangen voor een elektrospindel, met een alumium behuizing....
Aangezien het een flinke kop was, merkte ik niks meer van de warmte van de led, in verhouding was de heatsink dan ook veelste groot voor de led
Re: Nieuwe Z-as
Ziet er echt knap uit, ook het verdeelblokje voor het smeren! Ik probeer het ook even te visualiseren en volgens mij krijg je dan zoiets als je het tekent:
Lijkt me inderdaad een onwenselijke situatie.
Lijkt me inderdaad een onwenselijke situatie.
Re: Nieuwe Z-as
Tja, wat is teveel warmte en waarom is het teveel? Ik heb persoonlijk altijd graag liever teveel licht dan te weinig als het op nauwkeurig werk aankomt. Maar goed, misschien werkt het wel contraproductief zo'n grote bak licht direct op je werk?Kjelt schreef: ↑20 apr 2019 12:19Je wilt onder de 70C blijven op de chip maar dat betekent dat het koellichaam iets boven handwarm mag worden door de thermische weerstanden (overgangen).
Die overgangen wil je dus zo klein mogelijk maken. Op microscopisch niveau zijn zowel de alu carrier als de alu profiel niet glad en alle hobbels zit lucht tussen wat een zeer slechte thermische overgang heeft. Vandaar klein beetje koelpasta (niet teveel) of thermische kleefstickers (heb ik zo liggen voor degene die behoefte heeft)
Dan nog zou ik zelf nooit COB leds inzetten , te grote warmte op een te kleine opv.
Als je zoveel licht wilt kun je IMO beter de verlichting boven je machine flink upgraden. Ik heb zelf nu 2x75W Led balken hangen en dat geeft een flinke bak licht. Voor het contrast vlak bij de frees voldoet een paar low of medium power leds (150mA) en ook die geven flink licht en zijn supermakkelijk weg te werken.
Dus je had een zware led direct op je spindel?vip1980 schreef: ↑23 apr 2019 11:33Ervaring, heb het toendertijd op mijn BF25 ook gedaan......De hele kop was vervangen voor een elektrospindel, met een alumium behuizing....
Aangezien het een flinke kop was, merkte ik niks meer van de warmte van de led, in verhouding was de heatsink dan ook veelste groot voor de led
Re: Nieuwe Z-as
Teveel is als de led er door beschadigd. Dat varieert per ledtype.
In tegenstelling tot bv normale lampen stralen leds geen infra rood (warmte uit) dus alle verliezen verstoken ze in de aluminium drager die dus op zijn beurt weer een flink koellichaam nodig heeft. Daarom heeft het geen nut aan de lens te voelen maar wel aan het koellichaam.
Mee eens. Je kunt nooit teveel licht hebben als je tenminste je driver kunt dimmenIk heb persoonlijk altijd graag liever teveel licht dan te weinig als het op nauwkeurig werk aankomt. Maar goed, misschien werkt het wel contraproductief zo'n grote bak licht direct op je werk?
Naarmate je ouder wordt worden je lenzen in je ogen en de vloeistof troebeler, je hebt dus naarmate je ouder wordt steeds meer licht nodig.
Als je dit kunt dimmen kun je naar gelang de omstandigheden de hoeveelheid licht aanpassen.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Zo, vandaag het vervangen van Z-as af kunnen ronden. Alles netjes af kunnen stellen en hij draait weer. Loopt een stuk rustiger en ben er weer blij mee.
Nu weer verder met de volgende aanpassing: Het vervangen van de Spindel voor een ATC (maar dat is een ander draadje)
Nu weer verder met de volgende aanpassing: Het vervangen van de Spindel voor een ATC (maar dat is een ander draadje)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Ik dacht klaar te zijn met de Z-as maar vandaag blijkt dat de motor niet (meer) sterk genoeg is om met de extra kilo's snel te kunnen accelereren. Straks komt er nog wat extra gewicht bij met de ATC spindel dus moet er een nieuwe motor op. Ik ga nu maar gelijk voor closed-loop.
Nu kwam ik bij Sorotec deze tegen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit een goede keuze?
Nu kwam ik bij Sorotec deze tegen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit een goede keuze?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
-
- Donateur
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
- Locatie: Beuningen
Re: Nieuwe Z-as
Heb er zelf geen ervaring mee maar wel goeie verhalen over gehoord.
maar wat heb je nu voor motor dan want als je van 2Nm komt ga je er niet veel op vooruit,
misschien wel in statische kracht maar als de machine beweegt en dan van richting moet veranderen zullen de Nm niet veel verschillen.
wat is de max accelratie en wat voor voeding gebruik je en drive en motor ben bezig met een reken sheetje te maken (als deze ook af komt).
maar die komt al aardig in de richting, want als je maar net tekort komt en je gebruikt nu nog 48V dan zou je kunnen testen of het 60V of 80V wel werkt dan krijg je net iets meer koppel op hogere toeren.
Gr Ruud
maar wat heb je nu voor motor dan want als je van 2Nm komt ga je er niet veel op vooruit,
misschien wel in statische kracht maar als de machine beweegt en dan van richting moet veranderen zullen de Nm niet veel verschillen.
wat is de max accelratie en wat voor voeding gebruik je en drive en motor ben bezig met een reken sheetje te maken (als deze ook af komt).
maar die komt al aardig in de richting, want als je maar net tekort komt en je gebruikt nu nog 48V dan zou je kunnen testen of het 60V of 80V wel werkt dan krijg je net iets meer koppel op hogere toeren.
Gr Ruud
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Er zit nu een 1,9 Nm motor op. Zo'n chineesje Type 23hs8430
Als ik naar 3 Nm ga en dan closed loop is dat toch best een verschil?
Acceleratie stond op 700 en heb ik teruggeschroefd naar 500 Maar ook dat niet nog niet voldoende. Als ik veel lager ga krijg ik misschien problemen t.o.v. van de andere assen. Als die een stuk sneller zijn dan de Z heb je wellicht kans dat de X of Y al gaat bewegen voordat de Z naar boven is??
Als ik naar 3 Nm ga en dan closed loop is dat toch best een verschil?
Acceleratie stond op 700 en heb ik teruggeschroefd naar 500 Maar ook dat niet nog niet voldoende. Als ik veel lager ga krijg ik misschien problemen t.o.v. van de andere assen. Als die een stuk sneller zijn dan de Z heb je wellicht kans dat de X of Y al gaat bewegen voordat de Z naar boven is??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Nieuwe Z-as
Welke aansturing heb je ? Je zou verwachten dat je dit ergens kunt instellen ?Ballegooijen schreef: ↑26 apr 2019 11:33 Acceleratie stond op 700 en heb ik teruggeschroefd naar 500 Maar ook dat niet nog niet voldoende. Als ik veel lager ga krijg ik misschien problemen t.o.v. van de andere assen. Als die een stuk sneller zijn dan de Z heb je wellicht kans dat de X of Y al gaat bewegen voordat de Z naar boven is??
Je kunt toch moeilijk verwachten dat alle assen identiek versnellen/vertragen ?
Is het niet zo dat de sturing dit uitrekent nav de ingevoerde max versnelling en snelheden ?
Als die niet gelijk zijn voor de assen dan weet de sturing toch dat de een er langer over doet als de ander ?